W drugim artykule cyklu "Drumset Academy" zaprezentuję ciekawy sposób kreowania rytmów w metrum 7/8.

" /> Zobacz porady i podpowiedzi od śmietanki perkusyjnej... Perkusista Zamów listopadowe wydanie >>Ulubiony kiosk
Reklama

Drumset Academy - Metrum 7/8

W drugim artykule cyklu "Drumset Academy" zaprezentuję ciekawy sposób kreowania rytmów w metrum 7/8.

Dzięki poniższym przykładom, postępując krok po kroku, oswoicie się z tymi trudnymi podziałami, zrozumiecie ich ideę i pulsację oraz znajdziecie inspirujący materiał do kreowania własnych, unikalnych i bardzo ciekawie brzmiących rytmów. Artykuł ten nie wyczerpuje tematu budowy tego typu podziałów. Jest to tylko jeden z wariantów ich budowania. Jest ich oczywiście dużo więcej.

Dominujące w muzyce metrum 4/4, z którym jesteśmy najbardziej "osłuchani" i "ograni" daje nam dużą swobodę, natomiast każdy podział w metrum nieparzystym znacznie tę swobodę grania ogranicza. Proponuję rozpocząć przygodę z tymi podziałami od słuchania - granych w tym metrum - utworów. Ich listę znajdziecie w tabelce.

Po bardzo uważnym przesłuchaniu utworów, siadamy za naszym "boskim" zestawem perkusyjnym. W przypadku tak trudnych tematów bardzo ważne jest umiejętne rozłożenie sił (podobnie jak maratończyk, który nie biegnie szybko, ale konsekwentnie swoim tempem). Polecam rozciągnąć poznawanie i "ogrywanie" kolejnych przykładów w czasie. Pozwoli wam to "wejść" w odpowiednią pulsację i "załapać" groove, a także skróci czas oczekiwania na kolejne wydanie "Perkusisty".

Motywem wyjściowym będzie tutaj w miarę prosty rytm 4/4 (może to być dowolny rytm 4/4, uzyskacie wtedy swoje "autorskie" rytmy).



Pierwszą akcentowaną ćwierćnutę werbla skracamy o szesnastkę (czyli staje się ona ósemką z kropką). Efektem tego jest przesunięcie drugiej części rytmu (czyli dwóch bębnów basowych i werbla) o szesnastkę w lewo. Grane one będą teraz w kontrapunkcie do hi-hatu. Szesnastka, którą ukradliśmy z werbla, ląduje na końcu taktu w postaci pauzy szesnastkowej. Uzyskany rytm jest już ciekawym "łamańcem" i można ten sposób wykorzystywać do udziwniania rytmów 4/4.



Aby uzyskać podział 7/8 pozbywamy się ostatniej ósemki, granej na hi-hacie.



Jednym z podstawowych środków artykulacyjnych, które poprawiają brzmienie rytmów oraz wpływają na lepszy komfort grania są "duszki" (ang. ghost notes) czyli bardzo lekkie uderzenia w werbel. Dodamy dwa duszki: po pierwszym dźwięku bębna basowego oraz tuż przed nim, czyli na końcu taktu.



Kolejnym elementem "ornamentacji" (ha!) będzie podwojenie duszka granego na końcu taktu.



W celu urozmaicenia monotonnych ósemek hi-hat’u gramy prawą ręką dwie szesnastki zamiast trzeciej ósemki.



Na koniec dodajemy jeszcze jednego "ducha", który będzie się pokrywał z drugą ósemką hi-hatu. Bardzo dobrze komponują się tutaj dwa "szybkie duszki" grane na końcu taktu z wolniejszymi granymi na początku taktu.



Lista przykładowych utworów:
Hank Levy - "Whiplash"
Sting - "Love Is Stronger Than Justice"
Marillion -"Lords of the Backstage"
Varius Manx - "Tokyo"
Dave Weckl - "Island Magic"
Yes - "The Fish"
Pink Floyd - "Money"
Genesis - "Back in N.Y.C."

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

Reklama