Drumset Academy - Powakacyjna rozgrzewka!

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 13.11.2018

Witajcie po wakacjach. Bardzo mi miło, że moje warsztatowe artykuły, uzupełnione instruktażowymi filmikami, cieszą się popularnością i mogę nadal dla was przygotowywać comiesięczną dawkę solidnych wprawek.

Długo zastanawiałem się, jaki zestaw ćwiczeń przygotować, aby odpowiednio zadziałał jako rozgrzewacz zastanych gnatów. Obserwując siebie zauważam, że największym problemem pourlopowym jest osłabienie koordynacji pomiędzy rękami i stopą. Jeśli natomiast przesadziliście bardzo mocno z niegraniem to odsyłam do numeru 9/2017, gdzie w artykule pt. „Powakacyjna rozgrzewka” (oraz w filmiku) znajdziesz ćwiczenia rozruchowe dla rąk.

Idea rozgrzewacza jest bardzo prosta. Mamy pięć prostych zarysów ćwiczeń, w których dźwięki rozłożone są pomiędzy werblem i stopą. Celowo nie rozpisywałem tego szczegółowo z tomami, ponieważ istnieje bardzo wiele możliwości rozgrywania tego na zestawie.

Ćwiczenie 1 to jedynki pomiędzy werblem a stopą. Ćwiczenie 2 to dwójka na werblu i jedynka na stopie. Ćwiczenie 3 to dwójka na werblu i dwójka na stopie. Ćwiczenie 4 to Single Paradiddle pomiędzy werblem i stopą. Ćwiczenie 5 to Double Paradiddle pomiędzy werblem i stopą.

Każde z ćwiczeń rozgrywamy w czterech krokach (zarówno prawą, jak i lewą ręką):
Krok 1: uderzenia werbla gramy jedną ręką na werblu.
Krok 2: uderzenia werbla, grane jedną ręką, rozkładamy na tomach (możliwa dowolność orkiestracji).
Krok 3: do uderzeń realizowanych na tomach i werblu dodajemy unisono: hi-hat grany open-handed lewą ręką, gdy prawa gra na bębnach lub ride, grany prawą ręką, gdy lewa gra na bębnach.
Krok 4: gdy wszystko nam się klei gramy to jako czterotaktowe solo w połączeniu z czterema taktami rytmu.

Zapraszam do obejrzenia filmiku, w którym dokładnie zaprezentuję, jak realizować te ćwiczenia oraz jak rozgrywać je na całym zestawie (tak jest! ha ha ha).

 

 

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.