Open Minded Drumming - Ćwiczenia na podstawie Collapsed 7-Stroke Roll

Open Minded Drumming
Claus Hessler i Szymon Fortuna
Dodano: 09.03.2020

W poprzednich materiałach dałem wam narzędzia do tworzenia interesujących przejść i rytmów, wykorzystując grupowanie pięcionutowe.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Jeśli lubisz nasze treści, rozważ zakup pełnego dostępu cyfrowego do całej zawartości naszego serwisu.

Dziś skupimy się na collapsed rudiments, które posłużą nam jako podstawa wyrażania się na zestawie perkusyjnym oraz pokaże prosty, a zarazem bardzo efektywny sposób, jak stworzyć nowe pomysły, bazując na grupie sześciu nut, zaczerpniętych z rudymentu 7-stroke roll.

Zanim przejdziemy do ćwiczeń, bardzo ważne jest zrozumienie, na czym polega „sztuczka” przy tworzeniu grupy sześciu nut w rudymencie 7-stroke roll. Wyobraźcie sobie rudyment 7-stroke roll, w którym odległość pomiędzy drugą i trzecią nutką zostaje zmniejszona (mając na celu stworzenie przednutki (flam) w miejscu, gdzie spotykają się dwie dwójki (double strokes). Dzięki temu uzyskujemy sześć wartości, które idealnie wpisują się w sześć nutek trioli szesnastkowej. Spójrzcie na przykład:

Przedstawiona powyżej aranżacja nutek zawiera w sobie więcej rudymentarnych elementów, które są całkiem interesujące, lecz mogą być na początku niezauważalne. Sprawdźcie sami następujący schemat:

Jestem pewien, że część z was słyszała wcześniej o Swiss Army Triplet, Single Flammed Mill, Reverse Paradiddle czy Flam Tap. Termin „Baton Melé” odnosi się do starodawnego określenia połączenia dwójki (double stroke) z jedynką (single stroke), które nie jest już dłużej umieszczane na liście rudymentów, lecz wciąż warte uwagi ze względu na historię rudymentarną.

ĆWICZENIE 1

Bloki A-F przedstawiają sześć możliwych kombinacji, które różnią się od siebie miejscem rozpoczęcia gry omawianej frazy collapsed 7-stroke roll. Przykłady te powinny być grane:

a) tylko na werblu (bloki A-F) lub
b) pomiędzy hi-hatem lub ridem, znajdującym się po prawej stronie twojego zestawu perkusyjnego, a werblem (bloki A1-F1). W tym przypadku flam został zastąpiony tak zwanym flat flam, który oznacza uderzenie obu rąk w tym samym czasie.

Wskazówki do ćwiczeń:
• Po pierwsze postaraj się zaznajomić z układem i kolejnością uderzeń. Graj jeden takt w metrum 4/4 używając naprzemiennych uderzeń prawą i lewą ręką w wartościach ósemkowych, a następnie dodaj jeden takt 4xA, 4xB, 4xC itd., tworząc frazę dwutaktową.
• W drugiej kolejności zastosuj podobny schemat na zestawie perkusyjnym. Graj jeden takt prostego rytmu ósemkowego, następnie dodaj jeden takt 4xA1, 4xB1, 4xC1 itd.
• Zacznij w wolnym tempie i upewnij się, że wszystkie uderzenia są wykonywane we właściwym czasie!
• Oczywiście, możesz również grać hi-hat lub ride lewą ręką, a werbel prawą, co prowadzi nas do…

ĆWICZENIE 2

W tym ćwiczeniu – wykorzystując tę samą frazę – zaczynamy od lewej ręki. Z muzycznego punktu widzenia dobrym pomysłem będzie dodanie bębna basowego, uderzanego razem z akcentowanym hi-hatem, co pozwoli nam uzyskać strukturę podobną do groove.

PODSUMOWANIE

Różnorodne wykorzystanie grupy sześciu nutek – bazując na trioli szesnastkowej – jest czymś niezwykle przydatnym. Jeśli szukasz sposobu na udoskonalenie gry shuffle/half-time shuffle, jest to idealne ćwiczenie, które również pomoże znaleźć ci wiele nowych pomysłów… a zaznajomienie się z collapsed rudiments z pewnością wzbogaci twoją wiedzę oraz umiejętność gry rudymentarnej!

A co na to studenci:

S: Bartek, jak zabrałeś się za opanowanie przejścia z podstawowego 7-stroke roll do wersji „collapsed”?

B: Zacząłem od stworzenia podstawy, którą jest granie jedynek (PLPLPL) na trioli szesnastkowej, z akcentem na ostatnią nutkę, aby usłyszeć, jak mniej więcej będzie brzmieć ta fraza. Następnie dodałem flam na drugą pozycję trioli, trzymając się kolejności uderzeń (PPLLPPL).

S: Niezły pomysł, ale ja w pierwszej kolejności zacząłbym od opanowania rudymentu 7-stroke roll. Każdą parę trzydziestodwójek zastąpiłem szesnastką, w wyniku czego otrzymałem grupę 4 szesnastek z akcentem na ostatnią nutę.

B: Genialne, w sam raz dla początkujących! Zaczynamy od grania czterech szesnastek (PLPL), pamiętając o akcencie na czwartą nutkę, a potem podwajamy trzy pierwsze uderzenia, co daje nam 7-stroke roll.

S: Dokładnie. Gdy to opanujemy, możemy połączyć to z twoim pomysłem i ćwiczyć dwa rudymenty w jednym ćwiczeniu.

B: Brzmi świetnie. Do dzieła!

Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na kontakt przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com

 

Szymon Fortuna i Claus Hessler
Foto: Justyna Janik

 

Quiz - MORE REMO
1 / 12
Jak nazywają się naciągi do cichego grania?
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"