Podsumowanie roku 2017

Dodano: 30.12.2017

Wraz ze zbliżającym się końcem roku 2017 redakcja Perkusisty postanowiła podsumować mijający rok. Tym bardziej, że działo się naprawdę dużo.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Jak dużo? Poniższy tekst nie jest krótki, a zawiera jedynie - naszym zdaniem - najmocniejsze akcenty roku 2017. Dodatkowo skupiamy się głównie na najważniejszych wydarzeniach związanych z Polską z drobnym, ogólnym komentarzem dotyczącym pozostałych wydarzeń.

SPRZĘT W POLSCE


W kwestii dostępności sprzętu w Polsce nie mamy co narzekać, chociaż wciąż brakuje wielu mniejszych producentów to wszelkie nowości najważniejszych firm prędzej czy później pojawiły się na naszym rynku.

Z zupełnych ciekawostek. Na rynku pojawiły się ukochane szczególnie przez czarnoskórych mistrzów gospel blachy Soultone. Są dostępne w ofercie dystrybutora Zibi w sieciach sklepów Riff. Pod koniec roku firma Music Info ogłosiła, że przywraca na polskim rynku markę Premier, co było mocno zaskakujące, gdyż Premier ma niesamowite problemy nawet w swojej rodzimej Anglii. Warta odnotowania jest także aktywność dystrybutora tureckich talerzy Impression, co zaowocowało ostatecznie przedstawieniem Marcina "Ułana" Ułanowskiego jako perkusisty marki.

Temat naciągów jest wciąż żywy, odkąd mocno skoczyły ceny u liderów rynku Remo i Evans. Wojciech Siatkiewicz rozwija swoje naciągi WS Drumheads, a Music Partners promuje angielskie skóry Code. Oba produkty są faktycznie pochodzenia chińskiego, ale cena i podnosząca się jakość powoduje, że perkusiści coraz chętniej kierują się w tę stronę. Stąd też mocno do przodu wyrwał Aquarian od firmy Music Info, gdzie sprawnie w parze zadziałały dwa elementy; jakość i marketing.

Gewa działaniem Krystiana Czarneckiego zorganizowała interesującą trasę promocyjną talerzy Paiste Color Sound 900. Dystrybutor Zibi w osobie Sylwii Korzybskiej był niemal wszechobecny z Mapexem.

NA POLSKIM PODWÓRKU


Jednym z głośniejszych "transferów" było podpisanie kontraktu przez Krzyśka Dziedzica z firmą Zildjian, chociaż słowo transfer akurat tu nie bardzo pasuje, bo słynny jazzman po prostu związał się z firmą, o której zawsze marzył. Ponadto podpisał umowę z firmą Mapex i wydał także swoją solową płytę "Tempo".

Michał Łysejko z Decapitated trafia do rodziny Meinl, by niedługo potem w USA podczas trasy wpaść z zespołem w ręce miejscowych stróżów prawa. Bartek "Szopix" Czerniachowski z zespołu Agnieszki Chylińskiej zostaje oficjalnym bębniarzem firmy Paiste. Daray podpisał kontrakt z firmą Alpha Omega Managment, co jest pionierskim wydarzeniem wśród rodzimych perkusistów.


Krzysiek Dziedzic na fali popularności swojego forum Facebook Polish Drummers otwiera Instytut Polish Drummers. Strona perkusyjna Beat It najpierw wydaje biuletyn, po czym otwiera Beat It Drum School. Rozwija się także strona InfoDrum.pl będąca stroną-córką portalu InfoMusic.
Witryna sklepu Pro Drum przechodzi gruntowny lifting stając się jedną z najbardziej nowoczesnych w Polsce. Sklep Drumstore otworzył wypożyczalnię sprzętu dla wszystkich chętnych w okolicach Trójmiasta.

W kwietniu w tragicznych okolicznościach umiera perkusista Krzysztof Kwiatkowski. Mariusz Mocarski jako jedyny polski bębniarz jeździ na zagraniczne występy jako perkusista solowy - demonstrator. Inferno kolejny raz musiał być zastąpiony na trasie Behemoth, tym razem muzyka zatrzymały kwestie rodzinne. Igor Falecki z Francuzem Antoine Fadavim wystąpili podczas festiwalu Wikidrummers 2. Michał Miśkiewicz i Cezary Konrad zagrali w lutym koncert trybut "Drummers for Tony Williams", a na jesieni Grant Calvin Weston, Paweł Dobrowolski i Adam Tkaczyk, a skoro o koncertach mowa…

IMPREZY PERKUSYJNE W POLSCE


…to wymieńmy "kilka" imprez perkusyjnych jakie miały miejsce w 2017 roku: Hajer Level, Caban Fest, 10th Tarnów Jazz Contest, Drums Fuzje z występem Cindy Blackman Santany, Integration and Groove w Błażowej (dwie edycje), Ogólnopolskie Warsztaty Perkusyjne w Gdańsku, Drum Battle Legnica, Open Minded Camp z gościnnym udziałem Clausa Hesslera, koncerty uczniów Drumset Pro School oraz Drumset Academy, Drum Academy Live, Pociąg Perkusyjny, W kręgu Jazzu - Białystok, no i oczywiście Drumfest gdzie gościli m.in. Michael Schack, Terry Bozzio, George Kollias, Russ Miller. Tam też miał miejsce finał konkursu Young Drum Hero sponsorowany przez markę Sabian oraz ogłoszenie laureatów Polskich Nagród Perkusyjnych.

