Zaczynamy grać na congach cz.3

Perkusjonista
Dodano: 23.02.2017

W ramach tej lekcji poznasz uderzenie, które jest przeciwieństwem uderzenia OPEN. Uderzenie SLAP brzmi ostro, jak trzask bicza.

Chociaż mogłoby się wydawać, że uderzenie jest proste, wymaga jednak sporo nauki i do mistrzostwa dochodzi się praktyką, a to przychodzi z czasem.

Uderzenie SLAP powstaje przez opuszczenie opuszków palców na bęben ruchem podobnym do uderzenia batem lub wymierzania klapsa. Podobnie, jak przy uderzeniu OPEN, zasadnicze znaczenie ma układ dłoni w stosunku do krawędzi bębna. Przy uderzeniu SLAP dolna połowa dłoni uderza w krawędź, a nie górna, jak ma to miejsce przy uderzeniu OPEN. Więc, gdy przechodzisz od uderzenia OPEN do uderzenia SLAP, ręka lekko przesuwa się w kierunku środka bębna.

Aby wykonać uderzenie SLAP, zacznij od tej samej pozycji, którą przybrałeś, przygotowując się do uderzenia OPEN. Przekręć dłoń w nadgarstku. Opuść palce na głowę bębna, przesuwając jednocześnie dłoń w dół i trochę w przód, w kierunku krawędzi bębna. Ułóż rękę na kształt odwróconej filiżanki, aby tylko opuszki palców uderzały w bęben. "Filiżanka" powinna być płytka, aby między dłonią a bębnem zmieścił się ołówek, a nie piłka do golfa.

Palce trzymaj razem lub lekko rozchylone, a kciuk odsunięty tak samo, jak przy uderzeniu OPEN. Po uderzeniu palce powinny pozostawać na bębnie przez chwilę, nie pozwól im się odbić. Pozostawienie palców na bębnie zabezpiecza go przed wibracjami i nadaje uderzeniu zdecydowany wytłumiony wydźwięk.

RADA: Trójkąt jest symbolem uderzenia SLAP, bo ma ostre rogi, a uderzenie to ma ostre brzmienie.


Gdy po wykonaniu uderzenia SLAP palce przez chwilę pozostają na bębnie, mamy do czynienia z odmianą uderzenia SLAP, nazwaną CLOSED SLAP (C.SLAP). Gdy zaś pozwalasz, aby palce odbiły się od bębna, jest to uderzenie OPEN SLAP (O.SLAP). Uderzenie O.SLAP jest trudniejsze od uderzenia C.SLAP i raczej rzadko występuje w szkole Afro-Cuban. Gdy wyćwiczysz uderzenia C.SLAP, w naturalny sposób przekształcą się w uderzenia O.SLAP, jeśli będziesz je grać wystarczająco szybko, ponieważ nie będziesz mieć czasu na przytrzymywanie palców na powierzchni bębna.

Brzmienie uderzenia SLAP nie powinno wynikać po prostu z siły uderzenia, lecz raczej z pracy nadgarstka. Potraktuj rękę, jak bat. Aby czubek bicza strzelił, w jego trzonek nie trzeba włożyć wielkiej siły. Najważniejsza rzecz to pamiętać, aby ręka była rozluźniona.

Teraz spróbuj wypróbować uderzenie SLAP, grając partię wysokiego bębna z rytmu o nazwie CONGA.


Jeżeli jest to pożądane, brzmienie uderzenia SLAP można przytłumić, kładąc drugą rękę na głowie bębna. Różnicę usłyszysz na pewno. W powyższym przykładzie można to łatwo zrobić, pozostawiając na bębnie prawą rękę i zdejmując ją po wykonaniu uderzenia ręką lewą. Ręka tłumiąca nie musi dociskać bębna, wystarczy, że ją położysz.

Pamiętaj jednak, że gdy stosujesz uderzenie OPEN, wolna ręka musi znajdować się całkowicie poza bębnem, bo inaczej je stłumisz. Dotyczy to również powyższego rytmu. Grając otwarte tony w czwartej mierze, zawsze upewnij się, że zanim uderzysz ręką lewą, palce prawej ręki (po uderzeniu na "cztery") znajdują się już poza bębnem.

Stosując uderzenie OPEN zawsze pamiętaj, aby wolna ręka znajdowała się daleko od bębna.

Teraz zagramy ten sam rytm, ale trochę inaczej, dodając uderzenia TOUCH tam, gdzie nie ma nut rytmu podstawowego, aby wypełnić rytm i utrzymać równe tempo:


I jeszcze końcowe ostrzeżenie: uderzenie SLAP jest prawdopodobnie najmocniejszym ze wszystkich uderzeń, które będziesz grać. Jeśli zobaczysz muzyka z palcami oklejonymi plastrem, będzie to znak, że pod spodem znajdują się siniaki, stłuczenia i rany, których nabawił się, grając zbyt silne uderzenia SLAP. Dlatego uważaj na uderzenia SLAP, zwłaszcza wtedy, gdy uczysz się nimi posługiwać. Chroń swoje ręce, stosując odpowiednią technikę. A z upływem czasu ostre uderzenia SLAP będziesz grać, wkładając w to coraz mniej siły.

Do ochrony swoich rąk używaj zdrowego rozsądku. Jeśli grasz długo, graj lekko. Gdy grasz w grupie, nie walcz o prymat grającego najgłośniej. Nie martw się nawet wtedy, gdy niezbyt dobrze słyszysz samego siebie. Skoncentruj się tak, aby czuć, co grasz i skup się na brzmieniu grupy. Jeżeli na rękach zaczynają się pojawiać zranienia lub potłuczenia, przestań grać, dopóki ręce się nie zagoją. Jeżeli będziesz dalej grać takimi rękami, możesz je trwale uszkodzić.

Pokażę teraz, jak chronić dłonie, a w szczególności stawy. Trzeba pamiętać, że to one mogą być narażone na kontuzje i powinieneś o nie zadbać. W tym celu proponuję zaopatrzyć się w szeroki uniwersalny przylepiec tkaninowy - taki nawijany, bez opatrunku. Unikaj plastrów plastikowych i papierowych, bo są nietrwałe i ześlizgują się podczas gry. Kiedy zaczniesz odczuwać ból, nie zwlekaj. Zabierz się do ratowania dłoni i zabezpiecz swoje stawy:

1. Nawiń na palec obok bolącego stawu wąski (ok. 5 mm) i długi na 15-20 cm pasek przylepca.

 

2. Zrób to samo z drugiej strony obolałego miejsca.



 

3. A teraz nawiń i zabezpiecz uraz odpowiednio szerokim kawałkiem przylepca.



Dominik "WADADA" Muszyński
Zdjęcia: Roksana Głowińska / LIRYKA

Lekcja ukazała się w numerze listopad 2016