Zaczynamy grać na congach cz.9 - Wariacje partii bembe dla średniego bębna
Kolejny odcinek lekcji z cyklu 'Zaczynamy grać na congach'.
W ostatniej lekcji rytmów bembe, w celu stworzenia rytmu, uderzenie OPEN zastąpiłeś uderzeniem BASS. Teraz ten rytm posłuży nam jako rytm bazowy, na którym zbudujemy wariację. Oto rytm bazowy raz jeszcze:
Ponieważ w rytmie tym nie ma uderzeń OPEN, gdy grasz go w grupie, jest tylko dopełnieniem ogólnego brzmienia i nie zwraca na siebie uwagi. Muzyk, grający tę partię, może często dowolnie ją modyfikować. Ta swoboda ma jednak pewne ograniczenia.
Gra improwizacyjna rytmów afro-kubańskich, nie jest tym samym, co np. improwizacja jazzowa, w której każdy muzyk może dowolnie kształtować wykonywaną partię. Każdy muzyk musi zachowywać kompromis pomiędzy zdyscyplinowaniem a autoekspresją oraz pomiędzy współbrzmieniem a indywidualizmem. Gdy grasz w grupie, nie modyfikuj brzmienia odtwarzanej partii poza akceptowalną granicę. Jeśli nie wiesz, gdzie przebiega granica, pytaj. Jeśli nie masz możliwości zapytać, nie improwizuj.
Poniższe rytmy są przykładami ogólnie akceptowalnych wariacji, pasujących do innych partii rytmu bembe i ożywiającymi rytm, lecz bez ich przytłaczania. W pierwszej miarze pierwszej wariacji pojawia się uderzenie OPEN, wykonywane prawą ręką. Ręka lewa, która zazwyczaj uderza na pierwszą miarę, musi teraz czekać, a w miarze drugiej wykonać uderzenie DROP.
Aby przekonać się, jak działa pierwsza wariacja, zagraj ją po trzech repetycjach rytmu bazowego, a następnie powtarzaj tę czterotaktową sekwencję bez przerwy.
Wariacja druga posiada trzy uderzenia OPEN, wykonane jedno po drugim. Jedno z nich pada na pierwszą miarę podobnie, jak w wariacji pierwszej, a pozostałe dwa padają na piątą i szósta miarę poprzedniego taktu.
Powyższy rysunek pokazuje, jak wstawić wariację drugą, grając partię bembe dla średniego bębna. Zagraj trzy repetycje rytmu bazowego, a następnie w piątej miarze czwartej repetycji zacznij grać wariację drugą. Ostatecznie z trzech uderzeń OPEN powinno paść na pierwszą miarę, zaznaczając początek nowego cyklu.
Teraz znasz już dwie wariacje, wstaw je, grając rytm bazowy. Jeśli grasz je w grupie, nie wstawiaj w sposób przypadkowy. Jeżeli rytm nie został specjalnie zaaranżowany, wstawiaj wariacje w regularnych odstępach, co każdą druga, czwartą, ósmą lub szesnastą repetycję. W ten sposób partnerzy będą w stanie przewidzieć twoją grę i odpowiednio dopasować własną.
Do zobaczenia na następnej lekcji!
Dominik WaDaDa Muszyński
fb.com/dominik.muszynski.drums
Video instruktażowe na media.avt.pl
Lekcja ukazała się w numerze czerwiec 2017