Young Drum Hero 2017

Dodano: 13.02.2018

Słynny konkurs Young Drum Hero, największa i najbardziej prestiżowa tego typu impreza w Polsce.

Jej zadaniem nie jest żaden wyścig ani batalia z innymi uczestnikami, celem jest walka z własnymi słabościami, hartowanie I zaprezentowanie swoich najlepszych perkusyjnych cech. Tym bardziej, że powalający skład jury przygląda się uważnie każdemu ruchowi!

Young Drum Hero by Sabian 2017 to konkurs organizowany w ramach festiwalu Drumfest przez Polskie Stowarzyszenie Perkusyjne, a także Magazyn Perkusista, przy współpracy z portalami drumcover.pl oraz InfoDrum.pl. Całość działań możliwa była dzięki wsparciu Centrum Edukacji Artystycznej.

Od roku 2015 z racji bezpośredniej współpracy Drumfest i Perkusisty konkurs nosi nazwę Young Drum Hero, a w tym roku pełna nazwa imprezy to Young Drum Hero by Sabian, ponieważ to właśnie talerzowa firma Sabian była pierwszym sponsorem nagród. Partnerem konkursu była również firma Yamaha, która dostarczyła atrakcyjne nagrody, a także zestaw bębnów, na którym grali uczestnicy.

Konkurs to przede wszystkim wielkie wyzwanie, by zagrać przed piekielnie wymagającym jury. Co roku są to goście festiwalu, wspomagani przez specjalnie zaproszonego wybitnego polskiego muzyka. W poprzednich latach byli to m.in. Michał Dąbrówka, Beata Polak, Artur Malik, Piotr Pniak. W tym roku w skład jury wchodzili: George Kollias, Russ Miller oraz polski gość Darek „Daray” Brzozowski. Naczelny magazynu Perkusista Maciej Nowak pełnił rolę sekretarza i koordynatora działań jury.

Konkurs składał się z 3 etapów.

1 etap to zgłoszenia eliminacyjne na stronie drumcover.pl Po zamknięciu zgłoszeń komisja eliminacyjna w składzie Daray, magazyn Perkusista oraz Sabian Polska wybrało 18 perkusistów i 2 perkusistki. W dwóch kategoriach wiekowych (do lat 16 oraz 17-23) równo po 10 osób. Komisja wybrała także po jednym kandydacie na listę rezerwowych.

2 etap to sobotni półfinał już na festiwalu w Opolu. Z grona uczestników jury wybrało w tym roku 5 finalistów z młodszej grupy wiekowej i 6 ze starszej grupy wiekowej. Różnica podyktowana była poziomem gry uczestników. W grupie młodszej jury było jednomyślne, w grupie starszej obrady trwały dłużej i osiągnięto konsensus wybierając szóstkę finalistów.

3 etap to niedzielny finał w Opolu, gdzie kandydaci prezentowali swoje umiejętności, grając utwory z podkładami lub też (w zależności od wyboru) prezentując się w solowej aranżacji.

Nagrody główne zostały ufundowane przez firmę Sabian oraz Yamaha, dodatkowo firma Music Partners, która dostarczyła na konkurs zestaw Sakae ufundowała dla zwycięzcy tuzin kompletów pałek Wincent. Uczestnicy grali na zestawach bębnów Yamaha i Sakae z talerzami Sabian (ewentualnie przywiezionymi przez siebie).

Tradycją konkursu stała się Nagroda Przewodniczącego Jury. Werbel Tama S.L.P. ufundowany przez Tama Polska i Darka Brzozowskiego trafił w ręce Olafa Rykały. Decyzja Daraya była jego indywidualnym wyborem.

Olaf Rykała z Nagrodą Przewodniczącego jury

Nagrodę specjalną już w pierwszym dniu zmagań otrzymał Mikołaj Siciak, który był najmłodszym uczestnikiem konkursu (10 lat) i mimo, że nie dostał się do ścisłego grona finalistów, został doceniony przez jury z racji odważnego doboru utworu oraz dobrego wykonania, które rokuje nadzieję na przyszłość młodego muzyka.

Ponadto do niedzielnego finału zostali zakwalifikowani w kategorii do lat 16: Jakub Hausman i Wiktor Szklarz. W kategorii 17-23: Michał Czwichocki i Piotr Szałajko.