Fot. Tomasz Klinikowski/DrumCenter.pl

Wielki sukces odniosła trasa Natural Grip z Krzyśkiem Dziedzicem, podobnie #TrzebaCwiczyc z udziałem Maćka Gołyźniaka. Doskonale w roli wykładowcy warsztatowego sprawdził się w Żorach Tomek Torres, bo Czarek Konrad był już w tym temacie dobrze znany. Agnieszka Trzeszczak i jej Drum Academy prowadzi szereg zajęć Drum Fitness, a Tomek Łosowski oprócz Kombi gra znów bardzo dużo warsztatów. Wspaniałe warsztaty zagrali w Warszawie kolejno Brian Frasier Moore i Simon Phillips. Za to mieszane uczucia miał Gerald Heyward, który zagrał dwa różne koncerty w Warszawie i Wrocławiu.

Fot. Marcin Masalski

Gościliśmy też czeską siłę w postaci, najpierw Dalibora Mraza, a później Milosa Meiera (trasa trzech pokazów). Aaron Spears miał pojawić się na koncercie późną wiosną, ale niestety niepewna sytuacja w Zachodniej Europie sprawiła, że musiał odwołać występ. Na szczęście dla nas wytrwałość organizatorki Emilii Benedykcińskiej spowodowała, że Aaron przyjechał jesienią i zagrał pokaz w Grodzisku Mazowieckim. Jojo Mayer pojawił się ze swoim zespołem Nerve we Wrocławiu. Do Polski wrócił też Dave Weckl, który genialnie zabębnił w Szkole Muzycznej w Oleśnie, uprzednio prowadząc niezwykle ciekawe warsztaty. Prawdziwą wisienką na torcie był jesienny występ w Chorzowie mistrza sesji nagraniowej Johna "JR" Robinsona wraz z Felixem Lehrmannem.

Tyle w temacie koncertów stricte perkusyjnych.  Poza tym zagrało w Polsce wiele zespołów ze świetnymi perkusistami (np. Dream Theater, Pineapple Thief, System Of A Down, Chick Corea). Meinl Festival nie jest imprezą polską, ale siła fanów z naszego kraju w niemieckiej siedzibie firmy była niezaprzeczalna i mocno zauważalna w bardzo pozytywnym kontekście.

A NA ŚWIECIE?


Najpierw sprzęt. Jak to zazwyczaj bywa, rok sprzętowy rozpoczyna się wraz z targami NAMM (gdzie nasza redakcja była już po raz ósmy), chociaż wiele firm pierwsze informacje wypuszcza tuż przed końcem roku lub na jesieni wraz z imprezami muzycznymi w Anglii.

Co nam przyniósł 2017? Nowości było pełno, ale skupmy się na tych najgłośniejszych. Trzy firmy z tzw. Wielkiej Czwórki wykonały spektakularne posunięcia. Zildjian wprowadził serię o pełnej nazwie Zildjian K Custom Special Dry. Seria, która ma sporo zapożyczeń z typowo tureckich linii produkcyjnych. Paiste 900 & 900 Color Sound to nowa odsłona stopu B8, która przyjęła się doskonale na rynku szczególnie w odsłonie kolorowej (Colorsound).


Wreszcie Meinl, który nie tylko wprowadził zupełnie nową serię Meinl Pure Alloy, ale też mocno odchudził swój katalog, co jest zapewne zapowiedzią rozwijania nowej serii o kolejne stopy brązu (Pure Alloy to stop B12).

Ruch Zildjiana i Meinla pokazuje, że firmy będą kierować się w stronę budowania rodzin talerzy (np. K Custom, Byzance). Sabian wypuścił szereg dobrych instrumentów (stacki, seria XSR, rocznicowy HH, Artisan), ale te trzy akcenty były najmocniejsze wśród blaszek.

W kwestii bębnów trzy mocne pozycje od firmy DW Drums: Stainless Steel, Purpleheart i urodzinowy 45th Anniversary. Wszystkie rewelacyjne jakościowo, ale też piekielnie drogie.


Podobnie Pearl, który stworzył specjalny katalog swoich Pearl Masterworks. Sonor zaprezentował brzozowy Sonor SQ1 i serię ekonomiczną, ale elegancką AQ2.


Prawdziwą furorę zrobiły pałki ProMark Firegrain, czyli starannie parowane hikorowe pałeczki, które poddawane są obróbce termicznej celem zwiększenia wytrzymałości. Wśród naciągów - Remo Classic Fit wydawało się najbardziej interesujące z racji wielkiej popularności instrumentów typu vintage. Roland proponuje między innymi odświeżony SPD-SX oraz nowe SPD-One.


Co poza sprzętem? Swoje płyty wydali Matt Cameron, Marco Minnemann, bracia Appice, Benny Greb czy też Simon Phillips pod nowym szyldem Protocol IV. Anika Nilles wylądowała w Tamie, czego chyba wszyscy się spodziewali. Powrót Deena Castronovo na scenę w zespole Dead Daises. Dead Cross to znów nowy zespół Dave’a Lombardo, kolejne nowe projekty mają też Stewart Copeland, Danny Carey, Sean Reinert. Gavin Harrison oczarował wszystkich w Pineapple Thief. Mocno odgrażał się też oryginalny bębniarz Korn David Silveria. Prawdziwym hitem okazał się nowy projekt Mike’a Portnoya - Sons Of Apollo. Pożegnaliśmy też takich perkusistów jak: John Blackwell, Jimmy Copley, Clyde Stubblefield.

Nie wymieniliśmy wszystkiego, co się wydarzyło w Polsce, więc tym bardziej tylko zasygnalizowaliśmy to co się działo za granicą. Liczymy, że rok 2018 przyniesie nam jeszcze więcej atrakcji i emocji!

Tak z pewnością będzie, a my będziemy towarzyszyć tym wydarzeniom, jak to zresztą robimy już prawie od 10 lat, bo rok 2018 to jubileuszowy rok Perkusisty!  

Życzymy tłustych groove’ów i do zobaczenia w 2018 roku!

QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.