W tym dziale nauczyciele Drum Academy będą publikować krótkie ćwiczenia. Jeśli któreś cię zainspiruje, podejmij wyzwanie! Daj się poznać, pokaż swoje efekty, ty też możesz być inspiracją dla innych.

" /> Zobacz porady i podpowiedzi od śmietanki perkusyjnej... Perkusista Zamów listopadowe wydanie >>Ulubiony kiosk
Reklama

Wyzwanie na granie cz.1

W tym dziale nauczyciele Drum Academy będą publikować krótkie ćwiczenia. Jeśli któreś cię zainspiruje, podejmij wyzwanie! Daj się poznać, pokaż swoje efekty, ty też możesz być inspiracją dla innych.

DISPLACED 3’S


Od pewnego czasu podczas ćwiczenia na padzie najwięcej uwagi poświęcam palcom. To w końcu jeden z głównych motorów ruchu, szczególnie przydatny przy finezyjnym graniu.

Prezentowane przeze mnie ćwiczenie ma na celu przede wszystkim rozwój mniejszych partii mięśni. Nie mają one zbyt dużo siły, lecz szybko kurczą się i rozkurczają, dzięki czemu pozwalają nam grać szybciej. Jak wiadomo szybkość jest zawsze kosztem dynamiki, dlatego tak trudno jest grać głośno i szybko.

Efekt to nie tylko szybkość i precyzja przydatne przy graniu ghost notes bądź rudimentów, ale również większa ogólna kontrola nad pałką. Zanim rozpoczniesz ćwiczenie, zwróć uwagę na kilka ważnych elementów:

• Unikaj flamowania tak, aby uzyskać jeden spójny dźwięk.
• Jeden ruch ręki = 3 równe uderzenia. (Kontroluj odbicie pałki i nie graj tylko z nadgarstka. Staraj się, aby wszystkie nuty brzmiały podobnie).
• Ćwicz przed lustrem. Dbaj o podobną motorykę obu rąk (wysokość uderzeń).
• Znajdź dla siebie komfortowe tempo. Zacznij wolno i sukcesywnie zwiększaj prędkość.
• Pamiętaj o luzie, nie spinaj się. Prawa ręka gra cały czas górną linijkę, natomiast lewa gra wszystkie figury po kolei (2 razy każdy takt).

Rafał Dutkiewicz - Absolwent nowojorskiej uczelni Drummers Collective. Nauczyciel w szkole Drum Academy. Laureat konkursu Drum Fest w Opolu 2013. Współpracował z takimi artystami, jak: SKALPEL, Wojtek Mazolewski Quintet, Paulina Przybysz i wielu innych. Współtworzy skład Sonar Soul, grający muzykę elektroniczną na żywo. Uczy w Drum Academy Warszawa od 2013 roku.



KRZYWE BITY część 1


Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że współcześnie pojawia się bardzo mało innowacji w kulturze gry na bębnach. Żyjemy co prawda w czasach, kiedy masa perkusistów trudni się ćwiczeniem etiud werblowych stopami i nakładaniem podziałów w 19/16 na podziały w 7/8 (i chwała im za to!), ale spora grupa bębniarzy czerpie inspiracje z hip-hopu i muzyki elektronicznej, gdzie podejście do rytmu jest nieco inne od naszego klasycznego, bębniarskiego. Warto przytoczyć tutaj takich bębniarzy, jak Chris Daddy Dave, Daru Jones, Jojo Mayer czy też nasz rodzimy (i moim zdaniem genialny) Kornel Kondrak.

Jednym z ciekawszych zabiegów rytmicznych, który zyskuje teraz na popularności wśród perkusistów są "krzywe bity" - rytmy, które brzmią "nierówno". Chyba najbardziej znanym artystą, który wykorzystywał takie rytmy w swojej twórczości, był amerykański producent J Dilla. Kiedy zaczniemy analizować te rytmy, okazuje się, że różne wartości rytmiczne są w nich "poprzesuwane" o kilka milisekund - rytm cały czas ma to samo, równe tempo, ale nuty padają minimalnie "obok" miejsca, w którym nasze ucho się ich spodziewa, tworząc efekt nierówności.

W kolejnych odsłonach tego cyklu mam nadzieję nieco przybliżyć i zainteresować was tą tematyką, a tymczasem proponuję proste ćwiczenie, które pozwoli lepiej kontrolować feeling, z jakim gramy. Będzie to bardzo potrzebne przy dalszej analizie tematu.

Ćwierćnuty w tym ćwiczeniu się nie zmieniają - zmienia się jedynie wartość hi-hatu pomiędzy nimi. Ćwiczmy koniecznie z metronomem i ze szczególną uwagą na konsekwencję w brzmieniu i feelingu każdego z taktów.

Obowiązkowe słuchanie:
J Dilla - Vol 2. Vintage
The Ruff Pack - With You (bębny: Daru Jones)
Roux Spana Beat Trio - Roux Spana Beat Trio LP (bębny: Kornel Kondrak)



Mateusz Modrzejewski - Na stałe gra w Michał Milczarek Trio, zespole Majki Jeżowskiej oraz z raperem Marcinem "Ńemym" Niemczykiem. Prowadzi własne trio "taktoprawda", z którym współpracują m.in. Pablopavo i Dorota Miśkiewicz. Występował m.in. z Michałem Urbaniakiem, Marią Sadowską, Ras Lutą, Izabelą Trojanowską, Krzysztofem "K.A.S.A." Kasowskim, Sławkiem Uniatowskim. W 2010 r. wygrał konkurs organizowany przez Mike’a Johnstona i "Modern Drummer" na najlepszą interpretację liniowej zagrywki. W 2012 r. zajął I miejsce w konkursie gry na zestawie perkusyjnym na Drum Fest w Opolu. Nauczyciel w warszawskiej siedzibie Drum Academy.

Wersji wideo przedstawionych ćwiczeń szukajcie na stronie www.drumacademy.pl

Reklama