Open Minded Drumming - Ćwiczenia na podstawie Collapsed 7-Stroke Roll cz.2
W poprzednich materiałach wkroczyliśmy w nieznaną dotąd przestrzeń możliwości tworzenia collapsed rudiments na podstawie rudymentu 7-stroke roll. Dziś kontynuujemy ten temat, więc przygotujcie się na kolejną porcję ćwiczeń i przygodę, która urozmaici waszą grę open-handed!
Zanim rozpoczniemy, raz jeszcze pragnę wytłumaczyć, na czym polega „sztuczka” przy tworzeniu grupy sześciu nut w rudymencie 7-stroke roll. Wyobraźcie sobie rudyment.
7-stroke roll, w którym odległość pomiędzy czwartą i piątą nutką zostaje zmniejszona (mając na celu stworzenie przednutki (flam) w miejscu, gdzie spotykają się dwie dwójki (double strokes)). Dzięki temu uzyskujemy sześć wartości, które idealnie wpisują się w sześć nutek trioli szesnastkowej. Spójrzcie na przykład:
Jak wspomniałem w poprzedniej lekcji, możemy znaleźć tutaj wiele podobieństw do innych rudymentów tj. rudymenty z grupy Swiss Army Triplet, Single Flammed Mill itp.
Dokładną analizę możecie znaleźć na rysunku w poprzednim magazynie Perkusisty!
ĆWICZENIE 1
Bloki A-F przedstawiają sześć możliwych kombinacji, które różnią się od siebie miejscem rozpoczęcia gry omawianej frazy collapsed 7-stroke roll. Przykłady te powinny być grane:
a) tylko na werblu (bloki A-F) lub
b) pomiędzy hi-hatem lub ridem znajdującym się po prawej stronie twojego zestawu perkusyjnego, a werblem (bloki A1-F1). W tym przypadku flam został zastąpiony tak zwanym flat flam, który oznacza uderzenie obu rąk w tym samym czasie.
Wskazówki do ćwiczeń:
• Po pierwsze postaraj się zaznajomić z układem i kolejnością uderzeń. Graj jeden takt w metrum 4/4 używając naprzemiennych uderzeń prawą i lewą ręką w wartościach ósemkowych, a następnie dodaj jeden takt 4xA, 4xB, 4xC itd. tworząc frazę dwutaktową.
• W drugiej kolejności zastosuj podobny schemat na zestawie perkusyjnym. Graj jeden takt prostego rytmu ósemkowego, następnie dodaj jeden takt 4xA1, 4xB1, 4xC1 itd.
• Zacznij w wolnym tempie i upewnij się, że wszystkie uderzenia są wykonywane we właściwym czasie!
• Oczywiście możesz również grać hi-hat lub ride lewą ręką, a werbel prawą.
Poniżej przykład użycia bloku B1 we frazie dwutaktowej jako grupa sześciu nut w wartościach szesnastkowych:
ĆWICZENIE 2
W tym ćwiczeniu - wykorzystując tę samą frazę - zaczynamy od lewej ręki. Z muzycznego punktu widzenia dobrym pomysłem będzie dodanie bębna basowego uderzanego razem z akcentowanym hi-hatem, co pozwoli nam uzyskać strukturę podobną do groove.
Poniżej przykład użycia bloków B1 oraz E1 na zestawie perkusyjnym, prowadząc naprzemiennie lewą i prawą ręką w wartościach trioli szesnastkowej, co świetnie pasuje do rytmu half time shuffle.
PODSUMOWANIE
Różnorodne wykorzystanie grupy sześciu nutek - bazując na trioli szesnastkowej - jest czymś niezwykle przydatnym. Jeśli szukasz sposobu na udoskonalenie gry shuffle/half-time shuffle jest to idealne ćwiczenie, które również pomoże znaleźć ci bardzo wiele nowych pomysłów… a zaznajomienie się z collapsed rudiments z pewnością wzbogaci twoją wiedzę oraz umiejętność gry rudymentarnej!
B: Szymon, nie wiem jak ty, ale ja jestem pod wrażeniem tego, co można uzyskać dzięki collapsed rudiments. Wiele nowych możliwości do wykorzystania w grze na bębnach!
S: Zgadzam się! To mało znany temat jak na razie, ale myślę, że w przyszłości każdy perkusista będzie z nich korzystał.
B: Zerknij na pierwsze ćwiczenie z rozpisanym blokiem B1 oraz E1. W jednym takcie pracujemy nad prawą i lewą ręką na zmianę. To super rozwijające ćwiczenie dla osób pracujących nad wzmocnieniem słabszej strony i gry open-handed.
S: Dodatkowo, jeśli rozpiszemy tak każdy z przykładów i nauczymy się ich, to uzyskamy dużo fajnie brzmiących rytmów, które będziemy mogli wykorzystać w wielu gatunkach muzycznych i które pomogą nam zdobyć własny, rozpoznawalny sound.
B: Czeka nas sporo pracy, bierzmy się do roboty!
S: Ogień.
Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na kontakt przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com
Szymon Fortuna i Claus Hessler
Foto: Justyna Janik