KONKURS

Przebieg konkursu okazał sie bardzo interesujący, ponieważ stylistyka perkusistów była zróżnicowana. W starszej grupie dało się zauważyć, że kilku perkusistów stara się grać w bardzo podobny sposób, popularny obecnie, mieszający kilka stylistyk, oparty na 4/4 groove’iącym stylu. Duże znaczenie miała jednak oryginalność (na ile to możliwe, szczególnie w młodszej grupie), świeżość i zaangażowanie w grę. Do tego umiejętny dobór środków wyrazu, swoboda. Tym samym kolejny raz potwierdziło się, jak wielkie znaczenie ma dobór repertuaru. Czasami wielki potencjał ginął w źle dobranym utworze. Dlatego też najlepszą metodą jest po prostu zaprezentowanie swoich „sztandarowych” cech zamiast próbować silić się na bezpieczny podkład, który fajnie brzmi i może przypasuje gustom jury.

Daniel Połeć – 1 miejsce w grupie powyżej 16 lat.

Jury zwracało także uwagę na zachowanie uczestników podczas przygotowań do występu oraz radzenie sobie ze stresem, co akurat powinien wiedzieć doskonale Daniel Połeć, który miał olbrzymie problemy techniczne, związane z podkładem utworów finałowych. Z racji tego, że dotyczyło to podkładów, a nie samego występu, jury postanowiło dać szansę muzykowi na prezentację na samym końcu konkursu. W związku z tym szybciej na scenę została poproszona Natalia Krząkała, której należą się słowa uznania za koleżeńską postawę (gitarzyści, uczcie się!). Perkusistka zaprezentowała się bardzo dobrze i mogła się liczyć z miejscem „na pudle”.

Natalia Krząkała, udowodniła, że jej sukces w konkursie Hit Like A Girl to nie był przypadek,
3 miejsce w kategorii powyżej 16 lat.

Ciekawy był także dobór zestawów perkusyjnych. Młodzi bębniarze skoncentrowali się na zestawie Yamaha i tylko dwóch perkusistów skorzystało w półfinale z bębnów Sakae. W rundzie finałowej do korzystających z Sakae dołączył także późniejszy zwycięzca Olaf Rykała, który zapewne zauważył szersze możliwości dynamiczne zestawu. Tym samym wykazał się dużą świadomością brzmienia, zwłaszcza, że jego finałowy występ oparty był w dużej mierze na dynamizowaniu.

Zwycięzca Grand Prix otrzymuje cały zestaw nagród z rąk naczelnego Perkusisty.

Podsumowując Young Drum Hero by Sabian można uznać za niezwykle udany konkurs z racji wysokiego poziomu wszystkich uczestników. Liczymy, że w przyszłości młodzi perkusiści znajdą swoje miejsce na scenie muzycznej. Kilka osób ze starszej grupy wiekowej jest praktycznie gotowa do pracy w większych projektach, kilka osób z młodszej grupy będzie gotowa lada moment, jak np. Jan Pieniążek czy też niesamowicie muzykalna Dagmara Karandys.

„Johnny Cash” czyli Jan Pieniążek – 1 miejsce w grupie do lat 16.

Dagmara Karandys, wielki potencjał! 2 miejsce w kategorii do lat 16.

Panowie Russ Miller, George Kollias oraz Daray przed samym konkursem powiedzieli, że są mocno sceptyczni w kwestii tego typu zmagań, jednak forma i poziom imprezy spowodowały, że ostatecznie przyznali się do tego, iż zostali mocno zainspirowani młodym perkusyjnym narybkiem.

Adrian Trepka, niesamowicie koleżeński gość! 2 miejsce w kategorii powyżej 16 lat.

Filip Preisner, z nim blachy nie będą miały lekko, 3 miejsce w kategorii do lat 16.

Na koniec – pół żartem pół serio – był to pierwszy konkurs od dawna, gdzie nikt nie próbował (w sumie prosiliśmy o to uczestników) zmagać się z The Dance Of Eternity Dream Theater, które zawsze było usilnie eksploatowane przez lata i dla większości kończyło się niezbyt dobrze. Zagrać a odegrać robi różnicę i stanowczo jest wiele innych sposobów, by pokazać swój warsztat.

Young Drum Hero by Sabian 2017

Grand Prix konkursu zdobył OLAF RYKAŁA.

