GROOVE UP! - czyli więcej Groove’u w Groove’ie 3

Lekcje
Paweł Ostrowski
Dodano: 01.10.2022

Rozwijaj swój groove razem ze mną! Zapraszam do cyklu lekcji. Osiągaj “większy procent groove’u w groove’ie”.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Oto główne założenie tych spotkań, które mają za zadanie wzmacniać groove, bardziej go stabilizować, bardziej osadzać rytmicznie, budować precyzję granych podziałów, poprawiać brzmienie i - mówiąc językiem potocznym – zwiększać kleistość rytmiczną w sekcji.

Co ćwiczymy? Część zawartych tu ćwiczeń to użyteczne gotowce rytmiczno-sekcyjne, inne sprawiać mogą wrażenie bardziej upierdliwych i niewygodnych, gdy jeszcze inne nieco dziwnych i trudnych.

Polecam jednak ogrywać wytrwale każde z ćwiczeń po to, by korygować i lepiej osadzać rytmicznie podstawę groove’u, a w konsekwencji regularnej praktyki - by osiągać maksimum groove’owej swobody, w tym umiejętności improwizacyjne. Zachęcam Cię do regularnego ćwiczenia podziałów zawartych w tej serii spotkań, jak też do doskonalenia groove’u poprzez taki właśnie system ćwiczeń praktycznych. Po to by groove był lepszy, jeszcze lepszy! Aby bardziej sklejać się w sekcji - z basistą i z całym zespołem.

Dostęp do lekcji filmowej i podkładów MP3 tu: www.pawelostrowski.pl/groove

Tym razem, dla odmiany, groove w pulsie triolowym. Zapis jest w metrum 4/4, ale równie dobrze, podziały można potraktować ósemkowo w metrum 6/8 (polecam Ci jako ćwiczenie - drum challenge - przepisać sobie przykłady tej lekcji do ósemek i ustawić klika ósemkowo, czyli wystukującego sześć uderzeń, a nie cztery ćwierćnuty jak w opisanych niżej przykładach triolowych).

No dobrze, a więc do boju!

Ćw.1. Baza rytmiczna - akcenty

Wykonuj akcenty w różny sposób:

  • jedną oraz drugą ręką osobno (do klika wystukującego ćwierćnuty, polecam zacząć od tempa wolnego, np. 80 bpm, licząc ćwierćnutami),
  • oburącz (unisono), np. na floor tomie i werblu, dodaj stopę lub hi-hat na nutę główną taktu,
  • akcenty graj rękoma, a miejsca “puste” wypełniaj triolowo stopą (możesz dodać hi-hat nogą ćwierćnutami),
  • akcenty graj na hi-hacie/ridzie, a werblem wypełniaj przestrzeń triolową między nimi,
  • itd.

Przejdźmy do podstawy groove'u, czyli stopy i werbla

Ćw.2. Groove podstawa

Dodajmy ćwierćnuty w ręce hi-hatowej.

Ćw.3. Groove ćwierćnutowy

Zadanie dla ambitnych (!): Trudne, ale bardzo rozwojowe jest ustawienie metronomu nie na nutę główną (czyli pierwszą triolę), ale w off beacie (czyli na triolę trzecią). Spróbuj w ten sposób pobawić się z klikiem. Metronom wybijający każdą triolę przed raz nadaje jeszcze fajniejszego drive’u, a jeśli uda ci się nie rozjechać z klikiem, grając swobodnie do tak przesuniętego metronomu, to możesz śmiało sobie pogratulować osadzenia rytmicznego!

 

Ćw.4. Groove ósemkowy na co drugą triolę

W tym wariancie zagęszczamy hi-hat, ale nie do pełnej trioli, tylko do co drugiego uderzenia triolowego granego na hi-hacie/ridzie.

Ćw.5. Co druga triola - wariant drugi

I druga wersja, czyli zaczynamy hi-hatem na drugą triolę pierwszej grupy, przesuwając cały schemat talerzowy o jedno uderzenie "w prawo”.

Ćw.6. Pełna triola

Trudno oczywiście pominąć w pełni triolowy groove w odniesieniu do ręki talerzowej. W nawiązaniu do dwóch poprzednich ćwiczeń, możesz pokusić się o akcentowanie co drugiej trioli na hi-hacie lub kopułce ride (i znów mamy dwa warianty, tak jak w ćw.4. oraz ćw.5., tzn. akcent rozpoczynasz na pierwszą triolę pierwszej grupy - wówczas akcenty przypadają tam gdzie hi-hat w ćw.4. - lub rozpoczynasz akcentowanie od drugiej trioli pierwszej grupy - układ akcentów przedstawiać się będzie tak jak hi-hat w ćw.5.).

Ćw.7. Groove triolowy naprzemienny

W tempie szybszym oczywiście możesz wykonywać ten podział naprzemiennie oburącz na hi-hacie, przenosząc rękę prawą na werbel na 2 i 4.

Ćw.8. Hi-hat off-beatowy na trzecią triolę

Tym razem bardziej hardcorowa postać groove'u, fantastycznie “uskoczniająca” podział, czyli gramy hi-hat tylko na trzecią triolę (tak jak wcześniej sugerowałem ustawić metronom eksperymentalnie).

Ćw.9. Hi-hat off-beatowy - druga i trzecia triola

W dalszym ciągu opuszczamy pierwszą triolę w grupie na hi-hacie, podkreślając drugie i trzecie uderzenie trioli. Dobrze sprawdzi się akcent na trzecie uderzenie lub otwarcie hi-hatu na trzecią triolę grupy z zamknięciem go na pierwszą triolę każdej grupy.

Ćw.10. Off beat na drugą triolę

I kolejna rytmiczna fanaberia, wcale nie prosta, choć całkiem “frywolna” muzycznie i rozwijająca rytmiczne osadzenie w trioli.

Ćw.11. Figura shuffle

Schemat wszystkim (prawie) doskonale znany, nic dodać nic ująć - osadzamy podział w rytmie shuffle.

Ćw.12. Shuffle + ghosty

Dodajmy teraz ghosty w miejscach, gdzie będzie wygodnie je ulokować, grając hi-hat shuffle’owo i podstawę groove’u oczywiście niezmienioną.

Ćw.13. Podział linearny

Na koniec wersja liniowa groove’u (1 takt), dodatkowo podrasowana ghostami w kilku miejscach (takt 2).

Zachęcam do zabawy i łączenia wszystkich 14 ćwiczeń (czternastu, jako że przykład 13 jest dwutaktowy) oraz do zbudowania własnych podziałów na opisanym w tej lekcji schemacie akcentów, ale z innym ulokowaniem stopy i werbla względem siebie.

Jeśli chcesz się podzielić swoimi efektami, pisz do mnie śmiało: lekcje@pawelostrowski.pl

P.O.zdrawiam!

Paweł Ostrowski

www.pawelostrowski.pl

www.4Drummer.pl

 

DOSTĘP DO LEKCJI FILMOWEJ i podkładu MP3 (kod QR):

QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.