Drumset Academy - Dokładność pulsacji
Jednym z ulubionych tematów, które poruszam wśród moich uczniów na lekcjach stacjonarnych lub lekcjach online jest poprawa dokładności pulsacji.
Proponuję poćwiczyć to, wstawiając ósemkę z kropką i szesnastkę w rytm ósemkowy. Szesnastka grana po ósemce z kropką (lub po pauzie ósemkowej z kropką) grana jest pomiędzy dźwiękami hi-hatu i powinna być zagrana dokładnie pośrodku tych uderzeń. Dokładność tych dźwięków decyduje o tym, czy dany rytm będzie nam dobrze pulsował, czy też będzie się chwiał i zepsuje całą pulsację.
Przygotowałem pięć przykładów zawierających w/w figury rytmiczne, które docelowo będą grane stopą. Aby lepiej poznać, wyczuć i zinterpretować rytmikę tych taktów, proponuję najpierw je wyklaskać, opierając się na ćwierćnutach granych nogą na hi-hacie.
W zależności od zaawansowania grającego, proponuje trzy warianty prowadzenia rytmu ósemkowego.
Przykład A (najłatwiejszy) grany jest równymi uderzeniami, realizowanymi szyjką pałki w brzeg (kant) hi-hatu.W przykładzie B (trudniejszym), hi-hat akcentowany jest szyjką pałki w kant na pierwszej ósemce (downstroke) oraz grany lżej główką pałki od góry (upstroke).Przykład C (najtrudniejszy) realizowany jest na dwóch hi-hatach. Zamknięty hi-hat grany jest tak jak w przykładzie B. Drugi hi-hat, obsługiwany nogą, gra ósemki „na i” (offbeat, upbeat). Dodaje to lekkości w brzmieniu, wymaga natomiast wysokiej dokładności grania. Ćwicz go cierpliwie, nie dopuszczając do tego, aby Ci się wszystko „rozjechało”.