Kodeks rudymentarny cz.8
Przejdźmy do dalszych działań w kierunku zrozumienia naszej perkusyjnej historii. Tym razem popracujemy nad ponadczasowym klasykiem – The Inward Paradiddle, zwany również jako „mill” w nazewnictwie szwajcarskim i niemieckim.
Przypominam, że nuty nad linią grane są prawą ręką, a te pod linią lewą. Duże nuty są akcentowane, a małe powinny być grane ciszej np. jako duszki.
(wykaz wszystkich rudymentów ukazał się jako plakat w numerze grudniowym Perkusisty oraz na ostatniej stronie numeru lutowego – do nabycia na stronie www.ulubionykiosk.pl). Mniejsza wersja do wglądu poniżej.
The Inward Paradiddle (nr. 8 w kolejności rudymentów)
Wyraz „inward” odnosi się do „dwójki”, która znajduje się wewnątrz struktury czterech nut rudymentu Paradiddle. Pomimo, że nazwa Inward Paradiddle nie jest już tak często używana, wciąż jest to świetny sposób na opisanie jednej z możliwych struktur rudymentu Paradiddle w prosty sposób.
Z technicznego punktu widzenia granie rudymentu Inward Paradiddle, może wydawać się łatwiejsze, w przeciwieństwie do regularnego Single Paradiddle. Poniżej przedstawiam ćwiczenie z mojego DVD „Drumming Kairos”, które pozwoli wam osadzić omawianą frazę w wartościach szesnastkowych. Każda nutka tekstu czytanego została zastąpiona przez Inward Paradiddle. Dzięki temu będziecie w stanie nauczyć się kilku istotnych aspektów tj. rozpoczynanie i kończenie frazy w dowolnej części taktu (w zależności od tekstu czytanego, jaki wybierzesz), granie frazy przez dowolną długość taktu oraz łączenie różnych rytmicznych warstw podczas grania Inward Paradiddle. Wszystko to zmusi was do wykorzystania tego rudymentu w bardziej muzykalny sposób. Sprawdźcie sami!
Wybierz dowolny tekst czytany, pracuj z Inward Paradiddle i odkryj jego muzyczny potencjał. Jeśli chcesz zobaczyć i usłyszeć to ćwiczenie, napisz wiadomość z zapytaniem na mój profil Instagram, a ja w odpowiedzi umieszczę post lub story!
Claus Hessler
Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to skontaktuj się z nami przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com
Opracowanie polskie: Bartosz Dudek
Korekta: Justyna Janik, Szymon Fortuna
Zdjęcie: Justyna Janik