Clave

Perkusjonista
Dodano: 02.01.2018

Clave jest najważniejszym instrumentem muzyki afro-kubańskiej. Jego partia jest podstawową sekwencją rytmiczną, na której budowane są rytmy.


Partie clave odgrywane są zazwyczaj za pomocą dwóch cylindrycznych kawałków drewna. Uderzenie jednym kawałkiem o drugi, w sposób pokazany poniżej, powoduje powstawanie przenikliwego ostrego dźwięku, wybijającego się ponad inne.

Wszyscy muzycy danej grupy wykorzystują partię clave jako rytm odniesienia i grają swoje partie w powiązaniu z nią. Jeżeli grasz w grupie, musisz nauczyć się słuchać clave. Jeżeli zboczysz lub zgubisz się, clave pomoże ci odnaleźć powrotną drogę. Ponieważ każdy z członków grupy traktuje clave jako rytm odniesienia, granie na niej jest wielką odpowiedzialnością. Jeżeli słuchałbyś tylko partii clave, mógłbyś odnieść wrażenie, że granie na niej jest bardzo proste. Wymaga to jednak bardzo dużej koncentracji. Partię clave należy grać precyzyjnie bez żadnych wariacji tak długo, jak trwa wykonywany rytm. Czasami może to trwać godzinę albo dłużej.

Gdy ktoś w grupie wręczy ci clave, natychmiast poczujesz, jakim wielkim wyzwaniem jest utrzymanie stałego tempa. Złożony splot partii, wykonywanych przez muzyków, znajdujących się wokół ciebie, będzie cię rozpraszać lub gmatwać rytm w twojej głowie. Ręce zaczną odczuwać zmęczenie. Ale, gdy grasz partię clave, nie możesz przerwać ani zrezygnować. Każdy liczy na ciebie.


Ponieważ clave jest fundamentem muzyki afro-kubańskiej, początkujący muzycy, odbierający naukę w niektórych szkołach, nie mogą nawet dotknąć bębna, dopóki nie nauczą się na niej poprawnie grać. Nauczyciel mógłby sprawdzić twoją sprawność w posługiwaniu się clave, grając złożone rytmy, oparte na partii clave, którą grasz. Jeżeli nie potrafisz utrzymać tempa, nie jesteś gotowy do gry na bębnie.

Zacząłeś od bębna, ale od tej pory należy założyć, że to clave odgrywa centralną rolę.

W tym rozdziale poznasz trzy najpopularniejsze partie clave: sekwencję jednotaktową, sekwencję SON oraz sekwencję rumba. Następnie będziemy kontynuować pracę z nimi na różne sposoby. Jeżeli rytm będzie posiadać partię clave (lub jakikolwiek inny rytm odniesienia), nauczysz się, w jaki sposób twój bęben ma z nią współpracować. Ewentualnie partie takie staną się twoją drugą naturą.

Granie afro-kubańskich rytmów bez znajomości partii clave jest jak wyskakiwanie z samolotu bez spadochronu - zrobisz wielkie wrażenie, ale nie tego typu, o jaki ci chodzi. Muzyków danej grupy, którzy nie znają partii clave, można rozpoznać: to ci, którzy gubią się najczęściej. Nawet, jeśli kochamy bęben, odkładamy go, gdy mamy szanse zagrać w zespole partie clave. Granie tych partii buduje dokładność i stabilność rytmiczną, jak nic innego. A ponadto umieszcza cię w samym środku rytmu, idealnym miejscu, aby słyszeć wszystko dookoła. Jeśli chcesz być dobrym bębniarzem, naucz się najpierw grać na clave.

Do zobaczenia na następnej lekcji!

Dominik WaDaDa Muszyński
fb.com/dominik.muszynski.drums

Artykuł ukazał się w numerze wrzesień 2017