GROOVE UP! - czyli więcej Groove’u w Groove’ie

Lekcje
Paweł Ostrowski
Dodano: 01.08.2022

Rozwijaj swój groove razem ze mną! Zapraszam do mojego nowego cyklu lekcji. Osiągaj “większy procent groovu w groovie”.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Oto główne założenie tych spotkań, które mają za zadanie wzmacniać groove, bardziej go stabilizować, bardziej osadzać rytmicznie, budować precyzję granych podziałów, poprawiać brzmienie i - mówiąc językiem potocznym – zwiększać kleistość rytmiczną w sekcji.

Co ćwiczymy? Część zawartych tu ćwiczeń to użyteczne gotowce rytmiczno-sekcyjne, inne sprawiać mogą wrażenie bardziej upierdliwych i niewygodnych, gdy jeszcze inne nieco dziwnych i trudnych.

Polecam jednak ogrywać wytrwale każde z ćwiczeń po to, by korygować i lepiej osadzać rytmicznie podstawę groove’u, a w konsekwencji regularnej praktyki - by osiągać maksimum groove’owej swobody, w tym umiejętności improwizacyjne. Zachęcam Cię do regularnego ćwiczenia podziałów zawartych w tej serii spotkań, jak też do doskonalenia groove’u poprzez taki właśnie system ćwiczeń praktycznych. Po to by groove był lepszy, jeszcze lepszy! Aby bardziej sklejać się w sekcji - z basistą i z całym zespołem.

Dostęp do lekcji filmowej i podkładów MP3 tu: www.pawelostrowski.pl/groove

Jak ćwiczyć groove?

Moja perkusyjna praktyka oraz groove’owe doświadczenie pozwoliły mi wyróżnić 3 poziomy pracy nad umiejętnością groove’ienia - nazywam je roboczo trzema poziomami pracy z groovem:

-POZIOM 0: ćwiczysz to co lubisz i umiesz, w wygodnych tempach (doskonalisz to co wychodzi)

-POZIOM -1: wracasz do podstaw, prostszej formy, robisz krok w tył, m.in. drastycznie zmniejszając tempo, upraszczając groove, by szlifować precyzję, artykulację, timing (praca na detalach)

-POZIOM +1: podnosisz poprzeczkę, dodając nowe elementy groove’u, czyli budujesz nowe podziały, których jeszcze nie umiesz (rozwój techniki i koordynacji)

Ćwiczenia zawarte w lekcjach traktuj jako jeden z trzech opisanych poziomów. Które ćwiczenie uznasz za który poziom, zależy od Ciebie. Możesz opierać się na moich sugestiach, lecz nie musisz.

 

Ćw.1. Baza rytmiczna - akcenty

Najpierw wsłuchaj się w Schemat Rytmiczny, czyli Fundament Groove’u, po czym ograj go na różne możliwe sposoby. (Poziom -1)

Graj schemat każdą kończyną osobno oraz unisono, poczuj rytm przestrzennie, by zrozumieć go w kontekście budowanej sekcyjnie frazy. Do rąk grających schemat dodaj np. hi-hat ćwierćnutowy, ósemkowy, stopę na 1 i 3, itd.).

 

Ćw.2. Groove ósemkowy

Forma ósemkowa podziału wynika ściśle ze schematu rytmicznego, którego akcenty zamieniłem na stopę i werbel, dodając hi-hat ósemkowy. (Poziom 0)

 

Ćw.3. Groove szesnastkowy

Wariant szesnastkowy podziału graj naprzemiennie oburącz na hi-hacie. (Poziom 0)

 

Ćw.4. Groove „rozebrany” do gołej stopy i werbla

Forma uproszczona podziału do samej stopy i werbla - oszczędna dźwiękowo, ale wcale nie najłatwiejsza, jako że obecność hi-hatu pomaga skleić time’owo stopę z werblem (Poziom -1). Bez talerzy bywa trudno…. “Gołą” wersję groove’u ćwicz zamiennie z pozostałymi przykładami.

