Young Drum Hero – idzie nowe!
Finał 19 edycji konkursu perkusyjnego w ramach 29 edycji Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego Drumfest. Co się działo?
Organizatorem konkursu było Polskie Stowarzyszenie Perkusyjne w Opolu. Współorganizatorami Magazyn Perkusista oraz Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. F. Chopina w Opolu. W jury konkursu zasiedli: Rick Latham (przewodniczący), Krzysztof Dziedzic, Robert Markiewicz. Sponsorami nagród były firmy: Sabian, Aquarian, Dixon, Nexon oraz CraftEars.
Etap eliminacji
Ponad 120 zgłoszeń w dwóch grupach wiekowych przysporzyło wiele pracy dla komisji. Wszystko trzeba dopasować do wyznaczonych widełek wiekowych obu grup, gdzie należy znaleźć punkt referencyjny do wyłonienia zestawu perkusistów, którzy zostaną zaproszenie na scenę. Analiza zgłoszeń zaowocowała wyborem 21 uczestników finału w Opolu.
Pierwszy dzień
W sobotę 25 października, podczas drugiego dnia Drumfest, cała grupa stawiła się w komplecie i od samego rana rozpoczęły się przesłuchania. Ciekawostką było to, że wśród publiczności pojawił się sam Dave Weckl.
Uczestnicy mieli do wyboru dwa zestawy perkusyjne. Jeden na basie 22” marki Dixon i jeden na basie 20” marki Sonor. Talerze Sabian, chociaż wielu konkursowiczów korzystało ze swoich blaszek lub dodatków. Zdyscyplinowana grupa miała świadomość limitów czasów, dlatego wszystko przebiegło niezwykle sprawnie. Jury na bieżąco reagowało na poszczególne wykonania, wymieniając się obserwacjami. Po każdym występie uczestnik był proszony do stołu sędziowskiego na kilka słów.
Panowała duża jednomyślność wśród jury, co było dobrym prognostykiem przed obradami. Faktycznie, w większości punktacja się pokrywała i panowie mieli bardzo podobne odczucia w kwestii oceny występów.
Drugi dzień – finał
Do drugiego etapu przeszła grupa 11 perkusistów: Miłosz Polak, Mateusz Komusiński, Szymon Ochman, Igor Gałązka, Kazimierz Grzelec, Mikołaj Czerniatowicz, Bartłomiej Śliwiński, Antoni Szpakowski, Miłosz Solecki, Filip Brzeźnicki, Mateusz Krok.
W finałowy dzień uczestnicy prezentowali dwie kompozycje. Na koniec występu jury prosiło o wykonanie jakiegoś zadania specjalnego np. zagranie prostego, stabilnego rytmu. Kolejny raz okazało się, że wrażenia dnia pierwszego są weryfikowane przez dzień drugi. Niektórzy mający „łatkę” pewniaków nagle tracili, za to ci, którzy weszli z dalszych pozycji, wykorzystywali szansę, prezentując się znacznie lepiej. Obrady trwały dłużej i były dość burzliwe. Jury kompletnie nie zwracało uwagi na nagrody, koncertując się wyłącznie na miejscach. Panowie Latham, Dziedzic i Markiewicz mieli mocne argumenty i trzymali się swoich stanowisk. Naczelny Perkusisty – Maciej Nowak, będący w roli sekretarza, musiał okiełznać artystyczny żywioł.
Zwycięzcy Young Drum Hero 2024
Jury konkursu Young Drum Hero 2024 postanowiło w tym roku nie przyznawać nagrody Grand Prix. Żaden z uczestników nie wyróżnił się na tyle na tle reszty (co jest kluczowe), by uzyskać to miano, co nie zmienia faktu, że poziom był wysoki i wpływ na tę decyzję miała właśnie wyrównana jakość wykonawcza. Wyróżnienie jednej osoby nie było możliwe. Przyznano za to komplet przewidzianych miejsc.
W grupie „młodszej”:
1 miejsce Igor Gałązka
2 miejsce Mateusz Komusiński,
3 miejsce Szymon Ochman
W grupie „starszej”:
1 miejsce Bartłomiej Śliwiński
2 miejsce Filip Brzeźnicki
3 miejsce Mateusz Krok
Zwycięzcy otrzymali nagrody: Sabian, Aquarian, Dixon, Nexon oraz CraftEars
Wnioski z gry konkursowiczów
Kolejny raz potwierdza się stara zasada jak ważny jest odpowiedni dobór repertuaru. Nie zawsze gęste utwory są kluczem do sukcesu. Zagranie nie polega na odegraniu. Uczestnik prezentując karkołomną kompozycję musi mieć pewność co do jakości wykonania. Czasami lepiej dobrać utwór mniej skomplikowany, który zabrzmi pewniej, pełniej i przestrzenniej. Kolejną rzeczą jest naturalność gry - wyuczone reakcje i gesty są bardzo łatwe do dostrzeżenia. W ocenie dominowała zasada czucia gry i płynności wykonania. Poziom trudności utworu również miał znaczenie, ale nie był priorytetem, ponieważ to uczestnicy dobierali kompozycje i wiedzieli najlepiej co będzie ich wizytówką. Jak się okazało drugiego dnia konkursu, doświadczone jury doskonale wiedziało co robi. Nagle prośby o zagranie ulubionych prostych rytmów, potrafiły sprawić niektórym problem.
Wnioski z Young Drum Hero
Ilość zgłoszeń i emocje towarzyszące konkursowi, potwierdzają rangę imprezy. Young Drum Hero nie jest indywidualnym występem na potrzeby publikacji w mediach społecznościowych. To konkretne zadanie sceniczne, bazujące na przedstawionym wcześniej instrumentarium. Wyjście ze strefy komfortu, umiejętność radzenia sobie w sytuacji podwyższonego stresu, zarówno ze względu na „obcy” sprzęt oraz dokładnie przyglądające się zawodowe jury. To wszystko powoduje, że z roku na rok konkurs staje się jeszcze bardziej wymagający, wręcz bezkompromisowy w swojej ocenie, dlatego też selekcja eliminacyjna bierze pod uwagę element wychowawczy, starając się zestawić ze sobą różnorodną grupę, ale będącą na pewnym wspólnym poziomie. Nagrody rzeczowe są więc jedynie dodatkiem, aczkolwiek bardzo przyjemnym i niezmiennie ważnym.
Organizator: Polskie Stowarzyszenie Perkusyjne w Opolu
Wsparcie: Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. F. Chopina w Opolu
Patronat: Magazyn Perkusista