Dobieramy talerze Paiste

Dodano: 02.10.2019

Dobór talerzy w dużej mierze uzależniony jest od zasobności naszego portfela. W większości przypadków to właśnie ten aspekt decyduje o tym, jakie instrumenty kupimy.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Równoległą wytyczną jest oczywiście muzyka, którą gramy lub chcemy grać. Biorąc pod uwagę, że talerzy w zestawie mamy kilka, warto dokonywać przemyślanych zakupów. Poniżej przyjrzymy się dokładniej, jak poruszać się po katalogu legendarnej marki Paiste.

DLACZEGO PAISTE

Firma należy do tzw. wielkiej czwórki producentów talerzy, jej korzenie sięgają początku XX wieku i carskiej Rosji, w granicach której znajdowała się Estonia. Jest zatem drugą po Zildjian najstarszą na świecie firmą produkującą talerze, mimo, że faktyczna produkcja talerzy na początku była niemal symboliczna. Pierwsze blachy Paiste trafiły do USA w 1932 roku, dystrybuowane przez Ludwiga. W okresie II Wojny Światowej firma jako prywatna fabryka musiała uciekać z Estonii przed bolszewikami i działała na terenie okupowanej Polski w Gdyni Orłowo. Z problemami, ale rzeczywiście produkowała wtedy blachy, które trafiały głównie do Rzeszy i do Skandynawii. Dalsza ucieczka przed komunistyczną falą o mały włos zaniosłaby firmę do Kanady, ale zatrzymała się w Niemczech i ostatecznie dla świętego spokoju osiadła w Nottwil w neutralnej Szwajcarii. W zasadzie od tego okresu (1957 roku) można liczyć prawdziwą aktywność Paiste.

Firma wprowadziła szereg innowacyjnych modeli, jak np. pofalowany hi-hat (typ Sound-Edge) czy też tzw. Novo china. Prawdziwy rozkwit nastąpił w latach 70, kiedy to tacy perkusiści, jak John Bonham, Ian Paice, Keith Moon, Cozy Powell wskoczyli w szeregi firmy. To właśnie Paiste słyszymy w olbrzymiej ilości legendarnych nagrań. Jest to bezsporny fakt, świadczący o znaczeniu marki w historii muzyki.

Pierwszą profesjonalną formułą Paiste była 602 (1959 r.), która wróciła do katalogu w 2013 r. wraz z pojawieniem się w szeregach firmy jednego z najwspanialszych perkusistów w historii – Vinniego Colaiuty. Najpierw jako 602 Modern Essentials, chwilę później jako Classic Sounds.

DOBÓR

Dokładnie o kryteriach doboru talerzy opowiadaliśmy w naszym Vademecum w numerze styczniowym, kompleksowy artykuł jest dostępny na naszej stronie magazynperkusista.pl.

W kwestii Paiste nie ma żadnych specjalnych wyjątków. Przede wszystkim musimy uruchomić odrobinę wyobraźni, dlatego też niniejszy poradnik jest jedynie wskazaniem kierunku i podpowiedzią, a nie sztywnym wyznacznikiem, którego ram nie wolno przekraczać.

Najlepszą metodą jest zawsze własnoręczne sprawdzenie talerzy, ale – niestety – nasze stoiska w sklepach perkusyjnych muszą ograniczać się do selekcji wybranych modeli z obszernego katalogu Paiste. Siłą rzeczy dokonujemy zakupów przez Internet bez uprzedniego sprawdzenia, bazując jedynie na nagraniach lub na firmowych próbkach.

I tu istotna uwaga – Paiste ma dość uczciwy katalog próbek dźwiękowych, które bez dodatkowej kosmetyki oddają faktyczne brzmienie blach. Mimo wszystko kompresja, brak zróżnicowania dynamicznego, różne narzędzia odsłuchowe, a przede wszystkim brak kontekstu powodują, że bazowanie wyłącznie na tych materiałach może być nie do końca trafne.

