GROOVE UP! - czyli więcej Groove’u w Groove’ie

Lekcje
Paweł Ostrowski
Dodano: 01.08.2022

Rozwijaj swój groove razem ze mną! Zapraszam do mojego nowego cyklu lekcji. Osiągaj “większy procent groovu w groovie”.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Jeśli lubisz nasze treści, rozważ zakup pełnego dostępu cyfrowego do całej zawartości naszego serwisu.

Oto główne założenie tych spotkań, które mają za zadanie wzmacniać groove, bardziej go stabilizować, bardziej osadzać rytmicznie, budować precyzję granych podziałów, poprawiać brzmienie i - mówiąc językiem potocznym – zwiększać kleistość rytmiczną w sekcji.

Co ćwiczymy? Część zawartych tu ćwiczeń to użyteczne gotowce rytmiczno-sekcyjne, inne sprawiać mogą wrażenie bardziej upierdliwych i niewygodnych, gdy jeszcze inne nieco dziwnych i trudnych.

Polecam jednak ogrywać wytrwale każde z ćwiczeń po to, by korygować i lepiej osadzać rytmicznie podstawę groove’u, a w konsekwencji regularnej praktyki - by osiągać maksimum groove’owej swobody, w tym umiejętności improwizacyjne. Zachęcam Cię do regularnego ćwiczenia podziałów zawartych w tej serii spotkań, jak też do doskonalenia groove’u poprzez taki właśnie system ćwiczeń praktycznych. Po to by groove był lepszy, jeszcze lepszy! Aby bardziej sklejać się w sekcji - z basistą i z całym zespołem.

Dostęp do lekcji filmowej i podkładów MP3 tu: www.pawelostrowski.pl/groove

Jak ćwiczyć groove?

Moja perkusyjna praktyka oraz groove’owe doświadczenie pozwoliły mi wyróżnić 3 poziomy pracy nad umiejętnością groove’ienia - nazywam je roboczo trzema poziomami pracy z groovem:

-POZIOM 0: ćwiczysz to co lubisz i umiesz, w wygodnych tempach (doskonalisz to co wychodzi)

-POZIOM -1: wracasz do podstaw, prostszej formy, robisz krok w tył, m.in. drastycznie zmniejszając tempo, upraszczając groove, by szlifować precyzję, artykulację, timing (praca na detalach)

-POZIOM +1: podnosisz poprzeczkę, dodając nowe elementy groove’u, czyli budujesz nowe podziały, których jeszcze nie umiesz (rozwój techniki i koordynacji)

Ćwiczenia zawarte w lekcjach traktuj jako jeden z trzech opisanych poziomów. Które ćwiczenie uznasz za który poziom, zależy od Ciebie. Możesz opierać się na moich sugestiach, lecz nie musisz.

 

Ćw.1. Baza rytmiczna - akcenty

Najpierw wsłuchaj się w Schemat Rytmiczny, czyli Fundament Groove’u, po czym ograj go na różne możliwe sposoby. (Poziom -1)

Graj schemat każdą kończyną osobno oraz unisono, poczuj rytm przestrzennie, by zrozumieć go w kontekście budowanej sekcyjnie frazy. Do rąk grających schemat dodaj np. hi-hat ćwierćnutowy, ósemkowy, stopę na 1 i 3, itd.).

 

Ćw.2. Groove ósemkowy

Forma ósemkowa podziału wynika ściśle ze schematu rytmicznego, którego akcenty zamieniłem na stopę i werbel, dodając hi-hat ósemkowy. (Poziom 0)

 

Ćw.3. Groove szesnastkowy

Wariant szesnastkowy podziału graj naprzemiennie oburącz na hi-hacie. (Poziom 0)

 

Ćw.4. Groove „rozebrany” do gołej stopy i werbla

Forma uproszczona podziału do samej stopy i werbla - oszczędna dźwiękowo, ale wcale nie najłatwiejsza, jako że obecność hi-hatu pomaga skleić time’owo stopę z werblem (Poziom -1). Bez talerzy bywa trudno…. “Gołą” wersję groove’u ćwicz zamiennie z pozostałymi przykładami.

