Zaczynamy grać na congach cz.8 - Rytmy bembe na "sześć" - partie dla niskiego i wysokiego bębna

Perkusjonista
Dodano: 29.09.2017

Kontynuujemy temat naszej kwietniowej lekcji i głębiej wchodzimy w świat rytmów "na sześć". Gdy trzech muzyków gra rytm bembe, bardzo często wykonują oni partię niskiego, średniego i wysokiego bębna, które poznasz w tej lekcji.


Oto partia bębna niskiego. Pamiętaj o pozostawieniu lewej ręki na bębnie, gdy prawą wykonujesz uderzenie SLAP i zabieraj ją, gdy wykonujesz uderzenie OPEN.



A tak wygląda partia dla bębna wysokiego. Uderzenia OPEN wykonuj prawą ręką, a uderzenia SLAP - ręką lewą. Wyliczaj głośno, grając pierwszy raz.



Oczywiście układ rąk możesz odwrócić:



Lub grać naprzemiennie tak, jak grasz każdą kombinację uderzeń OPEN i SLAP.



Prawdopodobnie przekonasz się, że gdy grasz ten rytm w grupie i za każdym razem wykonujesz uderzenie SLAP tą samą ręką, to szybko się zmęczy i osłabnie. Dlatego dobrze jest znać kilka wariantów grania tej partii.

Ucz się grać, stosując różne układy rąk. Jeżeli diagram podaje, że uderzenia należy grać prawą ręką, a inne lewą ręką, naucz się tak grać. Ale spróbuj także wyćwiczyć grę danej partii za pomocą innego układu rąk. Nie staniesz się w ten sposób zwichrowanym muzykiem, posiadającym tylko jedną rękę do ciężkiej roboty. W ten sposób będziesz równomiernie obciążał ręce, chroniąc je przed bólem, wynikającym z monotonnie wykonywanych ruchów.

PARTIE BEMBE DLA BĘBNA ŚRODKOWEGO I UDERZENIE DROP


Uderzenie DROP jest tak proste, że nie trzeba obrazka, aby się go nauczyć. Wszystko sprowadza się do delikatnego opuszczenia ręki na bęben. Uderzenia DROP to uderzenie TOUCH, ale wykonane całą ręką, a nie czubkami palców. Uderzenie to pełni takie samo zadanie, jak uderzenie TOUCH: utrzymuje ręce w ruchu i pozwala utrzymywać tempo gry. Można je również wykorzystywać do utrzymywania ręki w pozycji, pozwalającej tłumić uderzenie SLAP, wykonywane drugą ręką. Obojętne, do czego jest wykorzystywane, jest zawsze uderzeniem delikatnym; powinno być ledwo słyszalne.

Gdy wykonujesz uderzenie DROP, ręka powinna być rozluźniona. Gdy tak jest, z powierzchnią bębna stykają się końce palców i nasada dłoni. Właśnie dlatego symbol tego uderzenia jest połączeniem symboli uderzeń HEEL i TOUCH.

W partii bembe dla środkowego bębna uderzenie DROP pada na czwartą miarę. Lewa ręka unosi się po wykonaniu uderzenia na drugą miarę, podążając za prawą ręką, która wykonała uderzenie OPEN. Następnie opada delikatnie w dół w czwartej mierze, zajmując pozycję do tłumienia uderzenia SLAP, wykonywanego prawą ręką w piątej mierze.

Razem z kilkoma przyjaciółmi możesz teraz połączyć ten rytm z rytmami, które już poznałeś.



Następny rytm jest alternatywnym sposobem grania partii środkowego bębna. Jedyna różnica będzie polegać na tym, że w miejsce uderzenia OPEN w trzeciej mierze, pojawia się tam uderzenie BASS. Ale ta zmiana wymaga tylko niewielkiej zmiany pracy lewej ręki.



Ponieważ uderzenie OPEN formuje melodię wykonywanego rytmu, zastąpienie go uderzeniem BASS zmienia ją. Jest to popularny i prosty sposób modyfikowania partii, wykonywanej przez muzyka podczas gry zespołowej. Powoduje to, że rytm staje się mniej jednostajny i zwarty bez ingerowania w jego strukturę. Powinieneś poćwiczyć efekt wstawienia uderzenia BASS zamiast uderzenia OPEN, łącząc rytmy 1 i 2.



Dominik "WaDaDa" Muszyński

Video instruktażowe na media.avt.pl

Lekcja ukazała się w numerze maj 2017