Na sam koniec jedna ważna rada, niezależnie od stanu majątkowego zainteresowanego, starajmy się dobierać talerze w sposób sprecyzowany. O co chodzi? Cały set blach powinien być dostosowany dynamicznie do stylistyki i okoliczności (nie mylić z dostosowaniem barwowym!). Mieszanie talerzy „metalowych” z „jazzowymi” jest bardzo mało praktyczne. Perkusiści z większym zapleczem dysponują setami blach do każdej sytuacji muzycznej, w jakiej przychodzi im pracować. Zazwyczaj są to właśnie całe komplety blach. Bywają oczywiście blaszki o szerokim zakresie uniwersalności i takie w katalogu Paiste również znajdziemy.

Oto kilka naszych propozycji na zestawy talerzy w różnych okolicznościach muzycznych.

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Rock progresywny na scenie i w studio w różnych wydaniach – zarówno technicznych, jak i lżejszych.

OPCJE LŻEJSZE: Signature Dark Energy Ride Mark II 21”, Signature Dark Energy Crash Mark I 18”, 602 Modern Essentials crash 18”, Signature Fast crash 18”, PSTX splash Stack 12”/10”, 602 Modern Essentials china 18”, Signature Medium hi-hat 14”, PSTX Swiss hats 14”.
OPCJE MOCNIEJSZE: Signature Blue Bell ride 22”, Signature Full crash 18”, 2002 Black Big Beat 18”, 2002 Novo china 18”, 2002 china 16”, Signature Reflector splash 10”, PSTX Pure bell 10”, 602 Modern Essentials hi-hat 14”.
OPCJE EKONOMICZNE: PST8 Reflector Medium ride 20”, PST7 crash 18”, PST8 Reflector Medium crash 16”, PSTX Swiss Medium crash 18”, PST7 hi-hat 14”, PSTX Swiss hats 14”.

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Pop rock, lekki rock z nagłośnieniem na wszelkich scenach, praca w studio.

OPCJA JAŚNIEJSZA: 602 Modern Essentials ride 20”, Signature Fast crash 18”, Signature Full crash 18”, 2002 crash 17”, Signature Precision Thin crash 18”, 602 Modern Essential china 18”, Signature Sound Edge hi-hat 14”, 2002 Sound Edge hi-hat 14”.
OPCJA CIEMNIEJSZA: Masters Dark ride 22”, 2002 Black Big Beat 18”, Signature Mellow crash 18”, Masters Dark crash 18”, PSTX Swiss Thin crash 18”, Signature Thin china 18”, Signature Dark Energy Hats Mark I 14”, Signature Medium hi-hat 14”.
OPCJE EKONOMICZNE: 900 ride 20”, PST7 crash 18”, 900 crash 17”, PST7 Thin crash 19”, PST7 china 14” i 18”, PST5 Medium Hats 14” lub 900 hi-hat 14”.

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Klasyczny blues grany w klubach.

OPCJE: 2002 ride 20”, 2002 Thin crash 18”, 2002 crash 18”, Signature Precision Thin crash 18”, Giant Beat Thin 18”, 2002 china 16”, Signature Thin china 18”, 2002 splash 12”, PSTX Swiss Medium crash 18”, 2002 Sound Edge hi-hat 14”.
OPCJE EKONOMICZNE: PST7 ride 20”, 900 crash 16”, PST7 crash 18”, PSTX Swiss Medium crash 18”, PST7 china 14”, PST5 splash 8”, PST7 hi-hat 14”.

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Klasyczny heavy rock w wydaniu lat 70 na większe sceny i do studia.

OPCJE: 2002 Big ride 24”, 2002 Black Beat 20” i 22”, 2002 crash 20”, Giant Beat 19”, Masters Dark crash 20”, 2002 Novo china 20”, 602 Modern Essentials china 22”, 2002 Sound Edge hi-hat 17”, 2002 Black Big Beat hi-hat 15”.
OPCJE EKONOMICZNE: 900 ride 22”, 900 crash 19” i 20”, PST7 Thin crash 19”, PST7 hi-hat 14”.

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Rock alternatywny i wszelkie odmiany, mieszane z elektroniką, w studio i na żywo.

