Drumset Academy - Shuffle – jazzowy ride

Drumset Academy
Piotr Czyja
Dodano: 10.09.2018

W poprzednim artykule (który znajdziesz w numerze 5/2018) poznaliśmy rytmy shuffle, oparte na ćwierćnutowym patternie talerza.

Uważam, że wyćwiczenie ich w szerokim zakresie tempa jest niezbędne, aby pójść dalej. Jeśli więc tamten sposób grania jest ci obcy, to odsyłam najpierw do zapoznania się z poprzednimi ćwiczeniami, a dopiero potem możesz zacząć pracę nad poniższym materiałem. Pamiętaj, że przy instrumencie nie ma drogi na skróty.

Wszystkie warianty rytmiczne stopy i werbla są takie same, jak w poprzednich ćwiczeniach. Różnica polega na innym akompaniamencie talerza. Przypomnijmy sobie jazzowy pattern talerza. Grany w połączeniu z hi-hatem, wygląda następująco:

Teraz połączymy talerz z prostym podziałem stopy i werbla. Ważne jest, aby szesnastka grana na talerzu była bliżej kolejnej nuty, wtedy pojawia się odpowiedni drive. Trzeba pograć to przez jakiś czas, aby uzyskać odpowiedni puls. W wolniejszych rytmach podział ten powinien bardziej przypominać szesnastkowy feeling, natomiast w szybszych będzie brzmiał triolowo. Dokładną różnicę usłyszysz w filmiku.

Dodajmy stopę, która pokryje nam się z szesnastką talerza po pierwszym werblu. Uwaga na koordynację, gdyż w drugiej części taktu stopa już nie gra z talerzem. Zwróć uwagę, aby talerz grał cały czas z tym samym odczuciem, bez względu na to, czy gra razem z nim stopa, czy też nie.

Pora zagrać lewą ręką na werblu pełny rytm shuffle z akcentem na 2 i 4, czyli texas shuffle. Pamiętaj o rozciąganiu tych nut. Im wolniejsze tempo, tym bardziej rozciągnięte dźwięki. Stopa gra na „raz” i „trzy”, hi-hat na „dwa” i „cztery”, razem z akcentami werbla.

Zagrajmy rytm „four on the floor” (stopa gra wszystkie ćwierćnuty w takcie). Werbel gra na 2 i 4 razem z hi-hatem nogą. Dźwięki te muszą idealnie pokrywać się z uderzeniem stopy.

Na ćwierćnutowy pattern stopy nałożymy texas shuffle werbla. Gramy lewą ręką cały schemat shuffle. Pamiętajmy o tym, aby bardzo precyzyjnie pokrywały nam się uderzenia lewej ręki z patternem ride’a oraz akcenty werbla ze stopą. Rytm ten jest świetny do ćwiczenia słabej, lewej ręki, gdyż gra ona więcej uderzeń od prawej oraz musi grać ze zmienną dynamiką oraz być precyzyjna w stosunku do prawej ręki.

W ostatnim przykładzie zagramy stopą wszystkie nuty shuffle, odpuszczając tylko na „dwa” i „cztery”, robiąc miejsce dla akcentów werbla. Dzięki temu wyćwiczymy bardzo precyzyjną koordynację stopy z talerzem.

Przypominam, że bardziej szczegółowo można wszystko zobaczyć w filmiku, ilustrującym ten artykuł. Polecam zaczynać wszystko od wolnego tempa i wraz z nabieraniem wprawy można tempo zwiększać. Masz dwa miesiące na wyćwiczenie tych rytmów, gdyż następny artykuł dopiero po wakacjach. We wrześniu kolejna dawka rytmów shuffle, tym razem opartych na pełnym talerzu shuffle. Let’s Shuffle!

 

 

Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.