Piąta część warsztatów z Tomkiem Łosowskim to omówienie grupy bardzo przydatnych ćwiczeń gry na perkusji.
" /> Zobacz porady i podpowiedzi od śmietanki perkusyjnej... Perkusista Zamów listopadowe wydanie >>Ulubiony kiosk
Reklama

Warsztaty z T. Łosowskim cz. 5 "Grupy ćwiczeń"


Piąta część warsztatów z Tomkiem Łosowskim to omówienie grupy bardzo przydatnych ćwiczeń gry na perkusji.


GRUPA ĆWICZEŃ OPARTYCH NA ?JEDYNKACH"

Zajmiemy się teraz  ćwiczeniami, które wywodzą się z popularnych "jedynek" (raz od prawej, raz od lewej ręki).  Znakomicie nadają się do rozgrzewki na werblu: np. "4/2"



"8/4" wygląda analogicznie, tylko gramy wszystkiego dwa razy więcej.

Podobnie jest z ćwiczeniem "16/8" (wszystko na bazie jedynek).



Ćwiczenia pokrewne na bazie "trójkowej" to "6/3"  

oraz "12/6".

Wymienione ćwiczenia są również pomocne w zmaganiu się z szybkimi tempami. Oprócz gęstych i szybkich wartości, mamy też wolniejsze i wtedy możemy trochę odpocząć. Kiedy gramy szybsze wartości - dopalamy, w wolniejszych tempach odpoczywamy. Dodajmy jeszcze, że zmieniają  się ręce: raz gramy od prawej, raz od lewej. W ten sposób ćwiczymy i rozwijamy obie strony.

W dołączonym do tego numeru "Perkusisty" odcinku szkoły na DVD wyjaśniam, dlaczego gram tylko w szybkich tempach - czas jest ograniczony, a ja chciałbym podzielić się z Wami jak największą ilością różnorodnych ćwiczeń.

Na szczęście mamy zapis nutowy i każdy może sobie sprawdzić np. co jest od jakiej ręki i jak grać dane ćwiczenie. O tym, że należy wszystko przez długi czas grać wolno i z metronomem - mówiłem wielokrotnie.

Jeśli ktoś z Was nie miał do tej pory styczności z nutami, zachęcam do zdobycia podstawowych informacji na ten temat. Można np. zajrzeć do jakiejś książki z teorią muzyki, aby poznać wartości rytmiczne. Warto wiedzieć, czym różni się ćwierćnuta od ósemki, szesnastki, ile szesnastek jest w jednej ćwierćnucie, co to są pauzy i jakie są ich rodzaje, co to jest metrum rytmiczne, takty, repetycja itd.

Temat zapisu nutowego pojawia się często na prowadzonych przeze mnie warsztatach.

Inne warianty ćwiczeń z rodziny "jedynkowatych":

Następne ćwiczenie:

Nie wszystkie z tych ćwiczeń zmieściły się w nagraniu DVD.
Piątki jedynkami 

Szóstki jedynkami

Siódemki

Dziewiątki



Dziesiątki



Jedenastki



Trzynastki



Teraz jeszcze inna grupa ćwiczeń:

"Trójki"



"Piątka" naprzemienna



"Piątka" (zmiana akcentu)



"Piątka" (dodany dodatkowy akcent)



"Siódemka"

SZUFLADY TIMOWE (jedynki)

Wybieram sobie dosyć szybkie tempo, ale bez przesady - tak abym mógł swobodnie i bez sztywnych rąk grać. Sprawdzam i ustalam to tempo na maszynie perkusyjnej. Następnie do tego tempa (clocka) zaczynam grać jedynki od bardzo wolnych wartości (np. całe nuty, półnuty...). Za jakiś czas przeskoczę na ćwierćnuty, potem na ósemki itd. Tempo w maszynie perkusyjnej, które ustaliłem na początku, jest bez zmian. Możemy też na dalszym etapie wspomóc się hi hatem (grając nogą). Idąc w kierunku coraz szybszych wartości, dojdę do najszybszego początkowego tempa, które ustaliłem uprzednio z clockiem. Następnym krokiem będzie stopniowe schodzenie w dół (w kierunku wolnych temp) i tak na zmianę: góra - dół, dół - góra itd.

