GROOVE UP! - czyli więcej Groove’u w Groove’ie 2

Lekcje
Paweł Ostrowski
Dodano: 01.09.2022

Rozwijaj swój groove razem ze mną! Zapraszam do cyklu lekcji. Osiągaj “większy procent groove’u w groove’ie”.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Jeśli lubisz nasze treści, rozważ zakup pełnego dostępu cyfrowego do całej zawartości naszego serwisu.

Oto główne założenie tych spotkań, które mają za zadanie wzmacniać groove, bardziej go stabilizować, bardziej osadzać rytmicznie, budować precyzję granych podziałów, poprawiać brzmienie i - mówiąc językiem potocznym – zwiększać kleistość rytmiczną w sekcji.

Co ćwiczymy? Część zawartych tu ćwiczeń to użyteczne gotowce rytmiczno-sekcyjne, inne sprawiać mogą wrażenie bardziej upierdliwych i niewygodnych, gdy jeszcze inne nieco dziwnych i trudnych.

Polecam jednak ogrywać wytrwale każde z ćwiczeń po to, by korygować i lepiej osadzać rytmicznie podstawę groove’u, a w konsekwencji regularnej praktyki - by osiągać maksimum groove’owej swobody, w tym umiejętności improwizacyjne. Zachęcam Cię do regularnego ćwiczenia podziałów zawartych w tej serii spotkań, jak też do doskonalenia groove’u poprzez taki właśnie system ćwiczeń praktycznych. Po to by groove był lepszy, jeszcze lepszy! Aby bardziej sklejać się w sekcji - z basistą i z całym zespołem.

Dostęp do lekcji filmowej i podkładów MP3 tu: www.pawelostrowski.pl/groove

Witaj w kolejnej lekcji groove-tuningu! Tym razem pracujemy na schemacie ósemkowo-szesnastkowym, oto baza rytmiczna (wykonuj ją na wszelkie możliwe sposoby, na różnych instrumentach, różnymi kończynami, klaskając, mlaskając… wedle własnej inwencji).

Ćw.1. Baza rytmiczna - akcenty

A teraz przechodzimy do bazy groove’u osadzonej na stopie oraz werblu.

Ćw.2. Groove podstawa

Jak zawsze, zalecam różne tempa ogrywania podstawy, w tym bardzo wolno, z dbałością o każdy szczegół time’owo-brzmieniowy.

Ćw.3. Groove ósemkowy

Ósemkowa postać groove’u - zachęcam do wprowadzenia akcentów na hi-hacie, w różnych miejscach (na nutę główną, na “i”, lub w pojedynczych, wybranych przez siebie miejscach groove’u - ja osobiście uwielbiam “akcencić” tuż przed werblem, czyli w tej wersji podziału na “1i” oraz “4i”).

Ćw.4. Groove ćwierćnutowy

Ćwierćnuty w prawej ręce (hi-hat, ride, zwłaszcza akcentowany na bellu, stack, itd.). Osadzamy rytmicznie groove, “pionizując” go poprzez miarowo wystukiwane ćwierćnuty. Spróbuj wariantu z otwieranym na ćwierćnutę hi-hatem (zamykaj go nogą na “i”, bez uderzania pałką).

Ćw.5. Hi-hat synkopowany

Podział bardziej dynamiczny i “do przodu” z hi-hatem (ridem) granym na “i”. Możesz ogrywać go na zmianę z hi-hatem w pełni ósemkowym, ale akcentowanym na “i”.

Ćw.6. Off beat szesnastkowy

Zagęszczamy hi-hat na “i” do dwóch szesnastek. Możesz oczywiście grać tak jak w zapisie (prawa ręka grająca szesnastki na “i”), albo zmienić nieco postać groove’u, grając oburącz - prawa-lewa - wówczas ostatni werbel (na “4i”) będzie musiał być zagrany ręką prawą (bez hi-hatu na “4i”, a szesnastkę po “4i” zagrasz na hi-hacie już konsekwentnie ręką lewą.

