Kompletny Trening cz.1 - Paweł Ostrowski

Dodano: 29.04.2019
Autor: Paweł Ostrowski

„Kompletny Trening” to system nauki gry na perkusji, który buduję od lat. Nie jest to hasło z encyklopedii muzyki, ale sposób ćwiczenia pomagający zwiększać umiejętności gry, „otwierać głowę” i mobilizować, dając wymierne efekty rozwoju.

Wiedza jest uzupełnieniem umiejętności, a zasadą nadrzędną jest to, że wiedzieć to nie to samo co umieć. Główne założenia treningu łączą w sobie: świadomość i koncentrację, powtarzalność z różnorodnością, krótki czas maksymalnego „obciążenia” z dużą ilością powtórzeń, spójność logiczną budowy lekcji z urozmaiceniem i wreszcie technikę z otwieraniem się na muzykę i szerszą perspektywę gry. Korzystamy z elementów treningu sportowego, by rozwój perkusyjny był maksymalnie kompletny, budując: technikę gry, muzykalność, timing, dyscyplinę, systematyczność, kreatywność, a także kondycję i wytrzymałość fizyczną. Zapraszam do tego cyklu lekcji, w którym kompletujemy swój codzienny trening, tworząc efektywny nawyk pracy, pozbawiony rutyny i – co ważne – dobrze się bawiąc.

Paweł Ostrowski
(Lekcje pochodzą ze Szkoły na perkusję „Kompletny Trening” Pawła Ostrowskiego)

JAK ĆWICZYĆ?

– Ćwiczymy interwałowo, skupiając się na krótkich odcinkach czasu, ale w pełnym skupieniu.

– Zalecam samokontrolę na 3 poziomach percepcji: wzrokowo (lustro mile widziane), słuchowo (słuchaj świadomie) i kinestetycznie (kontroluj swoje ciało, jeśli coś zaczyna boleć to znak, że coś jest nie tak – spięte mięśnie, za szybkie tempo itd.).

– Ćwicz każde ćwiczenie maksymalnie 5 minut (użyj stopera), z metronomem, najlepiej w różnych tempach (zacznij jak najwolniej). Pracuj krócej z większą ilością powtórzeń (zalecane minimum 3 powtórzenia w różnym tempie). Ćwiczenie powtarzaj od razu lub przejdź do kolejnych ćwiczeń i wróć do niego, zwiększając tempo. Jak coś wydaje się łatwe to nie znaczy, że nie warto tego ćwiczyć (w prostych przykładach możesz wytężyć uwagę, skupiając się jeszcze bardziej na precyzji time’owej, dynamice, artykulacji, brzmieniu…).

– Łącz ćwiczenia, wzbogacając materiał – nie ograniczaj się tylko i wyłącznie do ćwiczeń z danej lekcji. Uzupełnij trening innym zagadnieniem np. ćwicząc paradiddle, granie liniowe, ćwiczenia time’u, dynamiki itd. (znajdziesz je w rozdziałach „Lekcje Funkcyjne” szkoły „Kompletny Trening”).

– Ćwicz z muzyką, bo to buduje muzykalność – korzystaj z nagrań sekcyjnych dostępnych dla tej lekcji, trenuj ze swoją ulubioną muzyką, korzystaj też z „muzycznego metronomu” (link do pobrania materiałów znajduje się na końcu tej lekcji).

– Ciesz się i raduj, bo granie to przyjemność!

– Obejrzyj materiał filmowy z instrukcją „Jak ćwiczyć” – www.pawelostrowski.pl/jakcwiczyc

 

LEKCJA 1

Lekcje podzielone są na części – zapoznaj się z opisem, zapisem nutowym i nagraniami.

