GROOVE UP! - czyli więcej Groove’u w Groove’ie 2
Rozwijaj swój groove razem ze mną! Zapraszam do cyklu lekcji. Osiągaj “większy procent groove’u w groove’ie”.
Oto główne założenie tych spotkań, które mają za zadanie wzmacniać groove, bardziej go stabilizować, bardziej osadzać rytmicznie, budować precyzję granych podziałów, poprawiać brzmienie i - mówiąc językiem potocznym – zwiększać kleistość rytmiczną w sekcji.
Co ćwiczymy? Część zawartych tu ćwiczeń to użyteczne gotowce rytmiczno-sekcyjne, inne sprawiać mogą wrażenie bardziej upierdliwych i niewygodnych, gdy jeszcze inne nieco dziwnych i trudnych.
Polecam jednak ogrywać wytrwale każde z ćwiczeń po to, by korygować i lepiej osadzać rytmicznie podstawę groove’u, a w konsekwencji regularnej praktyki - by osiągać maksimum groove’owej swobody, w tym umiejętności improwizacyjne. Zachęcam Cię do regularnego ćwiczenia podziałów zawartych w tej serii spotkań, jak też do doskonalenia groove’u poprzez taki właśnie system ćwiczeń praktycznych. Po to by groove był lepszy, jeszcze lepszy! Aby bardziej sklejać się w sekcji - z basistą i z całym zespołem.
Dostęp do lekcji filmowej i podkładów MP3 tu: www.pawelostrowski.pl/groove
Witaj w kolejnej lekcji groove-tuningu! Tym razem pracujemy na schemacie ósemkowo-szesnastkowym, oto baza rytmiczna (wykonuj ją na wszelkie możliwe sposoby, na różnych instrumentach, różnymi kończynami, klaskając, mlaskając… wedle własnej inwencji).
Ćw.1. Baza rytmiczna - akcenty
A teraz przechodzimy do bazy groove’u osadzonej na stopie oraz werblu.
Ćw.2. Groove podstawa
Jak zawsze, zalecam różne tempa ogrywania podstawy, w tym bardzo wolno, z dbałością o każdy szczegół time’owo-brzmieniowy.
Ćw.3. Groove ósemkowy
Ósemkowa postać groove’u - zachęcam do wprowadzenia akcentów na hi-hacie, w różnych miejscach (na nutę główną, na “i”, lub w pojedynczych, wybranych przez siebie miejscach groove’u - ja osobiście uwielbiam “akcencić” tuż przed werblem, czyli w tej wersji podziału na “1i” oraz “4i”).
Ćw.4. Groove ćwierćnutowy
Ćwierćnuty w prawej ręce (hi-hat, ride, zwłaszcza akcentowany na bellu, stack, itd.). Osadzamy rytmicznie groove, “pionizując” go poprzez miarowo wystukiwane ćwierćnuty. Spróbuj wariantu z otwieranym na ćwierćnutę hi-hatem (zamykaj go nogą na “i”, bez uderzania pałką).
Ćw.5. Hi-hat synkopowany
Podział bardziej dynamiczny i “do przodu” z hi-hatem (ridem) granym na “i”. Możesz ogrywać go na zmianę z hi-hatem w pełni ósemkowym, ale akcentowanym na “i”.
Ćw.6. Off beat szesnastkowy
Zagęszczamy hi-hat na “i” do dwóch szesnastek. Możesz oczywiście grać tak jak w zapisie (prawa ręka grająca szesnastki na “i”), albo zmienić nieco postać groove’u, grając oburącz - prawa-lewa - wówczas ostatni werbel (na “4i”) będzie musiał być zagrany ręką prawą (bez hi-hatu na “4i”, a szesnastkę po “4i” zagrasz na hi-hacie już konsekwentnie ręką lewą.
Ćw.7. Off beat “jeszcze bardziej” szesnastkowy
Dodajemy kolejną szesnastkę na hi-hacie, omijając uderzenie na nutę główną. W tym wypadku hi-hat gramy wyłącznie prawą ręką (zapis), ale można to zrobić także naprzemiennie oburącz: lewa-prawa-lewa (wówczas ostatni werbel na “4i” będzie zagrany prawą ręką, bez dodanego już hi-hatu).
Ćw.8. Hi-hat szesnastkowy naprzemienny
Doskonale wszystkim znana forma naprzemienna hi-hatowa, jakże precyzyjnie osadzająca rytmicznie groove, zwłaszcza ze względu na trudność idealnego zgrania każdej stopy z hi-hatem (zwłaszcza hi-hat lewą ręką + stopa!)
Ćw.9. Hi-hat szesnastkowy jednorącz
Wcale nie prostsza wersja, choć równie użyteczna - zwalniamy tempo i osadzamy groove, grając precyzyjnie szesnastki na hi-hacie ręką prawą, które powinny dokładnie spotykać się ze stopą i werblem w ustalonych nutowo miejscach. Zacznij od identycznie brzmiących hi-hatów, by później wprowadzić akcenty (na pierwszą i trzecią szesnastkę grupy, na “i”, czyli na trzecią szesnastkę i w wybranych przez siebie miejscach taktu).
Ćw.10. Off beat ósemkowy “przesunięty o szesnastkę”
Wersja groove’u, również znana nam już z poprzedniego spotkania, w której grany wcześniej hi-hat ósemkowy (ćw.3 tej lekcji) przesuwamy o szesnastkę “w prawo”, otrzymując bardzo napędzający sekcyjnie układ.
Ćw.11. Off beat z dodaną przed “i” szesnastką
Równie użyteczne groove’owo ćwiczenie, alternatywne do podziału z ósemką na “i” graną na talerzu (ćw.5 tej lekcji). Dodajesz szesnastkę przed “i” - tą samą ręką (prawą), lub też przeciwną, tam gdzie jest to możliwe (przed “4i” byłoby trudno, ale w innych miejscach możemy to zrobić, tylko wówczas werbel na “2” wygodniej jest zagrać ręką prawą).
Ćw.12. Podział linearny
Groove liniowy, czyli stopę i werbel dopełniamy hi-hatem szesnastkowym, grając jednocześnie tylko na jednym instrumencie: stopie, werblu lub hi-hacie.
Uwaga: Przypominam, iż podział linowy (linearny) możesz zagrać „klasycznie”, tzn. prawą ręką na hi-hacie, a lewą na werblu (górne oznaczenie kolejności rąk), lub naprzemiennie (dolny zapis rąk)
Ćw.13. Podział linearny zagęszczony
Zagęszczamy efektownie hi-hat podziału liniowego do trzydziestodwójek granych dwójkami w miejscach, gdzie jest to możliwe technicznie, czyli gramy naprzemiennie szesnastkowo (dolny zapis kolejności rąk ćw.12 tej lekcji). Na ostatnią szesnastkę taktu możesz otworzyć hi-hat (tak jak w zapisie), by zamknąć go na “raz”.
Ćw.14. Inne kombinacje groove'u
Na koniec kilka innych możliwości zbudowania schematów groove'u, opartych na tych samych akcentach rytmicznych.
Każdy z zaproponowanych przeze mnie nowych schematów groove’u możesz oczywiście uzupełnić hi-hatem, tak jak powyżej, czyli zgodnie z “technologią” ćwiczeń 2-13.
Zachęcam do samodzielnej zabawy z groovem, jeśli chcesz się podzielić swoimi efektami, pisz do mnie śmiało: lekcje@pawelostrowski.pl
P.O.zdrawiam!
Paweł Ostrowski
-
DOSTĘP DO LEKCJI FILMOWEJ i podkładu MP3 (kod QR):