Drumset Academy - Magia Open-Handed Paradiddle
Werblowy rudyment Single Paradiddle to absolutnie jedna z podstawowych figur perkusyjnych (zaraz po jedynkach i dwójkach).
Jako perkusista zestawowy nie ograniczam się jednak do ćwiczenia go tylko na werblu czy padzie, ponieważ możliwości wykorzystania go na zestawie są ogromne. Jednym ze sposobów rozgrywania jest granie w pozycji open-handed, czyli bez krzyżowania rąk. Daje nam to możliwość zastosowania pełnych ruchów podczas grania akcentów oraz otwiera nam swobodny dostęp do tomów.
Na początek proponuję pograć Single Paradiddle z akcentami na padzie/werblu, wykorzystując do akcentowania uderzenia Low Moeller Strokes. Nieakcentowane nuty gramy jako low strokes (patrz: filmik). Poćwicz to na tyle długo, aby motoryka grania była zupełnie swobodna.
PRZYKŁAD 1
Lewa ręka będzie teraz przesunięta na hi-hat. Nic się nie zmienia w motoryce grania. Zwracaj uwagę na artykulację i różnice dynamiczne dźwięków. Bez tego to nie brzmi i jest do niczego. Wszystkie nieakcentowane nuty werbla grane są jako ghost notes (duszki), natomiast akcentowane jako rimshot. Hi-hat akcentowany grany jest uderzeniem w krawędź brzuścem pałki, a nieakcentowany uderzamy główką pałki w talerz od góry. Ćwicz to długo, aby uzyskać trzy poziomy dynamiczne, które się ze sobą przeplatają: bardzo głośne akcenty werbla i hi-hatu, średnio głośne uderzenia w hi-hat oraz bardzo ciche duszki werbla. Pogłębiaj te różnice, grając bardzo cicho duszki oraz mocno i zdecydowanie akcenty. Podczas dłuższego grania kontrola dynamiki będzie się poprawiać i będzie coraz lepiej słyszalny groove’owy charakter tego motywu.