Moduł 1. STARTER

(zacznij w ciekawy sposób, by każdy trening zaczynać wyjątkowo) – ROZGRZEWAMY RĘCE KLASKANIEM

Klaskanie to świetny sposób na rozgrzanie rąk przed graniem, a także rozgrzanie całego ciała bez konieczności używania jakichkolwiek napojów wyskokowych. Istotne jest, by klaskać z całkowicie luźnymi dłońmi (ręce jak z gumy). Kilka minut klaskania nie tylko rozgrzeje ręce, ale też poprawi humor (możesz przecież wyobrazić sobie, że klaszczesz sam sobie...). Klaszcząc, odrywaj od siebie ręce jak najdalej, powracając kolistymi ruchami. Drugi sposób to klaskanie ze złączonymi ze sobą nadgarstkami – odrywamy od siebie tylko przednią część dłoni (tak trenuje nadgarstki m.in. Jojo Mayer).

Moduł 2. RYTMIKA + KOORDYNACJA

(wzmacniamy timing, myślenie przestrzenne i koordynację ręce / nogi)
Zalecane tempo ≥ 120 BPM (TRACK MP3: 035-038)

(A) Ręce grają równocześnie na dowolnych dwóch instrumentach.

(B) Dodajemy stopę na 1 i 3, a ręce grają na werblu (naprzemiennie).

Moduł 3. SPEED UP

(rozwijamy szybkość i precyzję pracy rąk / rąk i nóg)
Zalecane tempo ≥ 106 BPM (TRACK MP3: 039-040)

(A), (B) – Ćwiczenie symetryczne. Trenujemy sprawność oburęczną. Pamiętaj, by obie ręce brzmiały tak samo, z tą samą głośnością i oczywiście – uderzały
precyzyjnie (metronom!).

Moduł 4. GROOVE

(trenujemy groove w kilku wariantach)
Zalecane tempo ≥ 120 BPM (TRACK MP3: 041-046)

Groove ćwierćnutowy 1 – stopa na 1, 2i i 3, a werbel lewą na 2 i 4, prawa ręka hi-hat lub ride (A). W drugim takcie zamieniamy stopę z 2i na werbel (B).

Drugi wariant – werbel gramy na 2, 2i i na 4. Prawą gramy na hi-hacie (A) i na floor tomie (B).

Moduł 5. FILL IN

(budujemy przejścia, bazując na podziałach z lekcji)
Zalecane tempo ≥ 120 BPM (TRACK MP3: 047-050)

W drugim takcie stopa z crashem uderza na 1, a po niej przejście ósemkami: na werblu (A), na werblu i tomach (B).

Do rąk dodajemy stopę w dalszej części taktu: stopa + werbel (A), werbel + stopa + tomy (B).

Słowo na koniec: Nowy schemat treningu wymaga przyzwyczajenia, daj sobie szansę ćwicząc w podobnym systemie przez minimum 2 tygodnie (codziennie). Zwiększaj tempo ćwiczeń, przeplataj przykłady innymi zagadnieniami perkusyjnymi (np. rudymenty), ćwicz z muzyką, nie ograniczaj się w żaden sposób tylko do tych ćwiczeń. Gdy ćwiczysz bazę, możesz rozwijać ją dowolnie, bo zawsze jest do czego wrócić. Wypróbuj codzienny kontakt z instrumentem, jeśli masz problem z systematycznością. Nawet 15 minut dziennie da ci więcej niż dłużej, ale rzadziej. Po około 3 tygodniach wytworzysz w sobie nowy nawyk, a granie codzienne stanie się potrzebą niemal fizjologiczną, wypróbuj, bo warto!

Paweł Ostrowski - Perkusista, edukator, muzyk sesyjny. Redaktor naczelny portalu INFODRUM.PL. Pomysłodawca i współautor warsztatów muzycznych m.in. Groovenalia i Pociąg Perkusyjny, autor cyklu „Ghostbusters”, „Kobiety do garów”, "Kobiety przy garach" i „Pod Lupą” publikowanych w Magazynie Perkusista, a także autor dwóch podręczników do nauki gry na perkusji „Kompletny Trening” i „Perkusista Stylowy”. www. pawelostrowski.pl, www.infodrum.pl