Podwójny paradiddle pojawił się w zbiorze podstawowych rudimentów perkusyjnych "13 Essential Rudiments", opublikowanych około 1930 r. przez National Association of Rudimental Drummers (N.A.R.D.) pod numerem 11.

" /> Zobacz porady i podpowiedzi od śmietanki perkusyjnej... Perkusista Zamów listopadowe wydanie >>Ulubiony kiosk
Reklama

Drumset Academy - Rudiment nr 17: double paradiddle

Podwójny paradiddle pojawił się w zbiorze podstawowych rudimentów perkusyjnych "13 Essential Rudiments", opublikowanych około 1930 r. przez National Association of Rudimental Drummers (N.A.R.D.) pod numerem 11.

W roku 1936 rozszerzono liczbę rudimentów do 26, natomiast w 1984 r. Percussive Arts Society (P.A- .S.) zatwierdziło zestaw 40 rudimentów, z których korzystamy obecnie.

Podwójny paradiddle znajduje się tam pod numerem 17.



Rudimenty traktujemy nie tylko jako techniczne podstawy naszej gry, ale także jako fundament do zbudowania czegoś ciekawszego, bardziej złożonego. Idąc tym tokiem myślenia, wykorzystajmy ten rudiment jako podstawę do zbudowania ciekawych rytmów. Zagrajmy prawą ręką na hi-hacie, a lewą na werblu, pamiętając o dynamice: pierwsza nuta pierwszego taktu to akcentowany hi-hat, pierwsza nuta drugiego taktu to akcentowany werbel (który może być grany rim shotem). Zwróćmy uwagę na uzyskane metrum rytmu. Podwójny paradiddle składa się z sześciu uderzeń, dlatego uzyskaliśmy metrum 6/8 (czyli sześć ósemek w takcie).



Dodajmy stopę na "raz", aby pattern ten zabrzmiał jak rytm.



Możemy pobawić się w dokładanie stopy w różnych miejscach. Zagrajmy ją razem z pierwszym i drugim dźwiękiem hi-hatu, a następnie jeszcze z czwartym.



Spróbujcie zagrać przeróżne warianty stopy. Wszystkie chwyty dozwolone. Daje nam to duże możliwości kreowania ciekawych rytmów. Kolejnym interesującym sposobem grania tych rytmów jest użycie drugiego hi-hatu lub talerza ride. Możemy wtedy dodać hi-hat, grany równo nogą.



Zagrajmy go teraz trochę ostrzej, wykorzystując podwójną stopę oraz paradiddle, rozłożony pomiędzy talerzem ride i hi-hatem.



Jak widać, rudimenty są niesamowicie pomocne nie tylko w osiągnięciu coraz lepszej sprawności technicznej, ale stanowią też nieskończone źródło inspiracji. Gorąco zachęcam do ćwiczenia ich nie tylko na werblu czy padzie, ale także do wykorzystywania ich w budowaniu rytmów, przejść, elementów solowych czy też po prostu wprawek na zestawie. Obowiązki wzywają, biegnę zatem... ćwiczyć!

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

Lekcja ukazała się w numerze wrzesień 2015





Reklama