Mówienie partii clave i granie rytmu tumbao

Perkusjonista
Dominik Muszyński
Dodano: 23.04.2018

Najlepszym sposobem nauczenia się, jak rytm wypełnia się partią clave, jest mówienie tej partii, gdy będziesz grać rytm. Takie działanie powoduje, że clave zapada głęboko w podświadomość.

Doświadczeni muzycy wewnętrznie wyczuwają clave, nawet, jeśli nikt na niej nie gra. Dlatego właśnie potrafią grać skomplikowane partie solowe lub ozdobniki i zawsze wracać na właściwe miejsce w grupie. Im częściej będziesz stosować tę technikę podczas gry, tym mniejsze będzie prawdopodobieństwo, że zgubisz się podczas gry i tym lepsze zabezpieczenie będziesz mieć, grając w grupie.

W ramach tej lekcji będziemy wymawiać kolejno wszystkie trzy sekwencje clave, które poznałeś, grając jednocześnie rytm, który znasz: tumbao. Tradycyjnie tumbao wykonuje się razem z sekwencją SON dla kołatki, lecz wybieramy ją do tych ćwiczeń dlatego, że ze wszystkich układów rąk, które znasz – jest najłatwiejsza do grania ze wszystkich trzech sekwencji clave.

Zacznijmy od jednotaktowej partii clave. Wybierz sylabę, za pomocą której będziesz wymawiać nuty tej partii. Powinna to być sylaba, którą można wymówić wyraźnie i krótko, np. „KA”. Wymawiaj sylaby na tyle krótko, aby nie przeciągać ich na następną miarę.

Zanim zaczniesz grać, zwróć uwagę, które uderzenia rytmu tumbao pokrywają się z nutami partii clave. Za pierwszą miarą nuty partii clave pokrywają się z uderzeniem TOUCH (pomiędzy drugą i trzecią miarą), wykonywanym lewą ręką i OPEN (czwarta miara), wykonywanym ręką prawą. Zapamiętaj dokładnie, kiedy uderza każda z nich. Potem możesz zapomnieć o diagramie i przyglądać się rękom. One podpowiedzą, kiedy wymawiać sylaby nut partii clave.

Następnie grając rytm tumbao, spróbuj wymawiać sylaby, pokrywające się z nutami partii SON. Ponieważ partia clave jest dwutaktowa, sekwencję tumbao będziesz musiał zagrać dwa razy. Oznacza to, że partia SON nie będzie pokrywać się z rytmem tumbao w ten sam sposób. Pierwszy takt jest taki sam, jak w rytmie 14-1, ale drugi jest nowy.

Na koniec, grając rytm tumbao, spróbuj wymawiać sylaby, pokrywające się z nutami partii clave rytmu rumba. Jedyną różnicą pomiędzy tym połączeniem a rytmem 14-02 jest to, że trzecią sylabę partii clave wymawia się na drugie uderzenie OPEN.

Od tej pory jednym z pierwszych kroków w nauce jakiegokolwiek rytmu, posiadającego partię clave, powinno być wolne granie tego rytmu i wymawianie sylab, pokrywających się nutami partii clave. Jeśli będziesz umiał robić to bez większego trudu, będziesz mógł przestać wymawiać je głośno i pozwolić, aby partia grała wewnątrz ciebie.

ZASADA PRAKTYCZNA: WYMAWIAJ GŁOŚNO SYLABY, POKRYWAJĄCE SIĘ Z NUTAMI PARTII CLAVE, ABY WYUCZYĆ SIĘ DOBRZE, W JAKI SPOSÓB PARTIA TA PRZENIKA SIĘ Z NUTAMI RYTMU, KTÓRY GRASZ.

Nie ma wątpliwości, że głośne wymawianie redukuje czas, potrzebny do nauczenia się nowego rytmu. Lecz również ma zasadnicze znaczenie w budowaniu głębi wyrazu. Nie graj szeroko na milę i głęboko na cal. Kilku rytmów naucz się grać naprawdę dobrze.

ZASADA PRAKTYCZNA: LEPIEJ NAUCZ SIĘ GRAĆ DOBRZE KILKU RYTMÓW, A NIE BARDZO WIELU BYLE JAK.

Znamy chęć nauczenia się wielu rytmów w jak najkrótszym czasie. One są jak narkotyk. Im więcej znasz, tym więcej chcesz poznać. My też chcieliśmy grać wszystko, ale dzięki pomocy naszych nauczycieli odnaleźliśmy drogę właściwą: jeden rytm jednocześnie.

KA, KA, KA … KA, KA.

Dominik WaDaDa Muszyński
fb.com/dominik.muszynski.drums