Integration & Groove - Błażowa (28-29 września 2017)
To już piąta edycja perkusyjnych warsztatów, które odbyły się w Błażowej, impreza już na stałe wpisała się do perkusyjnego kalendarza, głównie z racji świetnej, przyjacielskiej atmosfery. Z daleka od miejskiego gwaru i pogoni, uczestnicy spokojnie mogą skoncentrować się na bębnach.
Wielkie znaczenie perkusji to jedno ale i co za tym idzie – coraz większe zainteresowanie warsztatami, które przyciągają uczestników z całej Polski i stałych bywalców, którzy nie wyobrażają sobie życia bez warsztatów perkusyjnych w Błażowej.
Gościem specjalnym piątej edycji Integration & Groove był wielki artysta Rick Latham, którego w sumie nie trzeba przedstawiać, ale można przypomnieć młodym miłośnikom perkusji, ponieważ z racji wieku mogą niewiele wiedzieć na jego temat. Rick współpracował z takimi artystami, jak BB King, Quincy Jones, Chuck Rainey i wielu innych, a można by ich wymieniać bez końca. Obecnie bardzo dużo nagrywa sesyjnie, prowadzi warsztaty perkusyjne na całym świecie i koncertuje ze swoim Rick Latham Trio Band.
Warsztaty perkusyjne opiera na swoich książkach m.in. Contemporary Drumset Technique, Advanced Funk Studies i All About The Groove. Wszystkie trzy to genialne książki, z których można się wiele nauczyć.
Praca z Rickiem to sama przyjemność. Jego przekaz wiedzy dotarłby nawet do niemowlaka, który nie umie jeszcze mówić ani nie rozumie słówek, bo Rick wkłada w swoją pracę całe serce. Robi to bardzo klarownie, przejrzyście i oczywiście absolutnie profesjonalnie, no i ma szczególny dar dzielenia się wiedzą.
Pierwszy dzień skupiony był na technicznych aspektach gry na perkusji. Pracowaliśmy nad umiejętnym wydobywaniem brzmienia, które jest bardzo istotne w grze na perkusji. Technika Ricka bardzo przypomina technikę Moellera, która angażuje płynny ruch całego przedramienia, co powoduje, że brzmienie z takiego uderzenia jest otwarte, pełne i głośne.
Graliśmy bardzo dużo ćwiczeń, opartych na jedynkach i dwójkach. Rick pokazywał, jak wykorzystać je w graniu na całym zestawie i jak je ćwiczyć, aby rozwijać swój warsztat.
Pewnie interesuje was, jak Rick stroi swoje bębny. W takim razie nie zaskoczę was zbyt mocno, choć dla niektórych to może być już przestarzała metoda strojenia. Rick stroi je na tzw. ucho, nisko, więc jego bębny brzmią bardzo tłusto. Kiedy już słyszy odpowiedni dźwięk, przechodzi do kolejnego toma itd. Dzisiaj rynek perkusyjny proponuje nam różnego rodzaju maszynki do strojenia perkusji, ale czy to coś daje? Pomaga… Ale jestem przekonany, że do perkusji trzeba mieć serducho i to też przekłada się na ich brzmienie. Jeśli nie czujesz i nie słyszysz to żadne maszynki ci nie pomogą.
Na koniec pierwszego dnia wywiad motywacyjny poprowadził Paweł Larysz. Był to pierwszy tego typu wykład podczas warsztatów Integration & Groove. Wykład został odebrany bardzo pozytywnie i z pewnością będzie realizowany na kolejnych warsztatach, aby uświadamiać ludzi, że sama gra na perkusji nie wystarczy.
Potrzebna jest dyscyplina, plan, systematyczność, ciężka praca, wytrwałość, skuteczne kreowanie kariery, budowanie osobowości, cel, wyobraźnia i wiele innych czynników, które mają wielkie znaczenie, szczególnie w dzisiejszym świecie. I nie mamy tutaj na myśli coachingu, który dzisiaj jest bardzo popularny, ale solidne przekazanie wiedzy, która jest niezbędna szczególnie dla młodych ludzi, którzy często odpuszczają, bo wydaje im się, że nigdy nie będą tacy jak swoi idole, a przecież to nie jest prawda… Mogą być nawet lepsi, tylko trzeba być sobą, tworzyć siebie, a nie być kopią.
Drugi dzień rozpoczął się od prezentacji Mariusza Mocarskiego i jego elektronicznych zabawek perkusyjnych firmy Roland, które zawsze robią wielkie wrażenie we współczesnym świecie. Jak zawsze Mariusz świetnie poprowadził warsztaty. Perkusja elektroniczna w obecnym świecie jest ważną częścią perkusyjnego życia i będzie pojawiać się coraz częściej, co nie znaczy, że mamy zrezygnować z akustycznych rozwiązań, jednak możemy skutecznie łączyć te dwa światy.
Po prezentacji Mariusza swoje stanowisko zajął ponownie Rick. W drugim dniu postawił więcej na grę z podkładami oraz życiowe aspekty, które są bardzo istotne w życiu artysty.
Po owocnych warsztatach odbyło się rozdanie nagród w konkursie, który zorganizowany był na Facebooku przez Drumset Pro School. Na pierwsze trzy najszybsze odpowiedzi czekały reklamówki pełne wspaniałych nagród, ufundowanych przez Drum Center, Music Dealer, Drum Dots, Paweł „Mr Sticky” Larysz oraz Music Info.
Kolejna edycja wspaniałych warsztatów dobiegła końca i jak zwykle trudno było się rozstać, ponieważ atmosfera w Błażowej jest naprawdę wyjątkowa. Ludzie i muzyka tworzą tam niepowtarzalny klimat. Przede wszystkim ludzie, bo tutaj nie chodzi tylko o granie na perkusji, tutaj buduje się rodzina Drumset Pro School, która powoduje, że chce się wracać do Błażowej i grać na perkusji bez końca.
Materiał przygotował: Paweł Larysz