Kodeks rydymentarny cz.1

Kodeks rydymentarny
Dodano: 18.02.2019

W tym dziale poznamy alternatywną listę rudymentów, stworzoną przez grupę edukatorów „Percussion Creative”. Przekażemy również wskazówki, które pomogą wam w ich autentycznej interpretacji w odniesieniu do europejskich tradycji grania werblowego.

Wspólnie z magazynem „Perkusista”, Open Minded Drumming oraz Clausem Hesslerem chcemy przekazać wam plakat z kompletną listą wszystkich rudymentów. Ponadto w tej oraz w kolejnych odsłonach czasopisma będziemy krótko opisywać kilka poszczególnych przykładów, dzieląc się wskazówkami, mającymi pomóc w ich poprawnej interpretacji. Zapraszamy!

Zacznijmy od tych dwóch przykładów.

Pierwszy to Single Drag Tap lub inaczej Rigodon, według opisu wywodzącego się z francuskiej i szwajcarskiej tradycji gry. Rudyment po lewej stronie przedstawia regularny zapis. Wersja po prawej sposób jego interpretacji: (Nr. 25 na plakacie do nr grudzień 2018)

Aby stworzyć przyjazną kombinację do ćwiczenia, warto połączyć ten rudyment z Reversed Single Drag Tap, który nie jest częścią listy 40 rudymentów PAS (Percussive Arts Society). (Nr. 26 na plakacie do nr grudzień 2018)

Zauważmy, że oba przykłady bazują na siatce triolowej i zachowują wspólny podział rytmiczny. To sprawia, że łączenie tych dwóch schematów ze sobą jest dużo łatwiejsze. Na dodatek nauczymy się grać rudyment, który niekoniecznie mógł przykuwać naszą uwagę wcześniej!

Następna sekcja zawiera dwa „klasyki”: Open Roll lub inaczej Long Roll, nazywany tak w początkowych latach jego istnienia. Rudyment ten stworzony jest z podwójnych uderzeń. (Nr. 5 na plakacie do nr grudzień 2018)

W kombinacji z Closed Roll, w którym wykorzystujemy uderzenia „buzz” czyli dociskowe lub inaczej tremolo, stosujmy tę samą „frekwencję” ruchów, jak przy Open Roll. Umiejętność grania tych obu rudymentów jest bardzo ważna! (Nr. 6 na plakacie do nr grudzień 2018)

Na koniec dwa kolejne przykłady, które nie są częścią standardowej listy 40 rudymentów PAS, ale pełnią bardzo ważną rolę, jeśli chodzi o rozumienie podstawowej techniki gry rękami.

Mowa o Element Loud-Soft: (Nr. 2 na plakacie do nr grudzień 2018)

oraz Element Soft-Loud: (Nr. 3 na plakacie do nr grudzień 2018)

Grając te dwa przykłady starajmy się zachować ruch falowy ręki. Pamiętajmy również o użyciu „ruchu bata Moellera” (Moeller Whip) dla przygotowania akcentu w Element Soft-Loud oraz pozwolenia na wystarczającą reakcję pałki w Element Loud-Soft. Pałka powinna wykonać drugie uderzenie tylko poprzez odbicie, bez żadnej aktywności ze strony grającego.

Mamy nadzieję, że spodoba się wam ta mała wyprawa do ciekawego świata rudymentów. Następne przykłady już w kolejnej edycji magazynu!
Claus Hessler

Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to skontaktuj się z nami przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com

Opracowanie polskie: Szymon Fortuna