GROOVE UP! - czyli więcej Groove’u w Groove’ie 3

Lekcje
Paweł Ostrowski
Dodano: 01.10.2022

Rozwijaj swój groove razem ze mną! Zapraszam do cyklu lekcji. Osiągaj “większy procent groove’u w groove’ie”.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Jeśli lubisz nasze treści, rozważ zakup pełnego dostępu cyfrowego do całej zawartości naszego serwisu.

Oto główne założenie tych spotkań, które mają za zadanie wzmacniać groove, bardziej go stabilizować, bardziej osadzać rytmicznie, budować precyzję granych podziałów, poprawiać brzmienie i - mówiąc językiem potocznym – zwiększać kleistość rytmiczną w sekcji.

Co ćwiczymy? Część zawartych tu ćwiczeń to użyteczne gotowce rytmiczno-sekcyjne, inne sprawiać mogą wrażenie bardziej upierdliwych i niewygodnych, gdy jeszcze inne nieco dziwnych i trudnych.

Polecam jednak ogrywać wytrwale każde z ćwiczeń po to, by korygować i lepiej osadzać rytmicznie podstawę groove’u, a w konsekwencji regularnej praktyki - by osiągać maksimum groove’owej swobody, w tym umiejętności improwizacyjne. Zachęcam Cię do regularnego ćwiczenia podziałów zawartych w tej serii spotkań, jak też do doskonalenia groove’u poprzez taki właśnie system ćwiczeń praktycznych. Po to by groove był lepszy, jeszcze lepszy! Aby bardziej sklejać się w sekcji - z basistą i z całym zespołem.

Dostęp do lekcji filmowej i podkładów MP3 tu: www.pawelostrowski.pl/groove

Tym razem, dla odmiany, groove w pulsie triolowym. Zapis jest w metrum 4/4, ale równie dobrze, podziały można potraktować ósemkowo w metrum 6/8 (polecam Ci jako ćwiczenie - drum challenge - przepisać sobie przykłady tej lekcji do ósemek i ustawić klika ósemkowo, czyli wystukującego sześć uderzeń, a nie cztery ćwierćnuty jak w opisanych niżej przykładach triolowych).

No dobrze, a więc do boju!

Ćw.1. Baza rytmiczna - akcenty

Wykonuj akcenty w różny sposób:

  • jedną oraz drugą ręką osobno (do klika wystukującego ćwierćnuty, polecam zacząć od tempa wolnego, np. 80 bpm, licząc ćwierćnutami),
  • oburącz (unisono), np. na floor tomie i werblu, dodaj stopę lub hi-hat na nutę główną taktu,
  • akcenty graj rękoma, a miejsca “puste” wypełniaj triolowo stopą (możesz dodać hi-hat nogą ćwierćnutami),
  • akcenty graj na hi-hacie/ridzie, a werblem wypełniaj przestrzeń triolową między nimi,
  • itd.

Przejdźmy do podstawy groove'u, czyli stopy i werbla

Ćw.2. Groove podstawa

Dodajmy ćwierćnuty w ręce hi-hatowej.

Ćw.3. Groove ćwierćnutowy

Zadanie dla ambitnych (!): Trudne, ale bardzo rozwojowe jest ustawienie metronomu nie na nutę główną (czyli pierwszą triolę), ale w off beacie (czyli na triolę trzecią). Spróbuj w ten sposób pobawić się z klikiem. Metronom wybijający każdą triolę przed raz nadaje jeszcze fajniejszego drive’u, a jeśli uda ci się nie rozjechać z klikiem, grając swobodnie do tak przesuniętego metronomu, to możesz śmiało sobie pogratulować osadzenia rytmicznego!

 

Ćw.4. Groove ósemkowy na co drugą triolę

W tym wariancie zagęszczamy hi-hat, ale nie do pełnej trioli, tylko do co drugiego uderzenia triolowego granego na hi-hacie/ridzie.

Ćw.5. Co druga triola - wariant drugi

I druga wersja, czyli zaczynamy hi-hatem na drugą triolę pierwszej grupy, przesuwając cały schemat talerzowy o jedno uderzenie "w prawo”.

Ćw.6. Pełna triola

Trudno oczywiście pominąć w pełni triolowy groove w odniesieniu do ręki talerzowej. W nawiązaniu do dwóch poprzednich ćwiczeń, możesz pokusić się o akcentowanie co drugiej trioli na hi-hacie lub kopułce ride (i znów mamy dwa warianty, tak jak w ćw.4. oraz ćw.5., tzn. akcent rozpoczynasz na pierwszą triolę pierwszej grupy - wówczas akcenty przypadają tam gdzie hi-hat w ćw.4. - lub rozpoczynasz akcentowanie od drugiej trioli pierwszej grupy - układ akcentów przedstawiać się będzie tak jak hi-hat w ćw.5.).

Ćw.7. Groove triolowy naprzemienny

W tempie szybszym oczywiście możesz wykonywać ten podział naprzemiennie oburącz na hi-hacie, przenosząc rękę prawą na werbel na 2 i 4.

Ćw.8. Hi-hat off-beatowy na trzecią triolę

Tym razem bardziej hardcorowa postać groove'u, fantastycznie “uskoczniająca” podział, czyli gramy hi-hat tylko na trzecią triolę (tak jak wcześniej sugerowałem ustawić metronom eksperymentalnie).

Ćw.9. Hi-hat off-beatowy - druga i trzecia triola

W dalszym ciągu opuszczamy pierwszą triolę w grupie na hi-hacie, podkreślając drugie i trzecie uderzenie trioli. Dobrze sprawdzi się akcent na trzecie uderzenie lub otwarcie hi-hatu na trzecią triolę grupy z zamknięciem go na pierwszą triolę każdej grupy.

Ćw.10. Off beat na drugą triolę

I kolejna rytmiczna fanaberia, wcale nie prosta, choć całkiem “frywolna” muzycznie i rozwijająca rytmiczne osadzenie w trioli.

Ćw.11. Figura shuffle

Schemat wszystkim (prawie) doskonale znany, nic dodać nic ująć - osadzamy podział w rytmie shuffle.

Ćw.12. Shuffle + ghosty

Dodajmy teraz ghosty w miejscach, gdzie będzie wygodnie je ulokować, grając hi-hat shuffle’owo i podstawę groove’u oczywiście niezmienioną.

Ćw.13. Podział linearny

Na koniec wersja liniowa groove’u (1 takt), dodatkowo podrasowana ghostami w kilku miejscach (takt 2).

Zachęcam do zabawy i łączenia wszystkich 14 ćwiczeń (czternastu, jako że przykład 13 jest dwutaktowy) oraz do zbudowania własnych podziałów na opisanym w tej lekcji schemacie akcentów, ale z innym ulokowaniem stopy i werbla względem siebie.

Jeśli chcesz się podzielić swoimi efektami, pisz do mnie śmiało: lekcje@pawelostrowski.pl

P.O.zdrawiam!

Paweł Ostrowski

www.pawelostrowski.pl

www.4Drummer.pl

 

DOSTĘP DO LEKCJI FILMOWEJ i podkładu MP3 (kod QR):

Quiz – Pieśń o Rolandzie
1 / 12
Na rozgrzewkę – Roland to firma, która została założona w latach 70 w:
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"