Ćw.7. Off beat “jeszcze bardziej” szesnastkowy

Dodajemy kolejną szesnastkę na hi-hacie, omijając uderzenie na nutę główną. W tym wypadku hi-hat gramy wyłącznie prawą ręką (zapis), ale można to zrobić także naprzemiennie oburącz: lewa-prawa-lewa (wówczas ostatni werbel na “4i” będzie zagrany prawą ręką, bez dodanego już hi-hatu).

Ćw.8. Hi-hat szesnastkowy naprzemienny

Doskonale wszystkim znana forma naprzemienna hi-hatowa, jakże precyzyjnie osadzająca rytmicznie groove, zwłaszcza ze względu na trudność idealnego zgrania każdej stopy z hi-hatem (zwłaszcza hi-hat lewą ręką + stopa!)

Ćw.9. Hi-hat szesnastkowy jednorącz

Wcale nie prostsza wersja, choć równie użyteczna - zwalniamy tempo i osadzamy groove, grając precyzyjnie szesnastki na hi-hacie ręką prawą, które powinny dokładnie spotykać się ze stopą i werblem w ustalonych nutowo miejscach. Zacznij od identycznie brzmiących hi-hatów, by później wprowadzić akcenty (na pierwszą i trzecią szesnastkę grupy, na “i”, czyli na trzecią szesnastkę i w wybranych przez siebie miejscach taktu).

Ćw.10. Off beat ósemkowy “przesunięty o szesnastkę”

Wersja groove’u, również znana nam już z poprzedniego spotkania, w której grany wcześniej hi-hat ósemkowy (ćw.3 tej lekcji) przesuwamy o szesnastkę “w prawo”, otrzymując bardzo napędzający sekcyjnie układ.

Ćw.11. Off beat z dodaną przed “i” szesnastką

Równie użyteczne groove’owo ćwiczenie, alternatywne do podziału z ósemką na “i” graną na talerzu (ćw.5 tej lekcji). Dodajesz szesnastkę przed “i” - tą samą ręką (prawą), lub też przeciwną, tam gdzie jest to możliwe (przed “4i” byłoby trudno, ale w innych miejscach możemy to zrobić, tylko wówczas werbel na “2” wygodniej jest zagrać ręką prawą).

Ćw.12. Podział linearny

Groove liniowy, czyli stopę i werbel dopełniamy hi-hatem szesnastkowym, grając jednocześnie tylko na jednym instrumencie: stopie, werblu lub hi-hacie.

Uwaga: Przypominam, iż podział linowy (linearny) możesz zagrać „klasycznie”, tzn. prawą ręką na hi-hacie, a lewą na werblu (górne oznaczenie kolejności rąk), lub naprzemiennie (dolny zapis rąk)

Ćw.13. Podział linearny zagęszczony

Zagęszczamy efektownie hi-hat podziału liniowego do trzydziestodwójek granych dwójkami w miejscach, gdzie jest to możliwe technicznie, czyli gramy naprzemiennie szesnastkowo (dolny zapis kolejności rąk ćw.12 tej lekcji). Na ostatnią szesnastkę taktu możesz otworzyć hi-hat (tak jak w zapisie), by zamknąć go na “raz”.

Ćw.14. Inne kombinacje groove'u

Na koniec kilka innych możliwości zbudowania schematów groove'u, opartych na tych samych akcentach rytmicznych.

Każdy z zaproponowanych przeze mnie nowych schematów groove’u możesz oczywiście uzupełnić hi-hatem, tak jak powyżej, czyli zgodnie z “technologią” ćwiczeń 2-13.

Zachęcam do samodzielnej zabawy z groovem, jeśli chcesz się podzielić swoimi efektami, pisz do mnie śmiało: lekcje@pawelostrowski.pl

 

P.O.zdrawiam!

Paweł Ostrowski

www.pawelostrowski.pl

www.4Drummer.pl

-

DOSTĘP DO LEKCJI FILMOWEJ i podkładu MP3 (kod QR):

Quiz – Pieśń o Rolandzie
1 / 12
Na rozgrzewkę – Roland to firma, która została założona w latach 70 w:
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"