Jost Nickel’s Groove Book - Zamiana w rytmie
Jost Nickel’s Groove Book
Dodano: 28.12.2015
Ten warsztat poświęcony jest zamieniającym się rytmom.
Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.
Chcę nakreślić wam metodę orkiestracji, którą nazywam "zamianą." W tych warsztatach chcę zapoznać was z metodą orkiestracji, którą nazywam "rozbiciem". Orkiestracja oznacza rozmieszczenie uderzeń na pojedynczych instrumentach zestawu perkusyjnego. Celem tego jest wycisnąć jak najwięcej z rytmów, które są już wam znajome. Zamiast uczyć się coraz to nowszych figur, zmieniam moje groove’y za pomocą orkiestracji, akcentów i innych technik, aby móc wynaleźć więcej sposobów na wyrażenie rytmu.
Aby nauczyć się "rozbicia", zacznijmy od figury, która jest już nam znana - paradiddle. Jest to prawdopodobnie najbardziej znana figura perkusyjna. Jako przykładu użyjemy odwróconego paradiddle. Inverted paradiddle (odwrócony paradiddle) oznacza, że gramy RLLR LRRL, w przeciwieństwie do oryginału: RLRR LRLL.
Prawa ręka grana na hi-hacie, a lewa na werblu. Oczywiście jest nieskończenie wiele możliwości grania na stopie. Nie martwmy się teraz ich ogromem - wybrałem figurę na stopie do tego ćwiczenia:
Teraz robimy zamianę w ten sposób: Prawa i lewa ręka zmieniają instrumenty. Prawa gra teraz na werblu, lewa na hi-hacie. To tylko inna orkiestracja, w której układ rąk i stopa pozostają niezmienione. W takim razie prawa ręka zaczyna na werblu.
W przykładzie 2 nie ma akcentów na werblu. Na początku przyzwyczajamy się grać na werblu prawą, a na hi-hacie lewą ręką.
Przed zamianą rąk akcenty na werblu były na "2" i "4" (Przykład 1). To już się nie sprawdzi, ponieważ werbel nie jest już grany na te uderzenia. Z tego powodu musimy poszukać nowych akcentów, żeby ten układ zabrzmiał jak solidny groove. Zamiast "2" i "4" zaakcentujemy "2e" i "4e" na werblu. Te akcenty są łatwe do grania i dobrze brzmią.
Świetnie brzmi łączenie oryginału z zamianą. Przechodzimy wiec do kombinacji: W takcie 1 prawa ręka gra na hi-hacie. W takcie 2 gramy zamianę.
W tym przykładzie zaczynamy od zamiany, a w takcie 2 gramy oryginał.
Teraz przechodzimy do zamian w jednym takcie. W pierwszej połowie taktu prawa ręka gra na hi-hacie, a lewa na werblu. Później zmieniamy ręce w połowie taktu. Prawa gra na werblu, a lewa na hi-hacie. Uważaj, żeby nie grać zbyt głośno werbla na "3".
Jest prawdopodobnie moim ulubionym groovem w tym warsztacie. Prawa ręka zaczyna na werblu i zmienia się na hi-hat na "3". Teraz, gdy już nauczyliśmy się używać zamiany, do paradiddle bierzemy ten sam pomysł i używamy go w innym rytmie (przykład 8).
Zanim zaaplikujemy zamianę do następującego rytmu powinieneś grać go z pamięci tak, byś nie musiał myśleć o układzie rąk, gdy zaczniesz je zmieniać.
Teraz zamiana: Układ rąk się zmienił, ale metoda jest ta sama: na początku nie gramy żadnych akcentów i przyzwyczajamy się do zamiany (patrz przykład 2).
W przykładzie 9 prawa ręka gra na werblu a lewa na hi-hacie. Może być początkowo trudno grać duszki idealnie ze stopą. Uważaj na nie, ale się nie martw. Kiedy przyzwyczaisz się do zamiany będzie to naturalne.
Kolejną rzeczą, której potrzebujemy, są akcenty. Oczywiście jest wiele możliwości, ale znowu dokonałem kilku wyborów. Gramy akcenty na werblu na "1a" i "3i". Stopa i kolejność dłoni są takie same. Jeśli zastanawiasz się, czemu wybrałem te akcenty a nie inne: zawsze wybieram te, które dobrze brzmią (to subiektywne) i zawsze wybieram pojedyncze uderzenia w danym układzie, bo są łatwiejsze do zagrania. Czasami jednak musisz grać akcent tam, gdzie są dwa uderzenia (patrz "4i" w przykładzie 10).
Teraz powinieneś kontynuować jak wyjaśniłem wcześniej:
1. Graj groove na dwa takty. W pierwszym graj oryginał, w drugim zamianę i odwrotnie.
2. Graj jednotaktowy groove i zmieniaj ręce w środku taktu. Albo zaczynasz z prawą ręką na hi-hacie albo na werblu (patrz przykład 11).
Jeśli zdarza się podwójne uderzenie w środku (jak w tym rytmie) to gram je na jednym instrumencie (albo hi-hat albo werbel) dla ułatwienia gry. Przykład 11 pokazuje jednotaktową zamianę, gdzie prawa ręka zaczyna na werblu. Zamiana następuje w "3e", gdzie lewa ręka wchodzi na werbel.
