Clave w czystej formie oraz partia calypso dla niskiego bębna

Perkusjonista
Dominik Muszyński
Dodano: 09.02.2018

Clave jest najważniejszym instrumentem muzyki afro-kubańskiej. Jego partia jest podstawową sekwencją rytmiczną, na której budowane są rytmy.

Wszyscy muzycy danej grupy wykorzystują partię clave jako rytm odniesienia i grają swoje partie w powiązaniu z nią. Jeżeli grasz w grupie, musisz nauczyć się słuchać clave. Jeżeli zboczysz lub zgubisz się, clave pomoże ci odnaleźć powrotną drogę.

Nadszedł czas, aby odłożyć przyrządy ćwiczebne (Perkusista numer 9/17) i zagrać partię clave w czystej formie. Zacznij od jednotaktowej partii clave, używanej w rytmie calypso, w którym bęben niski gra dokładnie to samo. Jeśli więc grasz poniższą partię calypso dla niskiego bębna, grasz jednotaktową partię clave w czystej formie.

Teraz spróbuj zagrać pozostałe dwie partie: sekwencję SON i sekwencję rumba. Graj je również w formie czystej, pomijając uderzenia TOUCH, które grałeś, ćwicząc te sekwencje w formie O-T. Większość ludzi czuje się niepewnie, gdy po raz pierwszy zaczyna grać formę czystą, więc na razie możesz sobie pomagać nogami, wybijając tempo. Teraz nadszedł czas, aby wyrobić sobie przyzwyczajenie utrzymywania tempa podczas gry za pomocą stóp. Doświadczeni muzycy tak robią.

ZASADA ODTWÓRCZA: UTRZYMUJ TEMPO ZA POMOCĄ STÓP.

Jeśli siedzisz, będzie chyba łatwiej, jeśli palce stopy będą stale oparte na podłodze, a pięta będzie się unosić, uderzając na każdą ćwierćnutę. Jeśli wolisz wybijać tempo palcami stopy, nie ma sprawy – rób to. Przy szybszych rytmach pewnie będziesz musiał zmieniać stopy. Przy wolniejszych jedna stopa powinna wystarczyć. Eksperymentuj, utrzymując pulsowanie rytmu na podłodze.

Grając sekwencję SON tup nogą na każdą pełną miarę. Symbol „X” w diagramie rytmu 12-2 pokazuje, kiedy masz to robić. Przerobiliśmy trochę układ rąk, aby wszystkie nuty można było grać jedną ręką, ponieważ tak należy grać na prawdziwej clave.

Zwróć uwagę, że gdy nuta pada na pełną miarę, ręka i noga uderzają równocześnie. Gdy nuta pada w nabiciu – a dzieje się tak w miarze drugiej – ręka opada wtedy, gdy stopa się podnosi.

Następnie w ten sam sposób zagraj partię clave rytmu rumba:

Aby przekonać się, że umiesz dobrze grać te sekwencje, wykonuj je na przemian bez zatrzymywania. Upewnij się, że grasz prawidłowo trzecią nutę. Gdy rośnie tempo gry, tupanie na każdą ćwierćnutę staje się trudne i męczące. Spróbuj zatem tupać tylko na pierwszą i trzecią miarę każdego taktu. Zagraj najpierw sekwencję SON.

A teraz spróbuj zagrać sekwencję rumba:

Zwróć uwagę, że w obu tych sekwencjach ręka i noga pracują razem na pierwszą i ostatnią nutę. Te miejsca są oazami, w których możesz opamiętać się i skupić przed rozpoczęciem wędrówki od jednej do drugiej.

Jeżeli pracowałeś systematycznie w czasie lekcji, wiem, że nuty partii clave będziesz umieszczać we właściwych miejscach. Jeśli grając w grupie ktoś wręczy ci ten instrument, powinieneś poczuć się spokojny i pewny siebie. Stałeś się osobą, zachowującą tak stabilne tempo gry, że inni mogą opierać na nim własną grę. Do zobaczenia na następnej lekcji!

Dominik WaDaDa Muszyński
fb.com/dominik.muszynski.drums