Open Minded Drumming - Ćwiczenia na podstawie Collapsed 7-Stroke Roll cz.2

Open Minded Drumming
Claus Hessler i Szymon Fortuna
Dodano: 20.04.2020

W poprzednich materiałach wkroczyliśmy w nieznaną dotąd przestrzeń możliwości tworzenia collapsed rudiments na podstawie rudymentu 7-stroke roll. Dziś kontynuujemy ten temat, więc przygotujcie się na kolejną porcję ćwiczeń i przygodę, która urozmaici waszą grę open-handed!

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Jeśli lubisz nasze treści, rozważ zakup pełnego dostępu cyfrowego do całej zawartości naszego serwisu.

Zanim rozpoczniemy, raz jeszcze pragnę wytłumaczyć, na czym polega „sztuczka” przy tworzeniu grupy sześciu nut w rudymencie 7-stroke roll. Wyobraźcie sobie rudyment.

7-stroke roll, w którym odległość pomiędzy czwartą i piątą nutką zostaje zmniejszona (mając na celu stworzenie przednutki (flam) w miejscu, gdzie spotykają się dwie dwójki (double strokes)). Dzięki temu uzyskujemy sześć wartości, które idealnie wpisują się w sześć nutek trioli szesnastkowej. Spójrzcie na przykład:

Jak wspomniałem w poprzedniej lekcji, możemy znaleźć tutaj wiele podobieństw do innych rudymentów tj. rudymenty z grupy Swiss Army Triplet, Single Flammed Mill itp.

Dokładną analizę możecie znaleźć na rysunku w poprzednim magazynie Perkusisty!

ĆWICZENIE 1

Bloki A-F przedstawiają sześć możliwych kombinacji, które różnią się od siebie miejscem rozpoczęcia gry omawianej frazy collapsed 7-stroke roll. Przykłady te powinny być grane:

a) tylko na werblu (bloki A-F) lub
b) pomiędzy hi-hatem lub ridem znajdującym się po prawej stronie twojego zestawu perkusyjnego, a werblem (bloki A1-F1). W tym przypadku flam został zastąpiony tak zwanym flat flam, który oznacza uderzenie obu rąk w tym samym czasie.

Wskazówki do ćwiczeń:
• Po pierwsze postaraj się zaznajomić z układem i kolejnością uderzeń. Graj jeden takt w metrum 4/4 używając naprzemiennych uderzeń prawą i lewą ręką w wartościach ósemkowych, a następnie dodaj jeden takt 4xA, 4xB, 4xC itd. tworząc frazę dwutaktową.
• W drugiej kolejności zastosuj podobny schemat na zestawie perkusyjnym. Graj jeden takt prostego rytmu ósemkowego, następnie dodaj jeden takt 4xA1, 4xB1, 4xC1 itd.
• Zacznij w wolnym tempie i upewnij się, że wszystkie uderzenia są wykonywane we właściwym czasie!
• Oczywiście możesz również grać hi-hat lub ride lewą ręką, a werbel prawą.

Poniżej przykład użycia bloku B1 we frazie dwutaktowej jako grupa sześciu nut w wartościach szesnastkowych:

ĆWICZENIE 2

W tym ćwiczeniu - wykorzystując tę samą frazę - zaczynamy od lewej ręki. Z muzycznego punktu widzenia dobrym pomysłem będzie dodanie bębna basowego uderzanego razem z akcentowanym hi-hatem, co pozwoli nam uzyskać strukturę podobną do groove.

Poniżej przykład użycia bloków B1 oraz E1 na zestawie perkusyjnym, prowadząc naprzemiennie lewą i prawą ręką w wartościach trioli szesnastkowej, co świetnie pasuje do rytmu half time shuffle.

PODSUMOWANIE

Różnorodne wykorzystanie grupy sześciu nutek - bazując na trioli szesnastkowej - jest czymś niezwykle przydatnym. Jeśli szukasz sposobu na udoskonalenie gry shuffle/half-time shuffle jest to idealne ćwiczenie, które również pomoże znaleźć ci bardzo wiele nowych pomysłów… a zaznajomienie się z collapsed rudiments z pewnością wzbogaci twoją wiedzę oraz umiejętność gry rudymentarnej!

A co na to studenci:

B: Szymon, nie wiem jak ty, ale ja jestem pod wrażeniem tego, co można uzyskać dzięki collapsed rudiments. Wiele nowych możliwości do wykorzystania w grze na bębnach!

S: Zgadzam się! To mało znany temat jak na razie, ale myślę, że w przyszłości każdy perkusista będzie z nich korzystał.

B: Zerknij na pierwsze ćwiczenie z rozpisanym blokiem B1 oraz E1. W jednym takcie pracujemy nad prawą i lewą ręką na zmianę. To super rozwijające ćwiczenie dla osób pracujących nad wzmocnieniem słabszej strony i gry open-handed.

S: Dodatkowo, jeśli rozpiszemy tak każdy z przykładów i nauczymy się ich, to uzyskamy dużo fajnie brzmiących rytmów, które będziemy mogli wykorzystać w wielu gatunkach muzycznych i które pomogą nam zdobyć własny, rozpoznawalny sound.

B: Czeka nas sporo pracy, bierzmy się do roboty!

S: Ogień.

Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na kontakt przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com

 

Szymon Fortuna i Claus Hessler
Foto: Justyna Janik

 

Quiz - MORE REMO
1 / 12
Jak nazywają się naciągi do cichego grania?
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"