Open Minded Drumming - Ćwiczenia na podstawie Collapsed 7-Stroke Roll

Open Minded Drumming
Claus Hessler i Szymon Fortuna
Dodano: 09.03.2020

W poprzednich materiałach dałem wam narzędzia do tworzenia interesujących przejść i rytmów, wykorzystując grupowanie pięcionutowe.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Dziś skupimy się na collapsed rudiments, które posłużą nam jako podstawa wyrażania się na zestawie perkusyjnym oraz pokaże prosty, a zarazem bardzo efektywny sposób, jak stworzyć nowe pomysły, bazując na grupie sześciu nut, zaczerpniętych z rudymentu 7-stroke roll.

Zanim przejdziemy do ćwiczeń, bardzo ważne jest zrozumienie, na czym polega „sztuczka” przy tworzeniu grupy sześciu nut w rudymencie 7-stroke roll. Wyobraźcie sobie rudyment 7-stroke roll, w którym odległość pomiędzy drugą i trzecią nutką zostaje zmniejszona (mając na celu stworzenie przednutki (flam) w miejscu, gdzie spotykają się dwie dwójki (double strokes). Dzięki temu uzyskujemy sześć wartości, które idealnie wpisują się w sześć nutek trioli szesnastkowej. Spójrzcie na przykład:

Przedstawiona powyżej aranżacja nutek zawiera w sobie więcej rudymentarnych elementów, które są całkiem interesujące, lecz mogą być na początku niezauważalne. Sprawdźcie sami następujący schemat:

Jestem pewien, że część z was słyszała wcześniej o Swiss Army Triplet, Single Flammed Mill, Reverse Paradiddle czy Flam Tap. Termin „Baton Melé” odnosi się do starodawnego określenia połączenia dwójki (double stroke) z jedynką (single stroke), które nie jest już dłużej umieszczane na liście rudymentów, lecz wciąż warte uwagi ze względu na historię rudymentarną.

ĆWICZENIE 1

Bloki A-F przedstawiają sześć możliwych kombinacji, które różnią się od siebie miejscem rozpoczęcia gry omawianej frazy collapsed 7-stroke roll. Przykłady te powinny być grane:

a) tylko na werblu (bloki A-F) lub
b) pomiędzy hi-hatem lub ridem, znajdującym się po prawej stronie twojego zestawu perkusyjnego, a werblem (bloki A1-F1). W tym przypadku flam został zastąpiony tak zwanym flat flam, który oznacza uderzenie obu rąk w tym samym czasie.

Wskazówki do ćwiczeń:
• Po pierwsze postaraj się zaznajomić z układem i kolejnością uderzeń. Graj jeden takt w metrum 4/4 używając naprzemiennych uderzeń prawą i lewą ręką w wartościach ósemkowych, a następnie dodaj jeden takt 4xA, 4xB, 4xC itd., tworząc frazę dwutaktową.
• W drugiej kolejności zastosuj podobny schemat na zestawie perkusyjnym. Graj jeden takt prostego rytmu ósemkowego, następnie dodaj jeden takt 4xA1, 4xB1, 4xC1 itd.
• Zacznij w wolnym tempie i upewnij się, że wszystkie uderzenia są wykonywane we właściwym czasie!
• Oczywiście, możesz również grać hi-hat lub ride lewą ręką, a werbel prawą, co prowadzi nas do…

ĆWICZENIE 2

W tym ćwiczeniu – wykorzystując tę samą frazę – zaczynamy od lewej ręki. Z muzycznego punktu widzenia dobrym pomysłem będzie dodanie bębna basowego, uderzanego razem z akcentowanym hi-hatem, co pozwoli nam uzyskać strukturę podobną do groove.

PODSUMOWANIE

Różnorodne wykorzystanie grupy sześciu nutek – bazując na trioli szesnastkowej – jest czymś niezwykle przydatnym. Jeśli szukasz sposobu na udoskonalenie gry shuffle/half-time shuffle, jest to idealne ćwiczenie, które również pomoże znaleźć ci wiele nowych pomysłów… a zaznajomienie się z collapsed rudiments z pewnością wzbogaci twoją wiedzę oraz umiejętność gry rudymentarnej!

A co na to studenci:

S: Bartek, jak zabrałeś się za opanowanie przejścia z podstawowego 7-stroke roll do wersji „collapsed”?

B: Zacząłem od stworzenia podstawy, którą jest granie jedynek (PLPLPL) na trioli szesnastkowej, z akcentem na ostatnią nutkę, aby usłyszeć, jak mniej więcej będzie brzmieć ta fraza. Następnie dodałem flam na drugą pozycję trioli, trzymając się kolejności uderzeń (PPLLPPL).

S: Niezły pomysł, ale ja w pierwszej kolejności zacząłbym od opanowania rudymentu 7-stroke roll. Każdą parę trzydziestodwójek zastąpiłem szesnastką, w wyniku czego otrzymałem grupę 4 szesnastek z akcentem na ostatnią nutę.

B: Genialne, w sam raz dla początkujących! Zaczynamy od grania czterech szesnastek (PLPL), pamiętając o akcencie na czwartą nutkę, a potem podwajamy trzy pierwsze uderzenia, co daje nam 7-stroke roll.

S: Dokładnie. Gdy to opanujemy, możemy połączyć to z twoim pomysłem i ćwiczyć dwa rudymenty w jednym ćwiczeniu.

B: Brzmi świetnie. Do dzieła!

Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na kontakt przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com

 

Szymon Fortuna i Claus Hessler
Foto: Justyna Janik

 

QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.