Open Minded Drumming - Kreatywne wykorzystanie struktury rudymentu 7-stroke roll cz.1
Szaleństwa ciąg dalszy. Witam ponownie w lekcji, w której połączymy struktury tradycyjnych rudymentów z wykorzystaniem współczesnych sposobów rozłożenia uderzeń na zestawie perkusyjnym.
W tej lekcji skupimy się na rudymencie 7-stroke roll, jednakże dokonamy małej zmiany w jego strukturze. Trzecią parę dwójek (double strokes) zastąpimy parą jedynek (single strokes), co sprawi, że będziemy grać nowy wzór naprzemiennie prawą i lewą ręką. Poniżej zilustrowany przykład. Zwróć uwagę na strzałki, które wskazują, kiedy podnosimy i opuszczamy rękę (upstrokes oraz downstrokes).
Kiedy po raz pierwszy eksperymentowałem z tym wzorem, zauważyłem dwie rzeczy. Po pierwsze pomyślałem: „Dlaczego nie wykorzystać inverted doubles, aby wzór stał się bardziej interesujący?”. I po drugie: „Chłopcze, podstawowy schemat ruchów up oraz downstrokes niemalże idealnie pasują do ruchów znanych nam z rudymentów paradiddle”. Wymyśliłem więc taki schemat:
Już w trakcie ćwiczenia na samym werblu wpadł mi do głowy niezły pomysł, jak wykorzystać omawiany wzór na zestawie perkusyjnym. Jeśli nutki nad linią będziemy grać na hi-hacie, a te pod linią na werblu, uzyskamy całkiem dobry efekt.
Poniższe ćwiczenie nauczy cię połączenia wspomnianych wzorów, zaczynając z innego punktu startowego.
Wskazówki do ćwiczeń:
• Po pierwsze postaraj się zaznajomić z układem i kolejnością uderzeń na padzie lub werblu. Graj naprzemiennie trzy ćwiczenia w jednej linii. Dla przykładu: graj dwukrotnie paradiddle A, następnie środkową kolumnę A, również dwa razy. Ponownie powtórz dwukrotnie paradiddle A i tym razem zamiast środkowej kolumny wybierz przykład z kolumny trzeciej.
• Zacznij w wolnym tempie i upewnij się, że wszystkie uderzenia są wykonywane we właściwym czasie!
• Miej na uwadze uderzenia up oraz downstrokes. Ćwicząc przed lustrem zauważ tę samą podstawową „choreografię” ruchów rąk dla przykładów z jednej linii.
• Zrobione? Teraz jedną ręką graj na hi-hacie (proponuję lewą, aby grać open-handed) i wzmocnij każdy akcent hi-hatu uderzeniem bębna basowego. Drugą ręką graj na werblu.
PODSUMOWANIE
Może wydawać się, że na papierze dzisiejsza lekcja nie wymaga dużo pracy, ale w rzeczywistości czasami właśnie tak jest. Korzyścią tego systemu jest tworzenie współczesnego „słownictwa” linearnego, które nie tylko ma na celu rozwój techniki oraz koordynacji, lecz jest również gotowym narzędziem do wykorzystania w kontekście muzycznym. Przygotuj się na kontynuację szaleństwa w kolejnej lekcji, gdzie rozpoczniemy pracę z collapsed oraz uncollapsed rudiments, wykorzystując schematy z lekcji dzisiejszej. Jestem pewien, że jeśli do tej pory nie byłeś fanem rudymentów… to zmieni twoje zdanie!
B: Szymon, siedzę nad tym już kilka dni i coś nie idzie… Jestem przyzwyczajony do kolejności uderzeń z dwójkami i przestawienie się na jedynki w trzeciej parze cały czas mi się myli. Możesz coś poradzić?
S: Rozumiem, o co ci chodzi, mam ten sam problem. Spróbuj zacząć, grając PPLLPLPL na przemian z PPLLPLP, a następnie od lewej ręki i pomiń akcenty.
B: Niezły pomysł… Tylko ważne, żeby pograć w wolnym tempie.
S: Dokładnie! Na Facebook’owej stronie Open Minded Drumming jest wideo, gdzie Claus pokazuje właśnie to ćwiczenie, więc można pograć razem z nim.
B: Świetnie, to do roboty!
Jeśli potrzebujesz jakiegokolwiek wsparcia, to czekamy na kontakt przez Facebook lub naszą stronę internetową: www.openmindeddrumming.com
Claus Hessler i Szymon Fortuna
Foto: Justyna Janik