GROOVE UP! - czyli więcej Groove’u w Groove’ie 4
Rozwijaj swój groove razem ze mną! Zapraszam do cyklu lekcji. Osiągaj “większy procent groove’u w groove’ie”.
Zmienne metrum groove’u
Tym razem złamiemy rutynę schematu groove’owych ćwiczeń, aby oddać się inspirującej przygodzie pracy nad zmiennym metrum podziału. Przygotowałem bowiem coś szczególnego i dodam nieskromnie, że jestem nawet nieco dumny z mego pomysłu.
Natomiast zdecydowanie wolę dawać inspirujące treści, niż pompować własne ego, upajając się kolejnym oryginalnym sposobem pracy, więc myślę, że ta lekcja po prostu okaże się dla ciebie ciekawa i bardzo praktyczna.
Będziemy mianowicie “obierać” groove z ósemek, trochę tak jak obieramy cebulę ze skórki, robiąc z niej skwarki (zanim ją pokroimy oczywiście). Proces “obierania” taktu będzie za to skutkował coraz to innym metrum, które kreować będziemy na ustalonej wcześniej podstawie rytmicznej. Co więcej, do każdego z metrum przygotowałem podkłady sekcyjne do ćwiczenia groove'u i to w 4 różnych tempach każdy. Podkłady sekcyjne, jak i wybrane ćwiczenia pochodzą z mojego nowego podręcznika, o czym za chwilę…
Dostęp do podkładów sekcyjnych tej lekcji tutaj: >>PODKŁADY<<
A oto podstawowa idea lekcji zilustrowana kwazi-matematycznym schematem operacji na zbiorach, okraszona grafiką z czasów kamienia łupanego…
Usuwamy po jednej ósemce z groove'u, otrzymując coraz to “krótszy” podział: 4/4 -> 7/8 -> 6/8 -> 5/8.
Pomysł nie pojawił się znikąd. Być może już wiesz, że wydałem właśnie bardzo praktyczny podręcznik do nauki groove'u oraz rozwijania groove’owych improwizacji - Szkoła Na Perkusję “GROOVE BOOK”. W książce tej zamieściłem specjalnie przygotowane szablony do samodzielnego wycięcia, które nakładamy na zawarte w podręczniku lekcje i zmieniamy metrum (po prostu przysłaniamy kolejne ósemki, tak jakbyśmy obierali przysłowiową cebulę, otrzymując groove w zupełnie innym metrum).
Na tej samej zasadzie pracujemy w tej lekcji, “skracając” groove o kolejne ósemki. Wychodzimy od klasycznego metrum 4/4 (takt 1 każdego ćwiczenia) i odejmujemy po jednej ósemce (kolejne takty), co pozwoli otrzymać zupełnie inny groove o tej samej podstawie (początku). Posłużę się kilkoma przykładami z lekcji mojej szkoły GROOVE BOOK. Ogrywaj je sobie z dostępnymi podkładami sekcyjnymi (link powyżej).
Ćw.1. Baza rytmiczna – akcenty
Akcenty ogrywaj osobno - ćwicząc osobno każdy z taktów w oddzielnym metrum (z metronomem, z podkładem sekcyjnym). Na tej samej zasadzie ogrywaj osobno każdy z przykładów tej lekcji.
Oczywiście możesz także łączyć podziały w różnym metrum, grając je w sposób dowolny (także zgodnie z zapisem taktów, przechodząc do kolejnego podziału następnego taktu).
A teraz akcenty przeobrażamy w podział, dodając do stopy i werbla hi-hat ósemkowy.
Ćw.2. Groove ósemkowy
(Dla urozmaicenia zamieniam miejscami stopę z werblem na 2 oraz 3 w podziale metrum 6/8).
Ćw.3. Groove ćwierćnutowy
Hi-hat ćwierćnutowy w każdym z wyznaczonych wcześniej metrum. Zauważ, że ćwierćnuta w metrum nieparzystym (7/8 oraz 5/8) przesuwa się co takt, będąc raz na 1, 3 itd. ósemkę taktu, a w kolejnym na 2, 4 … (stąd przykłady w metrum 5/8 oraz 7/8 zapisałem dwutaktowo).
Ćw.4. Groove szesnastkowy
I znana nam już doskonale szesnastkowa postać podziału - szesnastki na hi-hacie gramy naprzemiennie. Zbuduj też, analogiczne do szesnastek naprzemiennych, groove’y grane szesnastkowo jednorącz - prawą na hi-hacie (wówczas werbel grany jest także z hi-hatem). Szesnastki, grane jedną ręką w groove’ie, możesz z powodzeniem ćwiczyć do podkładów sekcyjnych w tempie 60bpm, dostępnych w linku powyżej.
Ćw.5. Groove liniowy
Wersja liniowa podziałów (zamień też wybrane uderzenia hi-hatu groove’u na tomy!).
Ćw.6. Ghost notes
W kolejnym przykładzie, do ósemkowego wariantu groove'u, dodajemy ghosty. Pamiętaj by duchy zagrane były dużo ciszej niż werbel akcentowany, stopa i hi-hat.
Ćw.7. Podział polirytmiczny na bazie ghostów
Stworzone powyżej wersje ghostowe uzupełniamy hi-hatem, wypełniając nim każdą szesnastkę taktu nie graną na werblu. Otrzymujemy efektowny schemat nieregularny, który stanowi układ polirytmiczny, tzn. każda kończyna (hi-hat, werbel, stopa) realizuje inny podział rytmiczny, co w rezultacie składa się na całkiem efektowny groove.
Na koniec zachęcam do łączenia wszystkich wersji podziałów w danym metrum i ogrywania ich zamiennie. Wierzę też w twoją kreatywność, a jeśli sumiennie odbębniłeś poprzednie trzy spotkania GROOVE UP’owe, z pewnością będziesz w stanie rozwinąć opisane w tej lekcji podziały do jeszcze innych wersji hi-hatowych, jakie ogrywaliśmy w lekcjach poprzednich.
Jeśli zainteresowała Cię praca w różnym metrum i chcesz zakosztować dużo więcej owocnych groove’ów, zapraszam do zapoznania się z moją najnowszą szkołą na perkusję GROOVE BOOK: www.pawelostrowski.pl/produkt/groove-book/
Przypomnę raz jeszcze link do podkładów sekcyjnych tej lekcji: www.tiny.pl/w9z7k i dostęp do pozostałych materiałów: www.pawelostrowski.pl/groove
P.O.zdrawiam i do zobaczenia!
Paweł Ostrowski www.pawelostrowski.pl