Werble Craviotto
Moim zdaniem werbel to jeden z najważniejszych instrumentów perkusyjnych w najróżniejszych stylistykach muzycznych. Jako element zestawu perkusyjnego współpracuje z bębnem basowym nadając rytmowi magii. Werble wychodzące spod ręki Johnny?ego Craviotto stanowią bardzo osobny i bardzo ciekawy rozdział w historii nowoczesnej perkusji.
Pomimo wielu wyraźnych różnic werble posiadają również cechy wspólne. Wszystkie wykonano z jednego kawałka drewna, co pozwala na swobodny przepływ wywołanych drgań. Wyposażono je w obręcze typu "triple flanged" z otworami na dziesięć śrub napinających. Kolejny wspólny element to ilość i rozmieszczenie otworów wentylacyjnych tzw."air vent". Każdy werbel posiada dwa tego typu otwory, znajdujące się w okolicach mechanizmów sprężynowych, rozmieszczonych na różnej wysokości korpusy. Sprężyny - wykonane prawdopodobnie z mosiądzu - posiadają czytelną nazwę producenta.
To nie koniec podobieństw. Wszystkie korpusy posiadają pierścienie wzmacniające tzw."reinforcement rings" oraz standardowe membrany: pojedynczą powlekaną na wierzchu i pojedynczą czystą na spodzie (by Remo). Miłym dodatkiem do każdego werbla jest miękki futerał z wyrazistym logo Craviotto.
Unlimited Series Maple Solid Shell 14"x6,5"
Korpus tego werbla wykonany jest z północnoamerykańskiego klonu o grubości 1/4 cala.
Widoczne słoje drewna na pierwszy rzut oka pozwalają stwierdzić, że to Natural Maple. Klon jest obecnie jednym z najczęściej stosowanych gatunków drewna w produkcji perkusji. Przemawia za tym specyfika dźwięku i charakterystyczna sprężystość.
Testowany model jest tego najlepszym dowodem. Ma bardzo sprężysty, pełen energii dźwięk. Brzmi niezwykle jasno. Jest selektywny i zarazem soczysty. W każdej dynamice zachowuje się jak żywy organizm wchodząc w interakcję z wykonawcą. Doskonale eksponuje ekspresję grającego i uwypukla wszelkie detale wykonawcze.
Przy mocniejszych uderzeniach pasmo ulega poszerzeniu. Dźwięk tego werbla otwiera się niczym dźwięk gitary elektrycznej przy użyciu efektu wah-wah. Natomiast w bardzo niskiej dynamice nie traci na iskrzeniu. Pozostaje czuły i selektywny. Poważnie zaskakuje również długość wybrzmienia instrumentu. Odnoszę wrażenie idealnej współpracy pomiędzy membraną, korpusem i sprężynami.
Najczęściej stosowane w werblach innych producentów obręcze typu "triple flange" mocno odkształcają się, powodując obluzowanie śrub napinających, co oznacza bardzo szybkie rozstrajanie instrumentu. W przypadku tego instrumentu problem ten nie występuje. Moje uderzenia rozstroiły werbel dopiero po kilkunastu taktach, a nie po pierwszym uderzeniu. Z drugiej strony nie ma potrzeby, by grać aż tak mocno, gdyż werbel brzmi wspaniale bez wyciskania dźwięku. "Lugi" są w kształcie rombu, czym nawiązują do logo firmy Craviotto.
Mechanizm sprężynowy to Dunnett R-class swivel lever throw-off. Trzeba przyznać, że działa sprawnie i bez zarzutu.
Limited Series Mahogany Solid Shell 14"x5,5"
Korpus z mahoniu o grubości 1/4" został również wyposażony w pierścienie wzmacniające (reinforcement rings). Brzmienie tego werbla nie jest tak potężne jak jego klonowego poprzednika. Ze względu na swoje wymiary mahoniowy shell (płytszy korpus o 1") ma bardziej skupiony atak. Jest szybki i brzmi bardziej "dolce", czyli słodko. Jest grzeczny, ułożony i brzmi liniowo. Idealny werbel do studio. Jednak po uderzeniu w środek membrany zacząłem zastanawiać się, gdzie umknęła ta jego niewinność. Okazuje się, że w tym pięknym korpusie drzemią i ukryta moc, i charakter.
