W moim pierwszym warsztatowym artykule chciałbym przedstawić wam bliżej fenomen prostej figury rytmicznej, nazywanej potocznie "kubańską triolą" (hiszp. "tresillo" - czyt. tresijo).

" /> Zobacz porady i podpowiedzi od śmietanki perkusyjnej... Perkusista Zamów listopadowe wydanie >>Ulubiony kiosk
Reklama

Drumset Academy - Kubańska Triola

W moim pierwszym warsztatowym artykule chciałbym przedstawić wam bliżej fenomen prostej figury rytmicznej, nazywanej potocznie "kubańską triolą" (hiszp. "tresillo" - czyt. tresijo).

Jest ona jedną z podstawowych figur rytmicznych, wykorzystywanych w muzyce latynoamerykańskiej. Wywodzi się z tradycyjnej muzyki Afryki sub-saharyjskiej. Została spopularyzowana w czasach transatlantyckiego handlu niewolnikami w epoce kolonializmu. Jest to afrykański motyw rytmiczny szeroko stosowany w muzyce kubańskiej. To na nim oparta jest m.in. budowa rytmów "clave" oraz motywu basowego "tumbao", które to decydują o specyficznym charakterze muzyki latynoskiej.

"Tresillo" w języku hiszpańskim oznacza triolę, ale ta figura rytmiczna nie jest typową triolą. Jej podstawowa forma opiera się na zależności 3-3-2 i brzmi w następujący sposób: (nuty nr 1)



Na bazie tej figury zbudujemy groove, który za pomocą zastosowanej artykulacji uzyska współczesne brzmienie. W kolejnych krokach będziemy dbać o to, by pattern był jednocześnie przyjazny dla gracza, czyli: by miał odpowiedni "drive" oraz by brzmiał nietuzinkowo. Figurę "tresillo" będziemy grać na bębnie basowym: (nuty nr 2)



Dodajemy ostinato talerza z akcentami "bell’a" na mocnych częściach taktu (na 1 i 3). Wykorzystamy technikę Moeller’a, aby uzyskać właściwy feeling i brzmienie: (nuty nr 3)



Wstawiamy akcenty werbla na "4 i" w pierwszym takcie i na "3" w drugim takcie: (nuty nr 4)



Gramy duszki na werblu: w pierwszym takcie na "1 i" oraz "3 i", w takcie drugim na "1i" oraz "4 i". Każdy duszek umiejscowiony przed akcentem werbla będzie grany techniką Moeller’a jako "upstroke": (nuty nr 5)



Aby bardziej wypełnić ten groove dodajemy w obu taktach dodatkowe duszki na "2". Tym sposobem otrzymujemy bardzo ciekawy, ale też wymagający groove, który mam nadzieję, że będzie dla was równie inspirujący, jak dla mnie: (nuty 6)



You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

Reklama