Książka "Stick Control" mimo upływu lat, od pierwszego ukazania się w 1935 r., nie traci na aktualności.

" /> PRZEJRZYJ ONLINE PAŹDZIERNIKOWY NUMER Perkusista PRZESYŁKA GRATIS >>Ulubiony kiosk
Reklama

Drumset Academy - Stick Control Groove

Książka "Stick Control" mimo upływu lat, od pierwszego ukazania się w 1935 r., nie traci na aktualności.

Jest uznawana za najważniejszą książkową szkołę perkusyjną wszech czasów. Znajduje się na pierwszym miejscu zestawienia 25 ponadczasowych publikacji wg miesięcznika "Modern Drummer". Stanowi ona nie tylko zestaw doskonałych ćwiczeń werblowych, ale jest też inspiracją do adaptowania ich na zestaw. Można to oczywiście robić na bardzo wiele sposobów.

Otwierając książkę na pierwszym rozdziale zatytułowanym "Single Beat Combinations" widzimy zestaw 72 kombinacji uderzeń. Aby rozpocząć kombinowanie z danym patternem na zestawie, należy wcześniej rozegrać go w kilku tempach na werblu oraz zapamiętać sticking (kolejność rąk), aby grać go z głowy, a nie z kartki.

Możemy wykorzystać podane schematy do budowania rytmów. Stąd nasz tytuł, gdyż każdy groove w tym artykule będzie wynikał z ćwiczeń "Stick Control". Załóżmy, że połowę taktu oznaczoną symbolicznie dwoma slashami, zagramy za pomocą motywu z książki, natomiast drugą połowę będzie stanowił rytm ósemkowy.




Pierwszym ćwiczeniem w książce jest kombinacja rąk PLPL PLPL. Zagrajmy prawą ręką na hi-hacie, a lewą na werblu. Lewa ręka gra duszki. Prawa ręka przenosi się na werbel, aby zagrać akcent na 2. W najprostszej formie gramy stopę na "raz" i na "trzy".



Gdy już przyzwyczaimy się do grania w ten sposób, można zastosować przeróżne warianty stopy. Oto jeden z nich:



Drugim ćwiczeniem jest odwrotność poprzedniego, czyli jedynki grane od lewej: LPLP LPLP. Lewa ręka oprócz duszków zagra także akcent werbla. Początkowo dziwne będzie rozpoczynanie taktu od lewej ręki, ale także w graniu trzeba łamać stereotypy.



Zachęcam do wymyślania wariantów stopy. Dzięki temu można bardzo ciekawie rozbujać rytm.



Trzecie ćwiczenie to dwójki: PPLL PPLL. Prawa ręka oprócz partii hi-hatu zagra także akcent werbla oraz duszka bezpośrednio po akcencie. Takie uderzenie, gdy bezpośrednio po akcencie mamy cichą nutę, nazywamy Control Stroke. Po tym uderzeniu lewa ręka zagra na hi-hacie. Gdyby grała ona dalej na werblu to mielibyśmy sześć uderzeń werbla non-stop.



W wariancie tego rytmu stopa zagra dwie szesnastki na początku taktu.



Czwarty przykład to dwójki rozpoczynane lewą ręką: LLPP LLPP. Rytm rozpocznie się od dwóch duszków. Control Stroke będzie grany lewą ręką.



Oto jeden z wariantów, który powstał w trakcie ćwiczenia tego motywu.



Jeśli zdarza ci się siedzieć przy zestawie twierdząc, że nie masz co ćwiczyć, to otwórz sobie "Stick Control" i bądź kreatywny. Podane przykłady są tylko początkiem wspaniałej przygody z tą książką. Rozegrałem tylko cztery z siedemdziesięciu dwóch ćwiczeń. Zatem do dzieła.

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

Lekcja ukazała się w numerze marzec 2017






Reklama