Drumset Academy - Magia Open-Handed Paradiddle

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 09.12.2019

Werblowy rudyment Single Paradiddle to absolutnie jedna z podstawowych figur perkusyjnych (zaraz po jedynkach i dwójkach).

Jako perkusista zestawowy nie ograniczam się jednak do ćwiczenia go tylko na werblu czy padzie, ponieważ możliwości wykorzystania go na zestawie są ogromne. Jednym ze sposobów rozgrywania jest granie w pozycji open-handed, czyli bez krzyżowania rąk. Daje nam to możliwość zastosowania pełnych ruchów podczas grania akcentów oraz otwiera nam swobodny dostęp do tomów.

Na początek proponuję pograć Single Paradiddle z akcentami na padzie/werblu, wykorzystując do akcentowania uderzenia Low Moeller Strokes. Nieakcentowane nuty gramy jako low strokes (patrz: filmik). Poćwicz to na tyle długo, aby motoryka grania była zupełnie swobodna.

PRZYKŁAD 1

Lewa ręka będzie teraz przesunięta na hi-hat. Nic się nie zmienia w motoryce grania. Zwracaj uwagę na artykulację i różnice dynamiczne dźwięków. Bez tego to nie brzmi i jest do niczego. Wszystkie nieakcentowane nuty werbla grane są jako ghost notes (duszki), natomiast akcentowane jako rimshot. Hi-hat akcentowany grany jest uderzeniem w krawędź brzuścem pałki, a nieakcentowany uderzamy główką pałki w talerz od góry. Ćwicz to długo, aby uzyskać trzy poziomy dynamiczne, które się ze sobą przeplatają: bardzo głośne akcenty werbla i hi-hatu, średnio głośne uderzenia w hi-hat oraz bardzo ciche duszki werbla. Pogłębiaj te różnice, grając bardzo cicho duszki oraz mocno i zdecydowanie akcenty. Podczas dłuższego grania kontrola dynamiki będzie się poprawiać i będzie coraz lepiej słyszalny groove’owy charakter tego motywu.

PRZYKŁAD 2

Pierwszą połowę taktu zagraj teraz na tomach, z wykorzystaniem prawej ręki. Lewa ręka bez zmian zostaje na hi-hacie (nie zapominaj o jego akcentowaniu). Wszystkie tomy gramy mocno i wyraźnie.

PRZYKŁAD 3

W kolejnym kroku wracamy do układu hi-hat/werbel i dodajemy stopę na początku taktu jednocześnie pozbywając się akcentu werbla w tym miejscu. Dzięki temu otrzymamy dobrze „żrący” rytm half-time (z jednym akcentem werbla w takcie).

PRZYKŁAD 4

Pora stworzyć dwutaktowy motyw poprzez połączenie taktu z tomami oraz taktu z rytmem half-time. Pamiętaj o tym, aby cały czas panować nad dynamiką oraz motoryką single paradiddle.

PRZYKŁAD 5

Ostatni przykład potraktuj jako wyzwanie. Potrzebna będzie tutaj koordynacja, aby dodać stopę, która w dwóch miejscach zastąpi drugie uderzenie lewej ręki. Najpierw przed akcentem werbla w pierwszym takcie, a potem na końcu drugiego taktu jako podbicie toma. Tworzy to świetną interakcję tomów, stopy i werbla. Bardzo lubię tego typu charakter grania. Mam nadzieję, że tobie również się to spodoba.

Koniecznie zobacz film, który ilustruje ten artykuł. Zobaczysz w nim, jak kontrolować dynamikę, a także jakie ruchy zastosować, aby to brzmiało i żeby ćwiczenie oraz granie było wygodne i przyjemne.

 

 

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

Quiz – Prawda czy fałsz?
1 / 12
Black Sabbath zagrało w Polsce przynajmniej jeden koncert z Billem Wardem za bębnami.
Dalej !