Zaczynamy grać na congach cz.6

Perkusjonista
Dodano: 16.06.2017

Poszerzona partia calypso dla bębna średniego oraz partia bomba dla niskiego bębna

 

Temat: Poszerzona partia calypso dla bębna średniego


Podczas tej lekcji nie nauczysz się żadnego nowego uderzenia. Zamiast tego spróbujemy nauczyć się drugiej połowy partii calypso dla bębna średniego, którą poznałeś na lekcji 2. Po połączeniu dwie połowy uformują jedną dwutaktową frazę.

Druga połowa jest bardziej prowokująca i śmiała niż pierwsza, bo składa się z uderzeń OPEN, pada na "i" w pierwszej miarze.



A oto dwie połączone połówki. Pełny rytm zajmuje dwa takty, oddzielone grubszą, pionową kreską:



Miarami będziemy nazywać pola oznaczone cyframi, a nabiciami pola oznaczone znakiem "+". Niektórzy teoretycy dyskutują, czy w muzyce afro-kubańskiej rzeczywiście występują miary i nabicia, ale uważają, że koncepcja ta jest użyteczna podczas analizowania rytmów.

Jeżeli zaczniesz mylić się przy próbach szybszej gry, przerwij ją. Jeżeli trudność sprawia jeden z fragmentów, przećwicz go oddzielnie. Gdy w dalszym ciągu masz kłopoty, włóż ręce do kieszeni, zamknij oczy i wyobraź sobie, że grasz poprawnie. Albo zanieś bęben do innego pokoju, zmiana scenerii czasem pomaga. Jeśli i to nie pomoże, zrób przerwę lub poćwicz coś innego i wróć do tego elementu, kiedy się odświeżysz.

Cokolwiek robisz, nie próbuj eliminować błędów na siłę. Jeżeli rytm będziesz ciągle grać z błędami, nauczysz swoje ręce, że właśnie tak to należy grać. Nie kombinuj. Każdy popełnia błędy. Najważniejsze to wiedzieć, jak unikać ich powtarzania.

Temat: Partia bomba dla niskiego bębna


W ramach tej lekcji będziemy Temat: Partia bomba dla niskiego bębna posługiwać się technikami, które już znasz, aby nauczyć się nowego rytmu. Będzie to partia bomba dla niskiego bębna, pochodząca z Porto Rico. Partię podzielimy na dwie części, aby nauka była łatwiejsza. Oto pierwsza połowa:



Tę samą partię można grać w innym układzie rąk:



Zwróć uwagę na różnicę pomiędzy dwoma powyższymi wersjami. W wersji pierwszej prawa ręka uderza w pełnych miarach: "raz" i "cztery". Ręka lewa gra nabicia "dwa i" oraz "trzy i". Niektórzy muzycy tak aranżują układ rąk, aby ręka prawa jak najszybciej uderzała w pełnych miarach. Sposób ten umożliwia szybkie orientowanie się, w którym miejscu rytmu się znajdujesz. Niektórzy muzycy tak aranżują układ rąk, aby jak najczęściej grać na przemian raz lewą, a raz prawą ręką. Tacy muzycy preferowaliby drugą wersję. Jednakże nie ma znaczenia, którą ręką zaczynasz, pod warunkiem, że partia brzmi prawidłowo.

Druga połowa tego rytmu jest taka sama, jak pierwsza, z tą różnicą, że posiada cztery uderzenia OPEN zamiast trzech. Diagram części drugiej, oparty na wersji pierwszej, wygląda następująco:



Połączmy teraz obie części i zagrajmy jako jeden rytm:



A oto ten sam rytm z uderzeniami TOUCH. Trochę trudniej grać w ten sposób, ale rytm ma pełniejsze brzmienie:



Przekonasz się, że będziesz musiał trzymać ręce blisko bębna, jeśli spróbujesz grać ten rytm szybko. W rzeczywistości jest to zawsze najbezpieczniejszy i najbardziej efektywny sposób gry. Doświadczeni muzycy podczas grania solówek podnoszą czasem ręce wysoko w górę, aby grać głośniej lub stworzyć dramatyczny efekt. Ale dodatkowe ruchy rąk mogą ograniczać szybkość i dokładność gry, a także - dotyczy to zwłaszcza początkujących - mogą być przyczyną kontuzji. Utrzymywanie rąk blisko bębna pozwala również utrzymywać stałe tempo, które jest daleko ważniejsze niż szybkość. Rytmy afro-kubańskie są generalnie odtwarzane w jednakowym tempie, bez żadnych zmian, chyba, że lider grupy zarządzi inaczej. Jeśli więc zacząłeś grać w wybranym tempie, staraj się go utrzymywać przez cały czas i ucz się to robić. W szczególności próbuj ograniczać naturalną tendencję do przyspieszania, gdy grasz głośniej i zwalniania, gdy grasz ciszej.

Dominik "WaDaDa" Muszyński

Video instruktażowe na media.avt.pl

Lekcja ukazała się w numerze marzec 2017