Piotr Pniak - KreAktywnie - Metrum 5/8 w metrum 4/4
KreAktywnie
Dodano: 13.02.2017
W dzisiejszym odcinku prezentuję rytm w metrum 5/8, przeznaczony na zestaw perkusyjny.
Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.
Bardzo ciekawym i rozwijającym elementem jest wplatanie przykładowego metrum w inne metrum. Przedstawione dziś eksperymenty z łączeniem dwóch różnych faktur pozwolą osiągnąć większy poziom precyzji i zrozumieć istotę polimetrii.
Metrum 5/8. Rytm grany na bębnie basowym, werblu i hi-hacie. Dla zwiększenia poziomu precyzji proponuję wyćwiczyć poszczególne jego części, stosując jak najwolniejsze tempo dla lepszej kontroli. Pierwsza część to grupa trzech ósemek, a zatem ćwicząc ten fragment będziemy się poruszać w metrum 3/8.
Druga część zawiera dwie ósemki, czyli ćwicząc tę grupę będziemy poruszać się w metrum 2/8. W kolejnym etapie rytmicznych przygotowań proponuję połączyć oba człony i wykonać rytm w metrum 5/8. Warto zadbać o poprawny puls i ładne brzmienie wszystkich elementów zestawu perkusyjnego. Z czasem można pokusić się o stopniową zmianę tempa na coraz szybsze z równoczesnym zachowaniem muzycznych wartości.
Czas na zestawienie rytmu utrzymanego w metrum 4/4 z wyćwiczoną frazą rytmiczną.
Proponuję zapoznać się z podstawowym rytmem, przypominając sobie jego brzmienie w wolnym tempie. Następnie należy wykonać całą muzyczną frazę. Rytm (metrum 4/4) wykonajmy czterokrotnie, a następnie zachowując identyczny i niezachwiany puls ósemkowy przejdźmy do rytmu znajdującego się w metrum 5/8. Ten fragment należy powtarzać przez okres czterech taktów.
W praktyce wygląda to następująco: rytm utrzymany w metrum 5/8 powtarzamy sześć razy i gdy rozpoczynamy jego siódme powtórzenie następuje koniec frazy czterotaktowej dla metrum 4/4. Łatwo to przeliczyć: cztery takty po osiem ósemek to w sumie 32 ósemki. Pięć ósemek powtórzonych sześć razy to w sumie 30 ósemek, a zatem przestrzeń dla siódmego wykonania to jedynie pozostałe dwie ósemki.
Uwaga! Bardzo ważne, by zarówno same rytmy, jak również miejsca ich połączenia, były gładkie i niezachwiane. Przypominam o wolnym tempie. Jeśli potrafimy dokładnie wykonać taką frazę w tempie bardzo wolnym możemy w nagrodę przejść np. o dwie jednostki wyżej w BPM.
Dla zrozumienia istoty rytmu i lepszej kontroli zarówno pulsu, jak i brzmienia, polecam standardowo już codzienne!!! nagrywanie i odsłuchiwanie w trakcie ćwiczeń. To najlepsza metoda oprócz konsultacji z waszym przewodnikiem/instruktorem, czyli Guru.
Piotr Pniak
Lekcja ukazał się w numerze listopad 2016
Przykład 1
Metrum 5/8. Rytm grany na bębnie basowym, werblu i hi-hacie. Dla zwiększenia poziomu precyzji proponuję wyćwiczyć poszczególne jego części, stosując jak najwolniejsze tempo dla lepszej kontroli. Pierwsza część to grupa trzech ósemek, a zatem ćwicząc ten fragment będziemy się poruszać w metrum 3/8.
Druga część zawiera dwie ósemki, czyli ćwicząc tę grupę będziemy poruszać się w metrum 2/8. W kolejnym etapie rytmicznych przygotowań proponuję połączyć oba człony i wykonać rytm w metrum 5/8. Warto zadbać o poprawny puls i ładne brzmienie wszystkich elementów zestawu perkusyjnego. Z czasem można pokusić się o stopniową zmianę tempa na coraz szybsze z równoczesnym zachowaniem muzycznych wartości.
Przykład 2
Czas na zestawienie rytmu utrzymanego w metrum 4/4 z wyćwiczoną frazą rytmiczną.
Proponuję zapoznać się z podstawowym rytmem, przypominając sobie jego brzmienie w wolnym tempie. Następnie należy wykonać całą muzyczną frazę. Rytm (metrum 4/4) wykonajmy czterokrotnie, a następnie zachowując identyczny i niezachwiany puls ósemkowy przejdźmy do rytmu znajdującego się w metrum 5/8. Ten fragment należy powtarzać przez okres czterech taktów.
W praktyce wygląda to następująco: rytm utrzymany w metrum 5/8 powtarzamy sześć razy i gdy rozpoczynamy jego siódme powtórzenie następuje koniec frazy czterotaktowej dla metrum 4/4. Łatwo to przeliczyć: cztery takty po osiem ósemek to w sumie 32 ósemki. Pięć ósemek powtórzonych sześć razy to w sumie 30 ósemek, a zatem przestrzeń dla siódmego wykonania to jedynie pozostałe dwie ósemki.
Uwaga! Bardzo ważne, by zarówno same rytmy, jak również miejsca ich połączenia, były gładkie i niezachwiane. Przypominam o wolnym tempie. Jeśli potrafimy dokładnie wykonać taką frazę w tempie bardzo wolnym możemy w nagrodę przejść np. o dwie jednostki wyżej w BPM.
Dla zrozumienia istoty rytmu i lepszej kontroli zarówno pulsu, jak i brzmienia, polecam standardowo już codzienne!!! nagrywanie i odsłuchiwanie w trakcie ćwiczeń. To najlepsza metoda oprócz konsultacji z waszym przewodnikiem/instruktorem, czyli Guru.
Piotr Pniak
Lekcja ukazał się w numerze listopad 2016
QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…