GROOVE UP! - czyli więcej Groove’u w Groove’ie 3
Rozwijaj swój groove razem ze mną! Zapraszam do cyklu lekcji. Osiągaj “większy procent groove’u w groove’ie”.
Oto główne założenie tych spotkań, które mają za zadanie wzmacniać groove, bardziej go stabilizować, bardziej osadzać rytmicznie, budować precyzję granych podziałów, poprawiać brzmienie i - mówiąc językiem potocznym – zwiększać kleistość rytmiczną w sekcji.
Co ćwiczymy? Część zawartych tu ćwiczeń to użyteczne gotowce rytmiczno-sekcyjne, inne sprawiać mogą wrażenie bardziej upierdliwych i niewygodnych, gdy jeszcze inne nieco dziwnych i trudnych.
Polecam jednak ogrywać wytrwale każde z ćwiczeń po to, by korygować i lepiej osadzać rytmicznie podstawę groove’u, a w konsekwencji regularnej praktyki - by osiągać maksimum groove’owej swobody, w tym umiejętności improwizacyjne. Zachęcam Cię do regularnego ćwiczenia podziałów zawartych w tej serii spotkań, jak też do doskonalenia groove’u poprzez taki właśnie system ćwiczeń praktycznych. Po to by groove był lepszy, jeszcze lepszy! Aby bardziej sklejać się w sekcji - z basistą i z całym zespołem.
Dostęp do lekcji filmowej i podkładów MP3 tu: www.pawelostrowski.pl/groove
Tym razem, dla odmiany, groove w pulsie triolowym. Zapis jest w metrum 4/4, ale równie dobrze, podziały można potraktować ósemkowo w metrum 6/8 (polecam Ci jako ćwiczenie - drum challenge - przepisać sobie przykłady tej lekcji do ósemek i ustawić klika ósemkowo, czyli wystukującego sześć uderzeń, a nie cztery ćwierćnuty jak w opisanych niżej przykładach triolowych).
No dobrze, a więc do boju!
Ćw.1. Baza rytmiczna - akcenty
Wykonuj akcenty w różny sposób:
- jedną oraz drugą ręką osobno (do klika wystukującego ćwierćnuty, polecam zacząć od tempa wolnego, np. 80 bpm, licząc ćwierćnutami),
- oburącz (unisono), np. na floor tomie i werblu, dodaj stopę lub hi-hat na nutę główną taktu,
- akcenty graj rękoma, a miejsca “puste” wypełniaj triolowo stopą (możesz dodać hi-hat nogą ćwierćnutami),
- akcenty graj na hi-hacie/ridzie, a werblem wypełniaj przestrzeń triolową między nimi,
- itd.
Przejdźmy do podstawy groove'u, czyli stopy i werbla
Ćw.2. Groove podstawa
Dodajmy ćwierćnuty w ręce hi-hatowej.
Ćw.3. Groove ćwierćnutowy
Ćw.4. Groove ósemkowy na co drugą triolę
W tym wariancie zagęszczamy hi-hat, ale nie do pełnej trioli, tylko do co drugiego uderzenia triolowego granego na hi-hacie/ridzie.
Ćw.5. Co druga triola - wariant drugi
I druga wersja, czyli zaczynamy hi-hatem na drugą triolę pierwszej grupy, przesuwając cały schemat talerzowy o jedno uderzenie "w prawo”.
Ćw.6. Pełna triola
Trudno oczywiście pominąć w pełni triolowy groove w odniesieniu do ręki talerzowej. W nawiązaniu do dwóch poprzednich ćwiczeń, możesz pokusić się o akcentowanie co drugiej trioli na hi-hacie lub kopułce ride (i znów mamy dwa warianty, tak jak w ćw.4. oraz ćw.5., tzn. akcent rozpoczynasz na pierwszą triolę pierwszej grupy - wówczas akcenty przypadają tam gdzie hi-hat w ćw.4. - lub rozpoczynasz akcentowanie od drugiej trioli pierwszej grupy - układ akcentów przedstawiać się będzie tak jak hi-hat w ćw.5.).
Ćw.7. Groove triolowy naprzemienny
W tempie szybszym oczywiście możesz wykonywać ten podział naprzemiennie oburącz na hi-hacie, przenosząc rękę prawą na werbel na 2 i 4.
Ćw.8. Hi-hat off-beatowy na trzecią triolę
Tym razem bardziej hardcorowa postać groove'u, fantastycznie “uskoczniająca” podział, czyli gramy hi-hat tylko na trzecią triolę (tak jak wcześniej sugerowałem ustawić metronom eksperymentalnie).
Ćw.9. Hi-hat off-beatowy - druga i trzecia triola
W dalszym ciągu opuszczamy pierwszą triolę w grupie na hi-hacie, podkreślając drugie i trzecie uderzenie trioli. Dobrze sprawdzi się akcent na trzecie uderzenie lub otwarcie hi-hatu na trzecią triolę grupy z zamknięciem go na pierwszą triolę każdej grupy.
Ćw.10. Off beat na drugą triolę
I kolejna rytmiczna fanaberia, wcale nie prosta, choć całkiem “frywolna” muzycznie i rozwijająca rytmiczne osadzenie w trioli.
Ćw.11. Figura shuffle
Schemat wszystkim (prawie) doskonale znany, nic dodać nic ująć - osadzamy podział w rytmie shuffle.
Ćw.12. Shuffle + ghosty
Dodajmy teraz ghosty w miejscach, gdzie będzie wygodnie je ulokować, grając hi-hat shuffle’owo i podstawę groove’u oczywiście niezmienioną.
Ćw.13. Podział linearny
Na koniec wersja liniowa groove’u (1 takt), dodatkowo podrasowana ghostami w kilku miejscach (takt 2).
Zachęcam do zabawy i łączenia wszystkich 14 ćwiczeń (czternastu, jako że przykład 13 jest dwutaktowy) oraz do zbudowania własnych podziałów na opisanym w tej lekcji schemacie akcentów, ale z innym ulokowaniem stopy i werbla względem siebie.
Jeśli chcesz się podzielić swoimi efektami, pisz do mnie śmiało: lekcje@pawelostrowski.pl
P.O.zdrawiam!
Paweł Ostrowski
DOSTĘP DO LEKCJI FILMOWEJ i podkładu MP3 (kod QR):