Yamaha Stage Custom Hip

Dodano: 07.03.2021
Rodzaj sprzętu: Bębny
Dostarczył: YAMAHA

Ostatnie lata przyniosły ogromny rozwój tzw. kompaktowych zestawów perkusyjnych. Użyteczność takich instrumentów zdaje się coraz bardziej uzasadniona, dlatego też firmy urozmaicają swoje nowe propozycje.

Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.

Samo pomniejszenie gabarytów to tylko jedna z możliwości, firmy chętnie sięgają po różne dodatkowe rozwiązania i urozmaicenia, które są chętnie podkreślane podczas promocji sprzętu. Nie inaczej jest w przypadku zestawu Yamaha Stage Custom Hip. Bębny zaprezentowane w 2020 roku zostały przydzielone do popularnej serii, na której wychowało się wielu polskich perkusistów. Jest to rozsądny ruch i firma nie tworzy kolejnej nazwy, która miałaby ciężko przebić się w oceanie tych wszystkich nazw, jakie mamy na rynku. Po prostu mała Yamaha Stage Custom.

A jak firma podeszła do swojego zestawu?

ZESTAW

Producenci różnie konfigurują swoje kompakty, argumentując to odpowiednimi właściwościami danych parametrów. Stage Custom Hip wybrało kierunek płaskich bębnów, co ma z pewnością na celu ułatwić transport.

Bębny mają następujące rozmiary:

Tom montowany na centralce – 10”x5”
Floor tom na nóżkach – 13”x8”
Werbel – 13”x5”
Bas – 20”x8”

Całość wykonana jest z sześciowarstwowego drewna brzozowego, co można uznać za wysoki standard. Oprócz charakteru brzmienia pełni to też mocną rolę marketingową, ponieważ od lat Yamaha stara się mocno powiązać ze sobą wysoką jakość drewna brzozowego (głównie przez legendę Recording Custom).

Jak widać floor, tom i werbel mają chromowane obręcze typu triple flange, natomiast centralka posiada obręcz drewnianą. Ze względu na płytki rozmiar, mamy tu wszędzie pojedynczy lug łączący obie strony każdego z bębnów.

Cena bębnów (sam shell-set) waha się w zależności od miejsca sprzedaży w okolicach 3 tysięcy złotych.

W AKCJI

Rozstawienie szybkie i bezproblemowe, do czego Yamaha nas przyzwyczaiła. Pamiętajmy jednak, że ze względu na wąską centralkę osoby o „pniakowym” (pozdrawiamy Piotra Pniaka!) ciosie z nogi muszą uważać. Ustawienie położenia ze względu na typ holdera daje duże możliwości, wysokość nóżek na jakich stoi floor powinna zaspokoić ogromną większość perkusistów. Reszta elementów opiera się o to jaki mamy zestaw statywów.

Lekki shell-set jest łatwy w transporcie, a rozstawiony zajmuje faktycznie mało miejsca. W dobie grania „po kątach” jest to pod tym względem z pewnością ciekawa propozycja. Wykonanie bębnów Stage Custom Hip jest również zgodne ze standardem, do jakiego przyzwyczaiła nas firma: solidne, spójne, starannie wykończone. Wartość estetyczna to już kwestia indywidualna.

DODATEK?

A co takiego Yamaha oprócz jakości wykonania serwuje w tym zestawie? Floor tom z opcja werblową. Mający rozmiar 13”x8” od dołu zaopatrzony jest w 20 sprężyn, które w każdej chwili możemy podciągnąć klasyczną maszynką. Mamy wtedy dwa werble o średnicy 13” z głębokościami 5” i 8”, gdy dodamy do tego jeszcze sposób strojenia, robi się naprawdę ciekawie.

NA UCHO

Weźmy pod uwagę nie tylko rozmiary, ale też budulec z jakiego jest wykonany zestaw. Bębny brzmią spójnie i mają przyjemny zakres strojenia. Jasny, dźwięczny charakter z efektownym „krakiem”. Bęben basowy nie jest może wielkim silosem, ale jego skoncentrowane brzmienie jest okraszone mocnym atakiem. Jeżeli wytłumienie, to naprawdę niewielkie. W tym wszystkim dobrze odnajduje się werbel, dobrze wpasowany, oddający brzozowy typ całości. Zestaw jest brzmieniowo proporcjonalnie dopasowany, a przy tym wyrównany charakterem.

PRZEZNACZENIE

Pierwsze skojarzenie jakie się pojawia, to wszelkiego rodzaju nowoczesne brzmienia, mieszaniny stylistyczne, duży udział elektroniki, zabawy i eksperymenty barwowe. Zestaw idealny dla „one man orchestra”, czyli tych co grają np. z DTX Multi Pad. Składa się na to nie tylko wspomniane operowanie floor tomem w swojej bazowej roli i w roli werbla, ale też całościowa natura brzmieniowa.

Jeżeli chodzi o bardziej klasyczne stylistyki, to oczywiście klimaty szeroko pojętego jazzu, także bardzo obszerny świat muzyki pop z dużą dawką modulowanych treści, czy też prosty pop-rock. Gorzej będzie w „tłustych” brzmieniach bluesowych czy ekstremalnych kanonadach, ale to jest do przewidzenia, jedynie patrząc na skład i budowę zestawu. Wreszcie na koniec, jest to świetny zestaw szkoleniowy, do nauki innych i treningu własnego ze względu na gabaryty i przejrzystość brzmienia.

REASUMUJĄC

Zestaw perkusyjny, który warto sprawdzić pod kątem własnej twórczości, czystej rekreacji lub edukacji swojej i innych.

#PerkusistaPoleca

Dystrybutorem w Polsce jest Yamaha

Testował: Staszek Piotrowski
Zdjęcia i film: Szopix

Left image
Right image
nowość
Platforma medialna Magazynu Perkusista
Dlaczego warto dołączyć do grona subskrybentów magazynu Perkusista online ?
Platforma medialna magazynu Perkusista to największy w Polsce zbiór wywiadów, testów, lekcji, recenzji, relacji i innych materiałów związanych z szeroko pojętą tematyką perkusyjną.