Przesłanie Clausa Hesslera do nauczycieli perkusji
Wciąż powszechne jest mylne przekonanie, że nauczanie jest przeznaczone tylko dla tych, którzy nie znaleźli nigdy zespołu i nie odnieśli sukcesu jako muzycy sceniczni lub studyjni.
Faktycznie, często nauczyciele są sfrustrowani swoją sytuacją, na co składają się różne powody. Akurat dla mnie nauczanie zawsze było niezwykle ważnym aspektem mojej muzycznej podróży. Z racji tego, że traktuję to zajęcie bardzo poważnie, mam bardzo napięty harmonogram – praca ze studentami na wszystkich poziomach, w tym z ludźmi takimi, jak Daniel Adair z Nickelback, Anika Nilles lub funkowa legenda David Garibaldi. Ci muzycy szukają mojej porady, ponieważ wiedzą, że podchodzę poważnie do ich potrzeb rozwoju i otwarcie dzielę się wszystkimi tajnikami, bez ukrywania informacji, jakie udało mi się przez lata zgłębić.
Pytam więc: Czy nauczanie jest wyłącznie zajęciem „na drugim miejscu”? W moim przypadku odpowiedź brzmi absolutnie NIE. Oto kilka rzeczy, o których moim zdaniem powinieneś pomyśleć:
NAUCZANIE JEST SZTUKĄ
Jako nauczyciel wpływasz na przyszłość perkusji. To w żaden sposób nie jest jakiś gorszy sort.
ŚWIADOMOŚĆ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Wpływasz na życie i przyszłość swojego ucznia. Zrozum, że przed tobą może siedzieć następny Vinnie Colaiuta. Nie lekceważ takiej możliwości.
WZAJEMNY SZACUNEK
Zrozum, że tak naprawdę oboje jesteście na tej samej drodze nauki i doskonalenia się. Ty, nauczyciel, możesz być wzorem dla swojego ucznia. Jakiż może być większy komplement niż fakt, że młody uczeń chce być taki, jak swój nauczyciel, czyli ty!
WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI…
…zostały wam przekazane przez waszych nauczycieli. Jesteś zobowiązany do tego, by nie trzymać tej wiedzy dla siebie, ale udostępniać wszystkie poznane informacje. Nauczanie nie jest podróżą twojego ego. Chodzi o ucznia, a nie o nauczyciela! Wyobraź sobie, gdzie byś był, gdyby twoi nauczyciele powstrzymali się od dzielenia swoją pełną wiedzą tylko dlatego, żebyś przypadkiem nie przerósł ich w przyszłości.
ZROZUMIENIE PRZESZŁOŚCI…
…jest ważne, jeśli próbujesz STWORZYĆ PRZYSZŁOŚĆ. Dowiedz się wraz ze swoim uczniem o wielkich świata perkusji, jacy byli na długo przed nami.
PAMIĘTAJ O SWOICH SŁABYCH STRONACH
W ten sposób pomożesz uczniowi pokonać kolejne podobne wyzwania. Świadomość takich słabości nie jest oznaką kiepskiego nauczyciela, wręcz przeciwnie, jest to wyjątkowa cecha bardzo dobrego nauczyciela.
Gdy zrozumiesz to wszystko, nie będzie ŻADNEJ FRUSTRACJI. Zrozumiesz, jak cenna jest twoja praca dla studentów i ostatecznie dla całej społeczności perkusyjnej. Chcę, żebyś o tym pomyślał i wziął na siebie odpowiedzialność.
Chciałbym spotkać was wszystkich na Konwencie Polskich Nauczycieli Bębnów w celu wymiany pomysłów!
Z wyrazami szacunku
Claus Hessler
Zdjęcie: Agnieszka Litarska