Drumset Academy - Blues zza krat

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 13.01.2020

Mój ostatni pobyt w więzieniu wiązał się z rolą jurora konkursu „Blues zza krat”.

Konkurs ten odbywa się już od 21 lat. Występują na nim zespoły więzienne z całego kraju. Mimo określonego charakteru bluesowego, zdziwiłem się, że tylko trzech wykonawców wykorzystywało klasyczną dwunastotaktową formę bluesa (za co zostali wyróżnieni). Podsunęło mi to pomysł na temat tego artykułu, ponieważ takie rzeczy trzeba znać.

Zazwyczaj w muzyce wykorzystywana jest fraza, będąca wielokrotnością ośmiu taktów (8, 16, 32 takty itp.). Zawsze sugeruję, aby grać przejścia właśnie w oparciu o frazę ośmiotaktową. W klasycznym bluesie dwunastotaktowym mamy jednak, jak sama nazwa wskazuje, frazę harmoniczną, składającą się z dwunastu taktów. Bardzo ważne jest to, aby nauczyć się grać właśnie zgodnie z tą frazą. Grajmy więc tak, aby dopiero w ostatnim, dwunastym takcie, zagrać przejście.

12-taktowa fraza harmoniczna (liczby w kwadratach oznaczają stopień akordu w danej tonacji: I-tonika, IV-subdominanta, V-dominanta)

Oto kilka przykładów bluesowych rytmów:

Połączmy powyższe rytmy z ciekawie brzmiącymi przejściami:

Łącząc rytmy z przejściami we wszystkich konfiguracjach uzyskamy 9 kombinacji, jest więc co ćwiczyć. Gramy wszystko oczywiście w dwunastu taktach (4+4+4) według poniższego schematu:

Bluesowej frazy dwunastotaktowej nie należy lekceważyć, nie tylko ze względu na klasykę i tradycję. Jest ona często podstawą utworów w innych stylistykach (jazz, R’n’B, rock, pop etc.) oraz obowiązkowo jest obecna na wszelkiego rodzaju jam session.

 

 

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.