Drumset Academy - Akcentowane triole na zestawie

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 05.05.2020

W poprzednim artykule (Perkusista 2/2020) „rozgrywaliśmy” akcenty w triolach na werblu lub padzie. Teraz czas na zastosowanie tego na całym zestawie..

Ćwiczenia zawarte w tym artykule można oczywiście ogrywać bez znajomości ich odpowiedników werblowych. Polecam jednak zapoznać się z poprzednim artykułem oraz filmem go ilustrującym („Akcentowane triole”), aby w pełni zrozumieć temat i poczuć go w rękach.

Wykorzystam ćwiczenia 3A-5B z poprzedniego artykułu, które inspirowane są wzorami z książki „Syncopation” (Ted Reed) ze strony 33. Temat jest bardzo nośny, zagrywki są wygodne do grania i dobrze brzmiące, proponuję więc opracowywać następne przykłady w ten sposób.

Zaczynam od przykładów 3A, 4A i 5A, czyli tych granych naprzemiennie. Zagram je tak, aby akcenty wypadające na prawą rękę realizowane były na floor tomie, a wypadające na lewą rękę – na pierwszym tomie. Całość podkreślam grając ćwierćnuty stopą lub hi-hatem. Ćwiczymy jako zapętlone ćwiczenia. Można też ćwiczyć jeden takt prosto akcentowanych triol (akcent na pierwszej nucie z trioli) w połączeniu z jednym taktem patternu.

Następnie proponuję podejść bardziej swobodnie do rozmieszczenia akcentów na zestawie. Oto przykłady 3, 4 i 5 z dowolnie rozmieszczonymi akcentami (nie trzymam się reguły: prawa ręka – floor tom, lewa ręka – pierwszy tom). Proponuję także powymyślać swoje wersje akcentów. Zwracajmy uwagę na wygodę grania i brzmienie całości.

Teraz zastosujemy myślenie right hand lead, czyli prawa ręka gra akcenty (na werblu i tomach) a lewa uzupełnia resztę dźwięków (na werblu). Orkiestracja na zestawie dowolna. Oto moje propozycje zaaranżowania tych akcentów na zestawie.

Ćwiczenia te zmierzają do tego, aby wykorzystać je jako przejścia w szerokiej gamie rytmów. Zajmę się tym szczegółowo w następnym artykule, w którym będziemy te motywy grać jako przejścia w rytmach ósemkowych, szesnastkowych, shuffle i half-time shuffle. Ćwiczcie więc solidnie ten materiał, aby za miesiąc można było skupić się na połączeniu tego z rytmami.

 

 

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.

Quiz – Prawda czy fałsz?
1 / 12
Black Sabbath zagrało w Polsce przynajmniej jeden koncert z Billem Wardem za bębnami.
Dalej !