Główny trzon sekcji rytmicznej, czyli perkusja i gitara basowa nadają utworowi odpowiedni groove.

" /> Maciek Gólyźniak - bohater lutowego numeru Perkusista PRZEJRZYJ I ZAMÓW >>Ulubiony kiosk
Reklama

Drumset Academy - Pograj z basem

Główny trzon sekcji rytmicznej, czyli perkusja i gitara basowa nadają utworowi odpowiedni groove.

Mają kluczowy wpływ na pulsację utworu oraz jego spójność rytmiczną. Na pewno każdy z nas niejeden raz zastanawiał się, które dźwięki basu zagrać razem ze stopą, a które pominąć. Nie ma tutaj oczywiście sztywnych reguł. Trzeba natomiast pilnować, aby to, co gramy, było maksymalnie spójne z linią basu, aby się "kleiło" ze sobą.

Poniższe przykłady, oparte przeważnie o podstawowe rytmy, nadają się do pogrania nie tylko dla początkujących, gdyż precyzyjne zagranie ich razem z basem powinno być ćwiczone przez wszystkich. Partie basu do każdego z przykładów znajdziecie na kanale YouTube Drumset Academy. Można je wykorzystać jako podkłady do ćwiczeń.

Zacznijmy od podstawowego rytmu ósemkowego, który mimo swojej prostoty jest jednym z najczęściej granych rytmów.



Gitara basowa gra tutaj równe ósemki. Zagrajmy bardzo oszczędnie, ale dokładnie, precyzyjnie, "w punkt". Granie wszystkich ósemek stopą nie jest tu dobrym rozwiązaniem. W drugim motywie "podbijemy" stopą dwie ósemki po werblu.



Nie traćmy czujności, gdyż rytm ten grany z basem ma tendencję do przyspieszania. Dokładne osadzenie dźwięków stopy jest tutaj najważniejsze. Kolejny motyw gramy wykorzystując stopę po pierwszym werblu i przed drugim werblem.



Rytm ten grany jest bardzo "do przodu". Dzięki takiemu sposobowi akcentowania perkusji i basu całość ma dobry napęd, groove jest bardzo żywy i napędzający się. Kolejny motyw rozciągnięty jest na dwa takty.



Jest to połączenie dwóch poprzednich rytmów. Dłuższy motyw jest ciekawszy i mniej oczywisty. Cały czas czuwajmy nad precyzją grania dźwięków. Linia basu i bębnów ma brzmieć jak jeden organizm. W piątym rytmie mamy synkopę szesnastkową w środku taktu.



Jest to bardzo popularny i często wykorzystywany układ rytmiczny. Uwaga na szesnastkę graną pomiędzy dźwiękami hi-hatu. Nie może ona zakłócić nam równego grania prawą ręką. Czas na podstawowy rytm ósemkowo-szesnastkowy.



W tym przykładzie bas gra dużo synkopowanych nut. Nie ma jednak konieczności ich grania stopą. Lepszy efekt uzyskamy zwracając uwagę na precyzyjne szesnastkowe frazowanie hi-hatu. Nie zapominajmy o groovach triolowych. Oto podstawowy rytm shuffle.



Akcentujemy hi-hat razem ze stopą i werblem. Hi-hat grany na trzeciej nucie z trioli musi precyzyjnie pokrywać się z dźwiękiem basu, bo w przeciwnym razie zatraci się charakterystyczny dla tego rytmu puls shuffle. W ostatnim przykładzie zagramy stopą tylko wybrane synkopy.



Dla dodatkowego oddechu werbel akcentujemy tylko na 4. Uwaga na precyzyjne granie podwójnych uderzeń stopy.

Jak zauważyliście, granie z basem nie podlega jednolitym regułom. Odpowiednia interpretacja i dopasowanie sposobu grania decyduje o spójności brzmienia tych dwóch instrumentów. Te proste przykłady doskonale to obrazują. Zachęcam do ćwiczenia ich z podkładami basowymi, które przygotowałem. Nie zastąpi to jednak grania z "prawdziwym" basistą. Jeśli grasz w zespole, zaproponuj basiście wspólne granie we dwoje. Jeśli nie masz zespołu, rozejrzyj się za basistą w swojej okolicy. Niech groove będzie z wami!


You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Piotr Czyja

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

Lekcja ukazała się w numerze październik 2016




Reklama