Długie i śpiewne wybrzmienie następujące po mocnym i bardzo szybkim ataku to prawdziwy atut tego modelu. Kolejną mocną stroną tego instrumentu jest jego mechanizm sprężynowy - TRICK, model GS 007. Jest to bardzo solidnie wyglądające urządzenie. Pracuje szybko i prawie bezszelestnie. Podobnie jak w werblu klonowym, tak i tu nie dopatrzyłem się skutków ubocznych zastosowania pierścieni wzmacniających. W werblach innych producentów często dźwięk jest albo głuchy, albo płaski i pusty, a do tego pozbawiony sustainu i życia. Na całe szczęście testowane werble mają mistrzowski sustain, a "reinforcement rings" wzmacniają konstrukcję i dźwięk, wpływając wyłącznie pozytywnie na jego sprężystość .Zamontowane w tym modelu "tube lugs" dodatkowo nadają klasyczny wygląd dla tak pięknego korpusu.
Limited Series Walnut Solid Shell 14"x6,5"
Już podczas wyjmowania werbla z miękkiego futerału dostrzegłem wielobarwny pasek wklejony w połowie wysokości orzechowego korpusu, na którym widnieją na przemian romby i kwadraty. Z początku instrument sprawiał wrażenie o pół cala głębszego niż ma to miejsce w rzeczywistości. Od pierwszego dźwięku werbel zabrzmiał ekstremalnie głęboko i potężnie. Długi i ciepły sustain stanowił dopełnienie wspaniałego armatniego ciosu. Werbel ten, podobnie jak poprzednie, został wyposażony w obręcze "triple flange", a do tego w mechanizm TRICK GS 007.
W każdej dynamice ten instrument był soczysty i naturalny. Wyjątkowo czuły na artykulację grającego prezentował paletę barw, które czarowały ilością i nasyceniem. Swym charakterem "orzech z paskiem" nawiązywał do jaśniejszego "klonu". Żywotność dźwięków trudna do opisania. Można ją porównać do morfujących dźwięków syntezatorów analogowych. Ponadto brzmi on bardzo szeroko, czym całkowicie różnił się od skupionego i szybkiego mahoniowego poprzednika. Nie mam wątpliwości. Trzeci werbel i trzecia osobowość. To nie jest grzeczny i posłuszny instrument dla przeciętnego "stukacza". To niebezpieczna broń dla niegrzecznych chłopców.
Podsumowanie
Werbel z nielimitowanej serii MAPLE SOLID SHELL (14"x6,5") zaskakuje wspaniałą dźwięcznością, pełnią i przestrzennością dźwięku. Wyjątkowa czułość na niuanse gry i charakterność spotka się z uśmiechem każdego realizatora dźwięku i producenta. Jego słodsza wersja to LIMITED SERIES MAHOGANY SOLID SHELL (14"x5,5"). Dźwięk werbla o mahoniowym korpusie jest bardzo szybki, skupiony, dynamiczny i najbardziej liniowo brzmiący ze wszystkich testowanych dziś werbli. Posiada on równie wspaniały sustain, co poprzednik. Nie wątpię, że zdobędzie uznanie wielu muzyków sesyjnych. Przy bardziej dynamicznej grze nie pozostaje bierny i potrafi pokazać pazury.
Najwięcej emocji dostarczył jednak LIMITED SERIES WALNUT SOLID SHELL (14"x6,5"). Jego wyjątkowo potężny i soczysty sound był wręcz odczuwalny w powietrzu. Vintage?owy charakter tego instrumentu sprawiał wrażenie, jakby do partii skrzypiec i altówki dopisano kolejne partie: na wiolonczelę i kontrabas. Warto zaznaczyć, że wszystkie testowane modele mają lekko chrupiący i piaszczysty dźwięk. Delikatna chrypka słyszalna już na żywo, w nagraniu, pozwala na wyraźne egzystowanie dodając żywotności i pikanterii. Werble Craviotto to bardzo wyjątkowe instrumenty, posiadające cechy najlepszych znanych mi dotychczas werbli. Zarówno swoim dźwiękiem, jak i wyglądem łączą w sobie tradycję z nowoczesnością, stawiając przy tym bardzo wysoko poprzeczkę dla innych producentów instrumentów perkusyjnych. Kończąc muszę przyznać, że te instrumenty z powodzeniem mogą konkurować z najwyższymi modelami instrumentów tak legendarnych firm, jak: Gretsch, Ludwig, Slingerland. Polecam wszystkim "spróbować" osobiście.
{podsumowanie Wszystkie dostarczone do testów werble Craviotto zrobiły na mnie wielkie wrażenie. Skupiając się tylko na muzycznej stronie jestem zmuszony przyznać każdemu z nich najwyższą z możliwych ocen.}
Testował: Piotr Pniak
Foty: Monika Stępniewska