Zestaw DW Design Acrylic
DW zawsze słynęło z bardzo dokładnej selekcji drewna do budowy swoich instrumentów.
Z drugiej strony firma dba też o to, by być na czasie i wychodzić naprzeciw każdemu zapotrzebowaniu. Z tego powodu mamy możliwość wsiąść za zestaw DW, wykonany z akrylu.
Jeden z największych konstruktorów bębnów na świecie John Good z ciężkim sercem podjął decyzję o stworzeniu bębnów akrylowych. Kiedyś na prośbę Tommy’ego Lee zrobił zestaw bębnów, który powędrował na okładkę magazynu i nagle pełno osób zaczęło się zgłaszać do Johna z prośbą o stworzenie takich garów. John powiedział nam kiedyś w wywiadzie (Perkusista 4/09): "Wielu perkusistów chce, by zrobić im bębny akrylowe. Nie wiem, jak to wyrazić w odpowiedni sposób, ale mogą "kiss my ass"… Ponieważ nigdy tego nie będę robić." Czy przyłapaliśmy teraz Johna na braku konsekwencji? Nie!
John nie zrobi bębnów akrylowych, ponieważ osobiście zajmuje się głównie garami rodziny Collectors czy też Jazz, a Design mimo, że to jego projekt, są beczkami, których produkcja jest poza jego kwaterą i sztabem głównym. O fenomenie Design pisaliśmy nie tylko my, ale też cała reszta magazynów i portali perkusyjnych. Sceptycy i przeciwnicy DW, niestety, muszą przyznać, DW Design to dobre gary. "Przykro nam". W tej to właśnie serii producent dojrzał miejsce na wersję akrylową. Przemawia za tym przede wszystkim średnia cena bębnów akrylowych na rynku. Robienie Collectorsa w wersji akrylowej nie miałaby totalnie sensu, ponieważ cała magia tych bębnów tkwi w korpusach.
BĘBNY
Nasz zestaw składa się z 5 elementów o korpusach wykonanych z 5,5 mm akrylu, ścięte pod kątem 45 stopni. Dla porównania DrumCraft serii 8 z akrylowymi korpusami ma ścianki o grubości 7 mm. Oprzyrządowanie bębnów jest identyczne, jak w serii Design, co wychodzi na plus, ponieważ Design ma mniejsze lugi od Collectorsa, co lepiej odnajduje się na przezroczystych bębnach. Ponadto zastosowanie typowego chromowanego hardware jest także z korzyścią dla estetyki instrumentu. Beczki wyglądają subtelniej i ostrzej. Tomy wiszą na - klasycznym dla firmy - STM czyli systemie pozwalającym beczkom swobodnie rezonować. Konfiguracja poszczególnych bębnów jest następująca: tomy 10"x8" i 12"x9", floor tom 16"x14", centralka 22"x18" oraz werbel 14"x5,5" czyli klasyczny układ baniaków. Naciągi to Remo, jak to zawsze jest u DW.
W AKCJI
O właściwościach bębnów akrylowych pisaliśmy już wiele razy, szczególnie przy prezentacji słynnych perkusji RCI. Zasadniczo wielkich różnic w tej kwestii nie ma. Wszystkie bębny akrylowe brzmią praktycznie tak samo, jeżeli zastosujemy te same naciągi przy tej samej konfiguracji i mniej więcej tym samym osprzęcie bębna. Otrzymujemy skoncentrowane, jasne brzmienie o ciepłym charakterze z mocnym i punktowym atakiem. Uderzając otrzymujemy naprawdę bardzo soczysty strzał, ale zaraz wyczuwalny jest brak tej subtelnej pracy korpusu drewnianego. Są to bębny niezwykle łatwe do nagłośnienia i wygodne w obsłudze. Są przewidywalne i świetnie współpracują na scenie. Szczególnie, gdy gramy w klubie, gdzie nie trzeba za bardzo nagłaśniać perkusji, na akrylowe beczki zawsze można liczyć, chociaż w bardzo cichych klimatach mogą nie wystarczyć nam dynamicznie. Obiektywną wadą oczywiście jest fakt, że mogą nam pęknąć, a wtedy cały korpus do wymiany.
Mówimy tu więc o typowych cechach nie tylko DW Design a ogólnie bębnów akrylowych. Dlatego też zestawiliśmy je z Design drewnianym. W lewo "sypaliśmy ziemniaki" po drewnie, a w prawo po akrylu (coś jak konfiguracja Manginiego). Z jednej strony podobała nam się ta czystość i klarowność akrylu, z drugiej zestaw drewniany wydawał się bardziej żywy i… milszy w grze. Akryl ma świetny i pełny "krak", drewno za to było pełniejsze i oddychało. Które bębny są lepsze? Sprawdźcie sami, bo to kwestia indywidualna. Jakość brzmienia jest na podobnym poziomie, ale innym charakterze. Jeżeli chodzi o werbel to można tu powiedzieć zasadniczo jedną rzecz - DW robi lepsze i ten załączony do zestawu mimo, że jest w kontekście zestawu, ustępuje chociażby takiemu Edge. Pamiętać trzeba też o wielkich walorach wizualnych tego zestawu i np. możliwościach pracy ze światłem na scenie. Pod tym względem akryl jest bardzo ceniony i robi spore wrażenie.
PODSUMOWANIE
Zestaw DW Design Acrylic to dokładnie wykonane bębny akrylowe z pełnym wyposażeniem drewnianych Design. Cena jest taka sama czyli powyżej 6 tysięcy zł. Zastosowanie cieńszych ścianek może być podyktowane próbą zmuszenia bębna do większej pracy, jednak tak naprawdę charakter akrylowy jest tu typowy. Wszystko zależy od gustu użytkownika, ponieważ próba stania na straży tradycyjnych drewnianych perkusji byłaby w stosunku do tego dobrze wykonanego i podanego instrumentu zwykłą niesprawiedliwością. Dlatego też zachęcamy do zapoznania się z tymi bębnami i przede wszystkim nie należy wierzyć temu, co mówi jeden czy drugi bębniarz na nie do końca zweryfikowanym jakościowo forum, ponieważ charakter akrylowych bębnów jest tak indywidualny, że nawet wśród najlepszych kumpli zdania mogą być podzielone. Tak, jak to było w naszym zespole testującym.
Dostarczył: PMI DW Drums Polska (www.dwdrums.com.pl)
Test ukazał się w numerze styczeń 2014
{Podsumowanie Plusy:
+ jakość wykonania,
+ spójność zestawu,
+ możliwość pracy
z oświetleniem.
Pomiędzy:
+/- po prostu akryl i jego walory
brzmieniowe…
Minusy:-
- ryzyko pęknięcia przy
nieuważnym korzystaniu.}