W tym ćwiczeniu uczymy się przeskakiwać i precyzyjnie wchodzić w nowe tempo.



Trudniejszy wariant - pomiędzy prostymi przejściami (typu dwa razy szybciej, dwa razy wolniej) gramy triolowo.



Możemy też ćwiczyć tylko dwie relacje rytmiczne - np. najszybszą (trzydziestodwójki) i jeden poziom niżej - szybkie triole. W triolach odpoczywamy, w trzydziestodwójkach dopalamy.

Jest to bardzo dobre ćwiczenie na rozwój szybkości, bez sztywnych rąk i zbędnych nerwów.



ĆWICZENIA NA SŁABSZĄ RĘKĘ

W moim wypadku (jestem praworęczny) będzie to ręka lewa.

Pierwsze ćwiczenie: raz prawa i trzy razy lewa.



Inny wariant: również trzy nuty są grane od lewej ręki, ale lewa zaczyna. Jeżeli gramy z clockiem lub hi hatem, to zauważymy, że ćwiczenie będzie się trochę inaczej rozkładać (w porównaniu z poprzednim wariantem).



Jeżeli stwierdzimy, że lewa ręka nadmiernie się męczy, to możemy odwrócić sytuację i zmienić ręce - prawa ręka gra trzy razy, a lewa tylko raz.




Te ćwiczenia werblowe mogą posłużyć potem do bardzo fajnych sytuacji muzycznych na całym zestawie.



    
Inne ćwiczenie to dwa razy lewa i raz prawa (prawą gramy drobny akcent). 



I odwrotnie - dwa razy prawa i raz lewa.



A teraz świetne ćwiczenie na to, aby obydwie strony rozwijały się równomiernie.



Uwaga na akcenty (pojedyncze nuty). Podwójne nuty tworzą tzw. "ghost notes" (cichy akompaniament). Później możemy przełożyć to ćwiczenie na cały zestaw np.: akcenty gramy po kotłach, werblu, blachach, a "dwójki" na werblu. Zmieniają się ręce, zmieniają się instrumenty i robi się bardzo fajny efekt.

Trzeba pamiętać tylko o dynamice, precyzji i dobrym feelingu.

ĆWICZENIA TYPU "ROLLS" (Z DWÓJEK)

Wielu początkujących perkusistów ćwiczy dwójki, ale na bardziej zaawansowanym etapie. Nie mają pomysłu na to, jak grać inne ćwiczenia na bazie dwójek i jak je łączyć.

Poniżej podaję kilka przykładowych ćwiczeń.

Piątki - czyli pięć nut (Five Stroke Rolls). Składają się z dwóch dwójek i jednej jedynki, która jest zagrana z nieznacznym akcentem.



Można to ćwiczenie potem stosować w grze na hi hacie, w przejściach itd.

Kolejny wariant piątek to tzw. piątki łączone (nie robimy pauz tylko gramy wszystko w jednym ciągu i tempie). Realizujemy akcenty (przy pojedynczych nutach), a dwójki tworzą akompaniament.



Możemy później pograć to ćwiczenie na całym zestawie rozkładając je na kotły, hi hat, blachy itd. Akcenty "podróżują" po różnych instrumentach (patrz DVD).

Szóstki (Six Stroke Rolls) - zawierają w sobie sześć nut (dwie dwójki ciszej zagrane i dwie jedynki z akcentami). Możemy pograć trochę od prawej ręki, a za jakiś czas od lewej.

Spróbujcie też grać w różnych wariantach (np. zaczynać od akcentów lub od dwójek).





Oczywiście te ćwiczenia można także rozkładać (tak jak poprzednie) na całym zestawie.
Inny wariant to połączenie szóstek z piątkami granymi w jednym tempie.



Można też próbować łączyć tę grupę ćwiczeń z ćwiczeniami "na lewą rękę" itd. albo dodawać jedynki, flamy oraz grać na koniec na całym zestawie. Wariantów jest sporo.

Siódemki - (Seven Stroke Rolls). W skład wchodzą trzy dwójki i jedynka z akcentem. W tym przykładzie gramy siódemki na zmianę - raz od prawej, raz od lewej ręki.



Możemy grać też siódemkę od jednej ręki (nie robimy wtedy pauz)



Na koniec ćwiczenie humorystyczne na cały zestaw



Tomek Łosowski


Reklama