Jerzy Piotrowski – z czego korzysta legenda?

Jeden z najwybitniejszych polskich perkusistów w historii. Od ponad pięćdziesięciu lat na scenie, wciąż w doskonałej formie.
Jerzy koncertuje od lat w oparciu o ten sam zestaw perkusyjny. Ze względów logistycznych ma to jak najbardziej sens, a co najważniejsze bębny te nie zawodzą. Stąd mieszanka różnych firm, gdzie górę bierze pragmatyzm, a nie jedynie dostępność i przystępność.
Nieoczywisty zestaw bębnów
Korzysta z zestawu korpusów Yamaha Absolute Hybrid w rozmiarach 10”, 12”, 14”, 16” z basem 22”. Po powrocie do grania ponad 10 lat temu próbował różnych bębnów m.in. Sakae czy DW, ale ostatecznie padło na zestaw Yamaha wyprodukowany w Japonii (to jest instrument jeszcze z japońskiej fabryki). Konstrukcja to klon i drewno wenge w siedmiu warstwach o łącznej grubości 6,1 mm w tomach i floorach oraz 7,7 mm w bębnie basowym. Taki zestaw z dwoma floorami to koszt około 18 tys. zł.
Co ciekawe nie przekłada się to na werble. Tutaj mamy dwie ciekawostki. Głównym jest Tama Starphonic Bubinga (w cenie 2599 zł > TUTAJ) w wymiarze 14”x6”. Rewelacyjny instrument, łączący w sobie szeroki zakres dynamiczny, kruchość, atak, ciepło, stanowczość, a przy tym w miarę rozsądną cenę jak na instrument tej klasy. Z lewej strony widzimy płaską ciekawostkę - 14"x4" Cast Aluminum Concert od firmy Majestic.
Stały zestaw talerzy
Jerzy był pierwszym w Polsce perkusistą, który oficjalnie podpisał kontrakt z zachodnią firmą perkusyjną. Stało się to w 1972 roku i dotyczyło marki Paiste. Obecnie korzysta z talerzy marki Zildjian. Przeszedł już dawno etap eksperymentowania i trzyma się sprawdzonego, wygodnego rozstawienia z równie sprawdzonymi modelami blach. A są to, od lewej:
- K Custom Special Dry hi-hat 14” w cenie 2599 zł > TUTAJ
- A Custom crash 16” w cenie 1268 zł > TUTAJ
- A Custom EFX 10” splash w cenie 839 zł > TUTAJ wraz z 8”okolicznościowym splashem, który nie jest produkowany
- K Custom Organic 21” ride w cenie 2199 zł > TUTAJ
- K Custom Special Dry hi-hat 14” w cenie 2599 zł > TUTAJ
- K Custom Special Dry 16” crash w cenie 1444 zł > TUTAJ
- Kerope 18” crash - niekontynuowany
- FX Spiral 10” w cenie 499 > TUTAJ na K 18” EFX w cenie 1690 zł > TUTAJ
I cała reszta
Naciągi także są mieszanką, chociaż w przypadku tomów Jerzy jest bardzo stanowczy i największe zaufanie ma do powlekanych Remo Emperor (np. set 10”-12”-16” w cenie 280 zł > TUTAJ). Podobnie z werblem, gdzie znajdziemy powlekany klasyk Remo Ambassador, ale na płaskim Majestic jest już Remo Emperor Black Suede. Z kolei centralka to powlekany Evans EMAD 22” (w cenie 299 zł > TUTAJ). Jest to więc doskonały przykład rozsądnego doboru do potrzeb.
Wreszcie całe żelastwo. Hardware to również hybryda. Niezawodna rama Pearl opierająca się na stabilnym, kwadratowym przekroju ramion. Wielu pałkerów innych marek bębnowych niż Pearl sięga jednak po właśnie ten stelaż – nic dziwnego. Natomiast elementy „grające” czyli hi-hat i stopka to klasyka gatunku, czyli rodzina DW9000. Klasyczny twin DW 9002 w brutalnej cenie 3990 zł > TUTAJ oraz hi-hat z trzema nogami DW 9500D w cenie 2090 zł > TUTAJ
Jeżeli chodzi o pałki, to mamy tu markę Vater w modelu 7A, co może nieco zaskakiwać, ale pamiętajmy, że Jerzy ma w rękach już mocno ponad pół wieku tłuczenia w bębny.
A na sam koniec - odsłuch. Ale to już bardziej w formie ciekawostki. Jurek ma problemy ze słuchem, a wywodzi się przy tym ze starej, klasycznej szkoły. Korzysta więc ze stojących obok odsłuchów scenicznych (wedge), ale w całości tłumi sobie słuchawkami nausznymi.
Zbierał i spisywał: Artur Baran
Dostarczył: Maciej Nowak




