Zaczynamy grać na congach cz.5 - Rytm tumbao, uderzenia Heel i Touch

Perkusjonista
Dodano: 19.05.2017

Potraktuj rękę jak stopę. Pięta to nasada dłoni, a opuszki palców to palce nogi.


Uderzenie H&T powstaje przez obniżenie nadgarstka i uderzenie w bęben nasadą dłoni, gdy jej pozostała część jest uniesiona w górę.

Uderzenie HEEL jest podobne do uderzenia BASS z tą różnicą, że w tym przypadku uderzasz tylko częścią dłoni. Nasada dłoni powinna uderzać w bęben w odległości cala lub dwóch od krawędzi bębna, podobnie, jak przy uderzeniu BASS.


Uderzenie TOE jest uderzeniem TOUCH, połączonym z uderzeniem HEEL. Ponieważ technika uderzenia TOE jest taka sama, jak uderzenia TOUCH, będziemy je oznaczać takim samym symbolem.


Grając obiema rękami te dwa połączone uderzenia, możesz uzyskać szybki rytmiczny pochód. Poniższy rytm zacznij grać powoli, a następnie stopniowo zwiększaj tempo, grając tak szybko jak tylko potrafisz.

POŁĄCZONE UDERZENIA HEEL I TOUCH


Gdy już dobrze opanujesz ten rytm, rockowa maniera stanie się mniej zauważalna. Ani jedno uderzenie ani drugie nie powinno trwać dłużej niż przez moment. Ręka opada, uderza i podnosi się. Sekwencja odgrywana równomiernie i z dużą szybkością powinna wybrzmiewać jak mruczenie kota.

Jesteś teraz gotowy do zagrania jeden z najpopularniejszych i najbardziej uniwersalny rytm bębna conga o nazwie tumbao. Jest to główna partia bębna conga używana we współczesnej muzyce afro-kubańskiej. Brzmi równie dobrze z muzyką rockową, funky i jazzem, więc powinieneś oczekiwać, że rytm ten będziesz grać często.

Rytm tumbao zawiera sekwencję H&T, przypisaną do lewej ręki oraz uderzenia SLAP i OPEN, przypisane do ręki prawej. W przypadku, gdy jedna ręka uderza górną część bębna, a druga bliżej krawędzi, ich wzajemne ułożenie powinno przypominać literę T.

Takie powinno być ułożenie rąk, gdy grasz rytm tumbao. Pierwsza zaprezentowana wersja zawiera dwa uderzenia SLAP. Po pierwszym uderzeniu HEEL, wykonanym lewą ręką, pozostaw rękę na bębnie, wykonując palcami uderzenie TOUCH. Twoja lewa ręka będzie spoczywać na bębnie, gdy nadejdzie kolej na wykonanie prawą ręką dwóch uderzeń SLAP. Drugą sekwencję H&T zagraj w ten sam sposób, jak pierwszą, ale po uderzeniu TOE odsuń lewą rękę od bębna, zanim za pomocą prawej wykonasz dwa uderzenia OPEN.


Zwróć uwagę na podobieństwo brzmienia tego rytmu do brzmienia partii bębna conga dla wysokiego bębna, o której uczyłeś się na lekcji drugiej.

Następna wersja rytmu tumbao mogłaby nosić miano wersji standardowej i posiada tylko jedno uderzenie SLAP, przypisane do prawej ręki. Lewa ręka robi coś nowego - począwszy od miary ósemkowej "dwa i" wprowadza rockową manierę uderzeniem TOUCH zamiast uderzenia HEEL.

 

PARTIA TUMBAO


Ponieważ rytm tumbao jest elementem wielu innych rytmów nadaje się bardzo do ćwiczenia z nagraniami. Jeśli jesteś początkujący, muzykowanie razem z nagraniami jest czasem jedynym sposobem wczuwania się w grę zespołową. Jest to również wspaniały sposób uczenia się słuchania współbrzmiących partii. Ponieważ mamy odtwarzacz płyt kompaktowych, możemy zagrać rytm tumbao z takimi muzykami, jak Tito Puente, Lee Ritenour, Youssou N`Dour i Giovanni Hidalgo - a żaden z nich nie będzie uskarżać się na naszą grę.

Dominik "WaDaDa" Muszyński

Video instruktażowe na media.avt.pl

Lekcja ukazał się w numerze luty 2017