Open Minded Drumming - Gramatyka w grze na perkusji. Mechanika uderzeń Up i Downstroke 2

Open Minded Drumming
Claus Hessler i Szymon Fortuna
Dodano: 21.01.2019

Witam ponownie w lekcji poświęconej gramatyce w grze na perkusji. Znajomość techniki oraz niegranie “wbrew naturze” jest priorytetem, abyś mógł kreować ekspresję na swoim instrumencie płynnie i swobodnie.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Ostatnio pracowaliśmy nad uderzeniami Up/Downstroke, bazującymi na paradidlach. Tym razem zróbmy mały krok wstecz i przyjrzyjmy się prostszym strukturom tych uderzeń. Opanowanie sposobu grania open-handed zależy w dużej mierze właśnie od tego, na ile potrafimy zbalansować działania obu rąk.

Czy twoje ręce potrafią wykonywać podobne zadania? Kreowanie równomiernego nacisku na pracę lewej i prawej ręki, również w ćwiczeniach technicznych, z pewnością ułatwi ci osiągnięcie kolejnego poziomu w grze. Pozwoli także zapobiec tendencji do wzmacniania jedynie prawej, już silnej ręki, a całkowite zapomnienie o lewej lub na odwrót. Pamiętaj, niektóre elementy ćwiczenia mogą wydawać się łatwe, ale niekoniecznie takie są.

Ćwiczenie 1

Zwróćmy teraz uwagę na kwestię zrozumienia sekwencji głośnego uderzenia, po którym następuje ciche, grane tą samą ręką. Nutki nad linią wskazują uderzenia prawej ręki, nuty pod linią lewej. Małe nutki sugerują ciche uderzenia, a duże oznaczają akcenty. Kluczowym aspektem do zrozumienia i wyczucia jest w tym przypadku ciche uderzenie, które następuje zaraz po akcencie jako naturalna reakcja pałki na odbicie. Nie zatrzymujmy pałki po wykonaniu głośnego uderzenia. Na początek graj wykorzystując poniższe ćwiczenie przygotowawcze. W celu wygenerowania akcentów postaraj się od razu wykorzystać „Moeller Whip” (ruch bata).

Ten schemat stanowi niezastąpioną część wielu struktur rudimentalnych. Kodeks rudimentalny, stworzony przez stowarzyszenie „Percussion Creativ”, prezentuje tę frazę nawet jako osobny rudiment. Zacznij grę wolno z metronomem. Wykorzystaj lustro, obserwuj swoje ruchy, pozycje rąk, dźwięk i postawę! Ćwiczenie drugie da ci kilka kombinacji, nad którymi możesz pracować wykorzystując dokładnie tę sekwencję ruchów.

Ćwiczenie 2

W tym ćwiczeniu wykorzystasz różne kombinacje powyższej struktury ruchów, bazując na 16-sto taktowym przykładzie. Strzałki nad nutami wskazują kolejność ruchów Up/Downstroke. Polecam, aby od samego początku używać „nieformalnej” techniki wykorzystując „Whip” (ruch bata) oraz obserwując swoją rękę szczególnie zaraz po wykonaniu akcentu. Sprawdzaj, czy ręka nie zatrzymuje się sztywno, blokując tym samym możliwość ruchu, którego efektem ma być ciche uderzenie. Zacznij wolno, obserwuj się w lustrze i koniecznie wystukuj nogą (nieważne, którą, mogą być obie jednocześnie) ćwierćnuty, a nie ósemki. Tak na marginesie, wystukiwanie pulsu nogą jest w moim odczuciu ważniejsze niż sam metronom. Aby na początek uprościć ćwiczenie, zacznij jedynie od prawej lub lewej ręki. Następnie próbuj zagrać całość.

Podsumowanie

Chciałbym na koniec wtrącić jeszcze kilka słów na temat dwójek (open roll). W celu wykonania dwóch uderzeń w każdej ręce, zachęcam bardzo do wykorzystania energii, pochodzącej z naturalnego odbicia pałki. Pozwól pałce na odbicie, trzymając ją luźno w dłoni. Im bardziej zaciśniesz na niej rękę, tym mniej będzie ona pracować dla ciebie. Wreszcie dodaj ruch falowy nadgarstka w strukturze opartej na dwójkach, ułatwiając tym samym generowanie akcentów. Zanim wrócimy do kolejnych zastosowań na zestawie, poświęcimy jeszcze kolejną lekcję na pracę przy innych ćwiczeniach o podobnym charakterze.

OD SZYMONA:

Analizując wszystkie te ruchy i całą koncepcję myślę, że to ćwiczenie jest „super”, a czemu? Rzeczywiście idąc za strzałkami i grając przykłady luźno, naprawdę da się odczuć efekt w postaci klarownych akcentów, zachowując przy tym naturalne, niczym niezaburzone ruchy. Przychodzą mi przez to na myśl ćwiczenia, oparte o słynną 38 stronę z książki „Syncopation” autorstwa Teda Reeda oraz różne sposoby interpretacji zawartego tam materiału. Uświadamiając sobie kombinacje tych dwóch uderzeń, zacząłem bardziej dostrzegać, jak często wykorzystuję te koncepcje podczas gry. Czasem jeszcze nie tak dokładnie, ale widzę, że wypracowanie tych podstawowych ruchów ma wpływ na późniejszą pracę rąk na całym zestawie. Sprawdź sam!

Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na twoją wiadomość na Facebook’u lub na naszej stronie internetowej: www.openmindeddrumming.com

Szymon Fortuna i Claus Hessler

Materiały video dostępne na stronie: https://media.avt.pl

QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.