Lekcja ukazała się w numerze wrzesień 2015
Aby nauczyć się "rozbicia", zacznijmy od figury, która jest już nam znana - paradiddle. Jest to prawdopodobnie najbardziej znana figura perkusyjna. Jako przykładu użyjemy odwróconego paradiddle. Inverted paradiddle (odwrócony paradiddle) oznacza, że gramy RLLR LRRL, w przeciwieństwie do oryginału: RLRR LRLL.
Prawa ręka grana na hi-hacie, a lewa na werblu. Oczywiście jest nieskończenie wiele możliwości grania na stopie. Nie martwmy się teraz ich ogromem - wybrałem figurę na stopie do tego ćwiczenia:
Teraz robimy zamianę w ten sposób: Prawa i lewa ręka zmieniają instrumenty. Prawa gra teraz na werblu, lewa na hi-hacie. To tylko inna orkiestracja, w której układ rąk i stopa pozostają niezmienione. W takim razie prawa ręka zaczyna na werblu.
W przykładzie 2 nie ma akcentów na werblu. Na początku przyzwyczajamy się grać na werblu prawą, a na hi-hacie lewą ręką.
Przed zamianą rąk akcenty na werblu były na "2" i "4" (Przykład 1). To już się nie sprawdzi, ponieważ werbel nie jest już grany na te uderzenia. Z tego powodu musimy poszukać nowych akcentów, żeby ten układ zabrzmiał jak solidny groove. Zamiast "2" i "4" zaakcentujemy "2e" i "4e" na werblu. Te akcenty są łatwe do grania i dobrze brzmią.
Świetnie brzmi łączenie oryginału z zamianą. Przechodzimy wiec do kombinacji: W takcie 1 prawa ręka gra na hi-hacie. W takcie 2 gramy zamianę.
W tym przykładzie zaczynamy od zamiany, a w takcie 2 gramy oryginał.
Teraz przechodzimy do zamian w jednym takcie. W pierwszej połowie taktu prawa ręka gra na hi-hacie, a lewa na werblu. Później zmieniamy ręce w połowie taktu. Prawa gra na werblu, a lewa na hi-hacie. Uważaj, żeby nie grać zbyt głośno werbla na "3".
Jest prawdopodobnie moim ulubionym groovem w tym warsztacie. Prawa ręka zaczyna na werblu i zmienia się na hi-hat na "3". Teraz, gdy już nauczyliśmy się używać zamiany, do paradiddle bierzemy ten sam pomysł i używamy go w innym rytmie (przykład 8).
Zanim zaaplikujemy zamianę do następującego rytmu powinieneś grać go z pamięci tak, byś nie musiał myśleć o układzie rąk, gdy zaczniesz je zmieniać.
Teraz zamiana: Układ rąk się zmienił, ale metoda jest ta sama: na początku nie gramy żadnych akcentów i przyzwyczajamy się do zamiany (patrz przykład 2).
W przykładzie 9 prawa ręka gra na werblu a lewa na hi-hacie. Może być początkowo trudno grać duszki idealnie ze stopą. Uważaj na nie, ale się nie martw. Kiedy przyzwyczaisz się do zamiany będzie to naturalne.
Kolejną rzeczą, której potrzebujemy, są akcenty. Oczywiście jest wiele możliwości, ale znowu dokonałem kilku wyborów. Gramy akcenty na werblu na "1a" i "3i". Stopa i kolejność dłoni są takie same. Jeśli zastanawiasz się, czemu wybrałem te akcenty a nie inne: zawsze wybieram te, które dobrze brzmią (to subiektywne) i zawsze wybieram pojedyncze uderzenia w danym układzie, bo są łatwiejsze do zagrania. Czasami jednak musisz grać akcent tam, gdzie są dwa uderzenia (patrz "4i" w przykładzie 10).
Teraz powinieneś kontynuować jak wyjaśniłem wcześniej:
1. Graj groove na dwa takty. W pierwszym graj oryginał, w drugim zamianę i odwrotnie.
2. Graj jednotaktowy groove i zmieniaj ręce w środku taktu. Albo zaczynasz z prawą ręką na hi-hacie albo na werblu (patrz przykład 11).
Jeśli zdarza się podwójne uderzenie w środku (jak w tym rytmie) to gram je na jednym instrumencie (albo hi-hat albo werbel) dla ułatwienia gry. Przykład 11 pokazuje jednotaktową zamianę, gdzie prawa ręka zaczyna na werblu. Zamiana następuje w "3e", gdzie lewa ręka wchodzi na werbel.
Jost Nickel jest jednym z wielu niemieckich perkusistów nowej fali. Będąc zawodowym muzykiem sesyjnym i koncertowym, podobnie jak jemu współcześni Benny Greb, Marco Minnemann i nowa twarz Anika Nilles (jedna z jego uczennic), Jost wskazuje nowe kierunki w nowoczesnej grze na perkusji. Studiował na Drummers Collective w Nowym Jorku i pracował z takimi muzykami, jak Barry Finnerty, Randy Brecker, Jan Delay & Disko No.1 i Seeed. Jost jest nauczycielem w Music Academy w Hamburgu i na University of Popular Music and Music Business w Mannheim. Zdobył światowe uznanie jako nauczyciel i wystąpił na PASIC i Montreal Drum Fest. Jost jest endorserem perkusji Sonor, talerzy Meinl, naciągów Aquarian, pałek Vic Firth i mikrofonów Beyerdynamic. |
Lekcja ukazała się w numerze wrzesień 2015
Powiązane artykuły
QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…