 

Ćw.5. Hi-hat ćwierćnutowy

Prawa ręka trzyma podstawę rytmiczna grając każdą ćwierćnutę w takcie. (Poziom -1)

 

Ćw.6. Off beat Groove

Dynamiczna i użyteczna kombinacja z hi-hatem na “i”. (Poziom +1)

 

Ćw.7. Off beat szesnastkowy

 

Zagęszczamy ósemkę do dwóch szesnastek, granych prawą ręką na hi-hacie (ridzie). (Poziom +1)

 

Ćw.8. Off beat „jeszcze bardziej” szesnastkowy

Podział ten otrzymujemy poprzez dodanie jeszcze jednej szesnastki do groove’u poprzedniego (Ćw.7). (Poziom +1)

 

Ćw.9. Off beat z szesnastką przed „i”

To jeszcze jeden użyteczny wariant hi-hatu granego na “i”, ale z dodatkową szesnastką dodaną przed  „i”. (Poziom +1)

Uwaga: Podział ten możesz zagrać na dwa sposoby: 1 .hi-hat grany prawą i lewą; 2.hi-hat grany tylko prawą, a werbel lewą (dolny zapis kolejności rąk) - wówczas jesteś w stanie uderzyć zarówno w werbel jak i w hi-hat na 4i.

 

Ćw.10. Off Beat szesnastkowy

Kolejna inspirująca forma groove’u - wykonujesz na hi-hacie ósemkę i szesnastkę po każdej nucie głównej podziału, uzyskując tym samym ósemki „przesunięte” w takcie o szesnastkę. (Poziom +1)

 

Ćw.11. Groove szesnastkowy grany jedną ręką

Groove osadzamy rytmicznie w pulsie szesnastkowym, grając hi-hat wyłącznie prawą ręką w odpowiednio wolnym tempie, budując większą precyzję stopy i werbla. (Poziom -1)

Jest to świetne ćwiczenie, aby bardziej precyzyjnie artykułować stopę i werbel w groove’ie.

 

Ćw.12. Podział linearny

Podział w wersji liniowej - stopę i werbel wypełniasz hi-hatem szesnastkowym, grając jednocześnie tylko na jednym instrumencie: stopie, werblu lub hi-hacie. (Poziom +1)

Uwaga: Podział linowy (linearny) możesz zagrać ”klasycznie”, tzn. prawą ręką na hi-hacie, a lewą na werblu (górne oznaczenie kolejności rąk), lub naprzemiennie (dolny zapis rąk)

 

Ćw.13. Podział linearny zagęszczony

Rozwinięcie formy liniowej - zagęszczamy hi-hat w efektowny sposób. (Poziom +1)

 

Ćw.14. Inne kombinacje groove’u

Groove alternatywa - oto kilka innych możliwości zbudowania schematów groove’u, opartych na tych samych akcentach rytmicznych.

Każdy z zaproponowanych przeze mnie nowych schematów groove’u możesz oczywiście uzupełnić hi-hatem, tak jak powyżej, czyli zgodnie z "technologią" ćwiczeń 2-13.

Aby jeszcze bardziej uruchomić kreatywność, zbuduj jeszcze inne, własne warianty groove’u, zmieniając układ stopy i werbla, zgodnie jednak z dyżurnym dla tej lekcji schematem rytmicznym.

Zachęcam Cię do świadomej pracy z groovem i do budowania techniki gry pod kątem tworzenia ładnie bujających podziałów. Zachęcam Cię też do rozwijania myślenia przestrzennego groove’u, opartego na schematach rytmicznych (stopa-werbel), uzupełnianych hi-hatem, ghostami i innymi instrumentami. W tej lekcji nie uwzględniłem w ogóle ghostów, ale same już kombinacje: stopa - werbel - hi-hat dają, jak widzisz, ogrom możliwości.

Życzę Ci wiele groove’owej przyjemności i zachęcam do ogrywania oraz wzajemnego łączenia z sobą wszystkich ćwiczeń zawartych w tej lekcji.

 

P.O.zdrawiam!

Paweł Ostrowski

www.pawelostrowski.pl

www.4Drummer.pl

 

DOSTĘP DO LEKCJI FILMOWEJ i podkładu MP3 (kod QR):

QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.