 

Ćw.5. Hi-hat ćwierćnutowy

Prawa ręka trzyma podstawę rytmiczna grając każdą ćwierćnutę w takcie. (Poziom -1)

 

Ćw.6. Off beat Groove

Dynamiczna i użyteczna kombinacja z hi-hatem na “i”. (Poziom +1)

 

Ćw.7. Off beat szesnastkowy

 

Zagęszczamy ósemkę do dwóch szesnastek, granych prawą ręką na hi-hacie (ridzie). (Poziom +1)

 

Ćw.8. Off beat „jeszcze bardziej” szesnastkowy

Podział ten otrzymujemy poprzez dodanie jeszcze jednej szesnastki do groove’u poprzedniego (Ćw.7). (Poziom +1)

 

Ćw.9. Off beat z szesnastką przed „i”

To jeszcze jeden użyteczny wariant hi-hatu granego na “i”, ale z dodatkową szesnastką dodaną przed  „i”. (Poziom +1)

Uwaga: Podział ten możesz zagrać na dwa sposoby: 1 .hi-hat grany prawą i lewą; 2.hi-hat grany tylko prawą, a werbel lewą (dolny zapis kolejności rąk) - wówczas jesteś w stanie uderzyć zarówno w werbel jak i w hi-hat na 4i.

 

Ćw.10. Off Beat szesnastkowy

Kolejna inspirująca forma groove’u - wykonujesz na hi-hacie ósemkę i szesnastkę po każdej nucie głównej podziału, uzyskując tym samym ósemki „przesunięte” w takcie o szesnastkę. (Poziom +1)

 

Ćw.11. Groove szesnastkowy grany jedną ręką

Groove osadzamy rytmicznie w pulsie szesnastkowym, grając hi-hat wyłącznie prawą ręką w odpowiednio wolnym tempie, budując większą precyzję stopy i werbla. (Poziom -1)

Jest to świetne ćwiczenie, aby bardziej precyzyjnie artykułować stopę i werbel w groove’ie.

 

Ćw.12. Podział linearny

Podział w wersji liniowej - stopę i werbel wypełniasz hi-hatem szesnastkowym, grając jednocześnie tylko na jednym instrumencie: stopie, werblu lub hi-hacie. (Poziom +1)

Uwaga: Podział linowy (linearny) możesz zagrać ”klasycznie”, tzn. prawą ręką na hi-hacie, a lewą na werblu (górne oznaczenie kolejności rąk), lub naprzemiennie (dolny zapis rąk)

 

Ćw.13. Podział linearny zagęszczony

Rozwinięcie formy liniowej - zagęszczamy hi-hat w efektowny sposób. (Poziom +1)

 

Ćw.14. Inne kombinacje groove’u

Groove alternatywa - oto kilka innych możliwości zbudowania schematów groove’u, opartych na tych samych akcentach rytmicznych.

Każdy z zaproponowanych przeze mnie nowych schematów groove’u możesz oczywiście uzupełnić hi-hatem, tak jak powyżej, czyli zgodnie z "technologią" ćwiczeń 2-13.

Aby jeszcze bardziej uruchomić kreatywność, zbuduj jeszcze inne, własne warianty groove’u, zmieniając układ stopy i werbla, zgodnie jednak z dyżurnym dla tej lekcji schematem rytmicznym.

Zachęcam Cię do świadomej pracy z groovem i do budowania techniki gry pod kątem tworzenia ładnie bujających podziałów. Zachęcam Cię też do rozwijania myślenia przestrzennego groove’u, opartego na schematach rytmicznych (stopa-werbel), uzupełnianych hi-hatem, ghostami i innymi instrumentami. W tej lekcji nie uwzględniłem w ogóle ghostów, ale same już kombinacje: stopa - werbel - hi-hat dają, jak widzisz, ogrom możliwości.

Życzę Ci wiele groove’owej przyjemności i zachęcam do ogrywania oraz wzajemnego łączenia z sobą wszystkich ćwiczeń zawartych w tej lekcji.

 

P.O.zdrawiam!

Paweł Ostrowski

www.pawelostrowski.pl

www.4Drummer.pl

 

DOSTĘP DO LEKCJI FILMOWEJ i podkładu MP3 (kod QR):

Quiz – Pieśń o Rolandzie
1 / 12
Na rozgrzewkę – Roland to firma, która została założona w latach 70 w:
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"