OPCJA SKONCENTROWANA: Signature Precision ride 20”, 2002 ride 20”, Signature Fast crash 19”, 602 Modern Essentials crash 18”, 2002 Black Big Beat 18”, 602 Modern Essentials china 18”, 2002 china 18”, 2002 splash 12”, Signature Sound Edge hi-hat 14”.
OPCJA SZEROKA: Masters Thin ride 24”, 602 Classics Sound ride 24”, Rude Basher 18”, Masters Dark crash 20”, Giant Beat Thin 18”, 2002 crash 19”, 2002 Sound Edge hi-hat 15”.
OPCJE EKONOMICZNE: PST7 ride 20”, 900 crash 17” i 19”, PST7 crash 18”, PST7 china 18”, PSTX Swiss Medium crash 18”, 900 Sound Edge hi-hat 14”.

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Muzyka elektroniczna i klubowa, występy na żywo w dyskotekach.

OPCJE: Masters Extra Dry ride 20”, Signature Duo ride 20” lub 2002 Giga Bell ride 18”, Signature Full crash 16”, PSTX Swiss Thin crash 16”, PSTX Swiss Flanger Stack 14”, PSTX DJs 45 crash 12”, Signature Traditionals Thin crash 17”, Signature Combo Crisp hi-hat 12”, Signature Precision Sound Edge hi-hat 14”.
OPCJE EKONOMICZNE: PST5 ride crash 18”, PSTX Swiss Thin crash 16”, PSTX Swiss Flanger Stack 14”, PSTX DJs 45 crash 12”, 900 crash 16”, PST7 china 14”, 900 splash 12”, 900 Sound Edge 14” i PST5 Medium Hats 14”.

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Występy uliczne, solowe.

OPCJE: 900 Heavy ride 20”, 2002 crash 18”, Giant Beat 18”, PST7 crash 17”, PSTX Swiss Medium crash 18”, PST7 china 18”, 900 Sound Edge hi-hat 14”

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Ogólnie muzyka w wydaniu akustycznym, rock, pop, alternatywa. Malutkie klubiki, kawiarnie, brak nagłośnienia bębnów, okrojony zestaw.

OPCJE LŻEJSZE: 602 Classics Medium Flat ride 20” i Paper Thin crash 16”, PSTX Swiss Thin crash 14”, Masters Thin hi-hat 14”.
OPCJE ZWYKŁE: Masters Mellow ride 20”, Signature Mellow crash 17”, Masters Dark crash 18”, 602 Classics Medium hi-hat 14”.
OPCJE EKONOMICZNE: PST7 Light ride 20”. PST7 Light hi-hat 14”, PST7 Thin crash 16”, PSTX Swiss Thin crash 16”

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Szeroko pojęty jazz. Klub, jak i duża scena, z nagłośnieniem lub bez, sesja nagraniowa.

OPCJE: Signature Traditional Light ride 22”, Masters Swish 22”, Signature Traditional Thin crash 18”, Masters Extra Thin crash 20”, Signature Traditional Medium Light hi-hat 14”.

MUZYKA I OKOLICZNOŚCI: Metal w wersji ekstremalnej, szybkiej i gęstej.

OPCJE NAJMOCNIEJSZE: Rude Mega Bell ride 24” lub Signature Dry Heavy ride 22”, Signature Reflector Heavy Full crash 19”, Signature Precision Heavy crash 20”, 2002 Wild china 19”, Signature Reflector Heavy Full hi-hat 14”.
OPCJE WIĘKSZE, NIECO TAŃSZE: Rude Power Ride The Reign 22”, Rude Wild crash 18”, 2002 Wild crash 18”, 2002 Extreme crash 18”, Rude Basher 18”, Rude Blast china 14”, Rude china 18”. Rude Novo china 18”, Rude hi-hat 14”.
OPCJE EKONOMICZNE: 900 Heavy ride 22”, 900 Heavy crash 18”, PST8 Rock crash 18”, PST7 Heavy crash 18”, 900 china 18” i PST8 Reflector Rock china 18, 900 Heavy hi-hat 14”.

Jak widać, jest to kilka przykładów talerzy, które powinny sprawdzić się w danej sytuacji. Wskazujemy ogólny kierunek, punkt zaczepny celem łatwiejszego dostosowania instrumentów do naszych potrzeb. Pamiętajmy, że talerze niewymienione nie są gorsze, absolutnie nie. Indywidualność wyboru to najciekawszy aspekt całej zabawy w grę na perkusji!

 

Wyłącznym dystrybutorem talerzy Paiste w Polsce jest Gewa Drums.

QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…
Dalej !
Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.