Kategoria wiekowa do lat 16:
1. Jan Pieniążek
2. Dagmara Karandys
3. Filip Preisner

Kategoria wiekowa 17-23:
1. Daniel Połeć
2. Adrian Trepka
3. Natalia Krząkała

 

WIADOMOŚĆ OD SZEFA JURY – DARKA DARAYA BRZOZOWSKIEGO

„Mówiłem to wiele razy i powtórzę to jeszcze raz, jestem pod wielkim wrażeniem umiejętności wszystkich uczestników konkursu! Wszyscy grali bardzo dobrze z podkładami muzycznymi z klikiem. Oprócz bardzo dobrej techniki, uczestnicy posiadali niesamowitą dynamikę w grze. Przyznaję się bez bicia, że nie śledzę już od długiego czasu poczynań młodych bębniarzy. Czasami mam okazję podpatrzeć młode zespoły, jak supportują Hunter czy Dimmu Borgir na koncertach. Stres był duży, nie tylko dla uczestników, ale też dla jury. Chcieliśmy wybrać jak najlepiej, chociaż zdawaliśmy sobie sprawę, że zawsze ktoś będzie poszkodowany. Doszedłem też do wniosku, że ciężej jest wygrać taki konkurs bębniarzowi, który reprezentuje bardziej rockowo-metalowy styl gry (tak, mam też na myśli moją skromną osobę, wiem, że takiego konkursu bym nie wygrał). Lepiej prezentują się bębniarze grający bardziej dynamicznie na zestawie, grający z podkładami i piosenkami łatwiejszymi w odbiorze i bardziej znanymi. Tak, wiem, że w komisji były dwie osoby, które związane są nie tylko z rock-metalem, ale grają ekstremalne rzeczy na bębnach. Po prostu staraliśmy się podejść do tematu obiektywnie. To jest w ogóle ciekawy temat do dyskusji.

Przejdźmy jednak do zwycięzcy – Olafa Rykały. Od samego początku tego konkursu, już podczas pierwszego etapu, jak podesłaliście filmiki, starałem się każdego „zguglować” pod kątem, czy gra w zespole. Występy paru z was można zobaczyć na YouTube i m.in. występ Olafa Rykały z zespołem już od samego początku utkwił mi w głowie. Jego występ na żywo potwierdził niesamowite umiejętności i wyobraźnię muzyczną. Bardzo dobrze dobrane podkłady muzyczne, dzięki którym Olaf mógł wykazać się za zestawem. Muszę przyznać, że byliśmy (jury) jednomyślni w podjęciu decyzji, kto ma dostać nagrodę główną.

Jeśli chodzi o nagrodę ode mnie, sponsorowaną przez firmę Tama, to od razu wiedziałem, że dostanie ją właśnie Olaf Rykała. Chłopak urzekł mnie od samego początku i każdym kolejnym występem pokazywał, że powinien ją otrzymać. Na dużą uwagę zasługuje też zwycięzca kategorii do 16- go roku życia Jan Pieniążek, którego nazwaliśmy od razu Johnny Cash. Szczególnie Russ Miller był pod wielkim wrażeniem jego techniki, dynamiki. Powiedział, że bardzo chciałby poznać jego nauczyciela. Wszystkim uczestnikom konkursu życzę wytrwałości w dążeniu do celu i na koniec powiem coś takiego: konkurs konkursem, ale dla mnie wygranym będzie ta osoba, która w przyszłości będzie zajmować się muzyką zawodowo.”

PODZIĘKOWANIA DLA:
• organizatorów – Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny Opole (Wojtek Lasek)
• Centrum Edukacji Artystycznej
• patrona edycji i sponsora nagród Sabian (dystrybutor Music Info – Mariusz Kupczak i Ryszard Balcer)
• sponsora nagród i zestawu konkursowego Yamaha (Marek Lamert oraz Piotr Polak i Wojtek Jelicz)
• sponsora nagrody i zestawu konkursowego Sakae – Music Partners (Arek Przybył i Sebastian Adamczyk)
• portal Drumcover.pl i Bartek Szopix Czerniachowski za bazę zgłoszeń eliminacyjnych
• sponsora nagrody Przewodniczącego Jury – Tama Drums – Meinl Distribution (Marcus Lipperer)
• patronom medialnym – drumcover.pl i infodrum. pl (zdjęcia Ania Konopka)
• wszystkim uczestnikom eliminacji, półfinału i finału
• ekipie technicznej Drumfest, Hubertowi z Woodys Backline, a także niezastąpionej i jedynej pani Oli Niewiary.