Drumset Academy - Blues zza krat
Mój ostatni pobyt w więzieniu wiązał się z rolą jurora konkursu „Blues zza krat”.
Konkurs ten odbywa się już od 21 lat. Występują na nim zespoły więzienne z całego kraju. Mimo określonego charakteru bluesowego, zdziwiłem się, że tylko trzech wykonawców wykorzystywało klasyczną dwunastotaktową formę bluesa (za co zostali wyróżnieni). Podsunęło mi to pomysł na temat tego artykułu, ponieważ takie rzeczy trzeba znać.
Zazwyczaj w muzyce wykorzystywana jest fraza, będąca wielokrotnością ośmiu taktów (8, 16, 32 takty itp.). Zawsze sugeruję, aby grać przejścia właśnie w oparciu o frazę ośmiotaktową. W klasycznym bluesie dwunastotaktowym mamy jednak, jak sama nazwa wskazuje, frazę harmoniczną, składającą się z dwunastu taktów. Bardzo ważne jest to, aby nauczyć się grać właśnie zgodnie z tą frazą. Grajmy więc tak, aby dopiero w ostatnim, dwunastym takcie, zagrać przejście.
12-taktowa fraza harmoniczna (liczby w kwadratach oznaczają stopień akordu w danej tonacji: I-tonika, IV-subdominanta, V-dominanta)
Oto kilka przykładów bluesowych rytmów: