Tematem niniejszego artykułu są przejścia, które mogą ćwiczyć wszyscy, bez względu na zaawansowanie.

" /> W SPRZEDAŻY - CZERWCOWY NUMER Perkusista Zamów z przesyłką GRATIS >>Ulubiony kiosk
Reklama

Drumset Academy - Schemat sześciu uderzeń w przejściach

Tematem niniejszego artykułu są przejścia, które mogą ćwiczyć wszyscy, bez względu na zaawansowanie.

Zasługują one na uwagę, ponieważ mają dobre brzmienie, napęd, kontrast w stosunku przejścia do rytmu oraz niezwykle dobrą "grywalność". Wszystkie przejścia, które znajdziecie w tym artykule, wywodzą się z jednego schematu i są dowodem na to, że w ich tworzeniu ogranicza nas przede wszystkim brak kreatywności. Oparte one będą na grupie sześciu uderzeń.

W jednym takcie zmieszczą nam się dwie pełne grupy (czyli dwanaście uderzeń) oraz niepełna grupa, składająca się z czterech uderzeń. Klamry w pierwszym przykładzie obrazują nam ten sposób grupowania. Zacznijmy od zaakcentowania każdej pierwszej nuty w grupie.



Zastosujmy teraz ściśle określoną kolejność rąk. Po pierwszej, akcentowanej nucie granej prawą ręką (P) następują dwa uderzenia lewej ręki (LL) a następnie po jednym uderzeniu prawej (P) i lewej ręki (L). Ostatnie uderzenie w każdej grupie gramy stopą (S). Cały pattern wygląda następująco: PLLPLS. Ten schemat gwarantuje wam dobry "flow" oraz dodatkowe możliwości akcentowania (ale o tym później). Jest jeden warunek: ściśle przestrzegajmy kolejności rąk i nóg. Można także dodać hi-hat grany nogą, ale tylko wtedy, gdy nie będzie to zbytnim utrudnieniem.



Jeżeli zapętlony schemat wykonujemy już płynnie, to zagrajmy go jako całotaktowe przejście w czwartym takcie. Akcent rozpoczynający każdą grupę można zagrać także na tomach. Pamiętajmy o tym, aby tomy były solidnie zaakcentowane, co pogłębi różnice dynamiczne pomiędzy tomami a cicho granym werblem.



Przyjrzyjmy się jeszcze raz schematowi rąk i nóg. W naszym układzie PLLPLS można zauważyć dwa pojedyncze uderzenia prawej ręki. Spróbujmy je zaakcentować na werblu.



Następnym krokiem jest umiejętne zaaranżowanie akcentów prawej ręki na tomach. Możliwości jest wiele. Ja ograniczę się do jednej. Określona schematem kolejność rąk pozwala nam prawą ręką wykonywać tylko akcenty bez powrotu na werbel. Jest to bardzo wygodne, przede wszystkim pod kątem panowania nad dynamiką dźwięków.



W przykładzie piątym akcenty prawej ręki w pierwszej i drugiej grupie zagramy na hi-hacie i floor tomie. Akcent w trzeciej grupie zagramy na werblu. Dźwięk hi-hatu doskonale kontrastuje z bębnami.



Do dwóch akcentów prawej ręki dodajmy jeszcze akcent zagrany na jedynym pojedynczym uderzeniu lewej ręki. Nowy układ akcentów rozegrajmy najpierw na werblu.



W ostatnim przykładzie akcenty prawej ręki zagramy na tomach a akcent lewej ręki na werblu. Mimo dużej ilości i intensywności akcentów - dzięki ustalonemu schematowi - granie ich nie jest trudne.



Jak zawsze, zachęcam do eksperymentowania i wymyślania swoich wersji powyższych przykładów. Można w inny sposób rozłożyć dźwięki na zestawie, połączyć dwa ćwiczenia w jedno itp. Jeśli macie ochotę podzielić się ze mną swoimi wykonaniami oraz własnymi wersjami tych przejść, to zapraszam do przysyłania linków do filmów na naszego maila: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Najciekawsze z nich nagrodzimy!

Na temat tego typu schematów można pisać praktycznie bez końca. Na szczęście ogranicza mnie ilość miejsca w magazynie. Zatem do "przeczytania" za miesiąc.

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

Lekcja ukazał się w numerze listopad 2016





Reklama