GROOVE UP! - czyli więcej Groove’u w Groove’ie 4

Lekcje
Paweł Ostrowski
Dodano: 02.11.2022

Rozwijaj swój groove razem ze mną! Zapraszam do cyklu lekcji. Osiągaj “większy procent groove’u w groove’ie”.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Jeśli lubisz nasze treści, rozważ zakup pełnego dostępu cyfrowego do całej zawartości naszego serwisu.

Zmienne metrum groove’u

Tym razem złamiemy rutynę schematu groove’owych ćwiczeń, aby oddać się inspirującej przygodzie pracy nad zmiennym metrum podziału. Przygotowałem bowiem coś szczególnego i dodam nieskromnie, że jestem nawet nieco dumny z mego pomysłu.

Natomiast zdecydowanie wolę dawać inspirujące treści, niż pompować własne ego, upajając się kolejnym oryginalnym sposobem pracy, więc myślę, że ta lekcja po prostu okaże się dla ciebie ciekawa i bardzo praktyczna.

Będziemy mianowicie “obierać” groove z ósemek, trochę tak jak obieramy cebulę ze skórki, robiąc z niej skwarki (zanim ją pokroimy oczywiście). Proces “obierania” taktu będzie za to skutkował coraz to innym metrum, które kreować będziemy na ustalonej wcześniej podstawie rytmicznej. Co więcej, do każdego z metrum przygotowałem podkłady sekcyjne do ćwiczenia groove'u i to w 4 różnych tempach każdy. Podkłady sekcyjne, jak i wybrane ćwiczenia pochodzą z mojego nowego podręcznika, o czym za chwilę…

Dostęp do podkładów sekcyjnych tej lekcji tutaj: >>PODKŁADY<<

A oto podstawowa idea lekcji zilustrowana kwazi-matematycznym schematem operacji na zbiorach, okraszona grafiką z czasów kamienia łupanego

Usuwamy po jednej ósemce z groove'u, otrzymując coraz to “krótszy” podział: 4/4 -> 7/8 -> 6/8 -> 5/8.

Pomysł nie pojawił się znikąd. Być może już wiesz, że wydałem właśnie bardzo praktyczny podręcznik do nauki groove'u oraz rozwijania groove’owych improwizacji - Szkoła Na Perkusję “GROOVE BOOK”. W książce tej zamieściłem specjalnie przygotowane szablony do samodzielnego wycięcia, które nakładamy na zawarte w podręczniku lekcje i zmieniamy metrum (po prostu przysłaniamy kolejne ósemki, tak jakbyśmy obierali przysłowiową cebulę, otrzymując groove w zupełnie innym metrum).

Na tej samej zasadzie pracujemy w tej lekcji, “skracając” groove o kolejne ósemki. Wychodzimy od klasycznego metrum 4/4 (takt 1 każdego ćwiczenia) i odejmujemy po jednej ósemce (kolejne takty), co pozwoli otrzymać zupełnie inny groove o tej samej podstawie (początku). Posłużę się kilkoma przykładami z lekcji mojej szkoły GROOVE BOOK. Ogrywaj je sobie z dostępnymi podkładami sekcyjnymi (link powyżej).

Ćw.1. Baza rytmiczna – akcenty

Akcenty ogrywaj osobno - ćwicząc osobno każdy z taktów w oddzielnym metrum (z metronomem, z podkładem sekcyjnym). Na tej samej zasadzie ogrywaj osobno każdy z przykładów tej lekcji.

Oczywiście możesz także łączyć podziały w różnym metrum, grając je w sposób dowolny (także zgodnie z zapisem taktów, przechodząc do kolejnego podziału następnego taktu).

A teraz akcenty przeobrażamy w podział, dodając do stopy i werbla hi-hat ósemkowy.

Ćw.2. Groove ósemkowy

(Dla urozmaicenia zamieniam miejscami stopę z werblem na 2 oraz 3 w podziale metrum 6/8).

Ćw.3. Groove ćwierćnutowy

Hi-hat ćwierćnutowy w każdym z wyznaczonych wcześniej metrum. Zauważ, że ćwierćnuta w metrum nieparzystym (7/8 oraz 5/8) przesuwa się co takt, będąc raz na 1, 3 itd. ósemkę taktu, a w kolejnym na 2, 4 … (stąd przykłady w metrum 5/8 oraz 7/8 zapisałem dwutaktowo).

Ćw.4. Groove szesnastkowy

I znana nam już doskonale szesnastkowa postać podziału - szesnastki na hi-hacie gramy naprzemiennie. Zbuduj też, analogiczne do szesnastek naprzemiennych, groove’y grane szesnastkowo jednorącz - prawą na hi-hacie (wówczas werbel grany jest także z hi-hatem). Szesnastki, grane jedną ręką w groove’ie, możesz z powodzeniem ćwiczyć do podkładów sekcyjnych w tempie 60bpm, dostępnych w linku powyżej.

Ćw.5. Groove liniowy

Wersja liniowa podziałów (zamień też wybrane uderzenia hi-hatu groove’u na tomy!).

Ćw.6. Ghost notes

W kolejnym przykładzie, do ósemkowego wariantu groove'u, dodajemy ghosty. Pamiętaj by duchy zagrane były dużo ciszej niż werbel akcentowany, stopa i hi-hat.

Ćw.7. Podział polirytmiczny na bazie ghostów

Stworzone powyżej wersje ghostowe uzupełniamy hi-hatem, wypełniając nim każdą szesnastkę taktu nie graną na werblu. Otrzymujemy efektowny schemat nieregularny, który stanowi układ polirytmiczny, tzn. każda kończyna (hi-hat, werbel, stopa) realizuje inny podział rytmiczny, co w rezultacie składa się na całkiem efektowny groove.

Na koniec zachęcam do łączenia wszystkich wersji podziałów w danym metrum i ogrywania ich zamiennie. Wierzę też w twoją kreatywność, a jeśli sumiennie odbębniłeś poprzednie trzy spotkania GROOVE UP’owe, z pewnością będziesz w stanie rozwinąć opisane w tej lekcji podziały do jeszcze innych wersji hi-hatowych, jakie ogrywaliśmy w lekcjach poprzednich.

Jeśli zainteresowała Cię praca w różnym metrum i chcesz zakosztować dużo więcej owocnych groove’ów, zapraszam do zapoznania się z moją najnowszą szkołą na perkusję GROOVE BOOK: www.pawelostrowski.pl/produkt/groove-book/

Przypomnę raz jeszcze link do podkładów sekcyjnych tej lekcji: www.tiny.pl/w9z7k i dostęp do pozostałych materiałów: www.pawelostrowski.pl/groove

P.O.zdrawiam i do zobaczenia!

Paweł Ostrowski www.pawelostrowski.pl

www.4Drummer.pl

Quiz – Pieśń o Rolandzie
1 / 12
Na rozgrzewkę – Roland to firma, która została założona w latach 70 w:
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto kupić dostęp do serwisu Magazynu Perkusista?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.
Dowiedz się więcej
Promocja! Miesiąc za "piątaka"