W dzisiejszym odcinku zaprezentuję kombinacje rytmiczne, zawarte w metrum 7/8.

" /> Tommy Clufetos we wrześniowym numerze Perkusista Przejrzyj online >>Ulubiony kiosk
Reklama

Piotr Pniak - KreAktywnie - Metrum 7/8 - Off Beat

W dzisiejszym odcinku zaprezentuję kombinacje rytmiczne, zawarte w metrum 7/8.

Legenda



Pierwszy przykład to nasz dzisiejszy rytmiczny fundament. Rytm wykonany na bębnie basowym i werblu (lewą ręką) składa się z ósemek i szesnastek. Warto zwrócić uwagę, by grając ten przykład zachować idealne odległości pomiędzy dźwiękami, uwzględniając pauzę szesnastkową, przypadającą na początek trzeciej ćwierćnuty. Chodzi o to, by dźwięk pojawiający się po tej pauzie był słyszalny bez słyszalnych i dających się odczuć zwolnień czy przyspieszeń.



Do rytmu podstawowego dokładamy pierwszą fakturę rytmiczną, składającą się z dwóch dźwięków o różnej wysokości. Pierwszy dźwięk zagramy na małym roto-tomie, a drugi na dodatkowym hi-hacie. Przypomnę, że faktury rytmiczne o charakterze melodycznym w tym ćwiczeniu dedykowane są ręce prawej, a lewa ręka tworzy wraz z prawą nogą akompaniament. Podobnie, jak w poprzednim odcinku, faktury melodyczne występują w postaci ósemek przesuniętych w czasie tj. opóźnionych o wartość jednej szesnastki. Dla ułatwienia, w każdej ćwierćnucie słyszalne będą dźwięki (grane prawą ręką), przypadające na drugą i czwartą szesnastkę. Takt powtórzony skutkuje charakterystyczną zamianą miejsc dźwięków w czasie. W tym przypadku takt powtarzany dla ręki prawej zacznie się od uderzenia w hi-hat, a drugim dźwiękiem będzie dźwięk małego roto-tomu.



W trzecim przykładzie melodia dodana do rytmu realizowanego przez stopkę i werbel składa się z trzech dźwięków. Zatem dłuższe realizowanie tej koncepcji pozwala zrozumieć istotę połączenia metrum 7/8 z metrum 3/8. Prawą ręką uderzamy kolejno we floor-tom, hi-hat i roto-tom. Standardowo warto uważnie słuchać, czy dźwięki dobrze współbrzmią w pionie, czy nie pojawiają się przypadkowo przednutki.



Grupa pięciu dźwięków grana prawą ręką powoduje, że rytm powinien być powtarzany dłużej od poprzednich przykładów, by zamknąć cykl przesunięć i powrócić do brzmienia z taktu pierwszego. Kolejność użytych instrumentów: floor-tom, hi-hat, roto1, roto2, roto3.
Przemieszczanie się prawej ręki będzie łatwiejsze i pozwoli osiągnąć lepsze brzmienie instrumentów przy rozluźnionych mięśniach. Można wyobrazić sobie, że tę grupę dźwięków wykonuje się, poruszając w sposób zbliżony do koła. To powinno dodatkowo ułatwić osiągnięcie płynności i komfortu gry. Fuzja metrum 7/8 z metrum 5/8 daje ciekawe rezultaty melodyczne i brzmieniowe.



Czas na ostatni przykład. Poruszanie się w linii koła, proponowane w poprzednim przykładzie, będzie tu bardziej wyczuwalne, bowiem metrum 6/8 i lustrzany charakter melodii pozwoli lepiej zrozumieć ten element motoryki ruchu. Grupa sześciu dźwięków rozpoczyna się od uderzenia we floor-tom. Następnie prawa ręka uderza w hi-hat, roto 1 i roto2. Od tego momentu zaczyna powracać w kierunku środka zestawu. Perkusista uderza w roto1 i hi-hat, by cykl melodyczny został zamknięty. Zestawienie metrum 7/8 z 6/8 pozwala na dłuższe obcowanie i zmaganie się z rytmem. Cały cykl ze względu na dużą ilość dźwięków, dedykowanych prawej ręce, jest najdłuższym w dzisiejszych ćwiczeniach.

Perkusistom, którzy dziś po raz pierwszy spotkali się z moim cyklem ćwiczeń, proponuję zastosowanie bardzo wolnego tempa i realizowanie rytmów dźwięk po dźwięku. Można wyłączyć metronom czy drummaszynę i powoli, dokładnie rozczytać i zrozumieć istotę nakładania faktur rytmicznych. Niezbyt wysoki poziom głośności pozwoli dokładniej usłyszeć, czy współbrzmienia pionowe są wykonane w sposób poprawny. Przypomnę też, że rytmy o charakterze ostinatowym, grane przez prawą rękę, można wykonać na dowolnych instrumentach akustycznych, elektronicznych lub ich kombinacji.

Powyższe ćwiczenia maja być również zachętą do tworzenia własnych wzorów rytmicznych na potrzebę rozwoju i oczywiście… satysfakcji.

Piotr Pniak

Lekcja ukazała się w numerze kwiecień 2016



Reklama