Nowa polska szkoła na perkusję
Paweł Ostrowski, wrocławski bębniarz, były regularny współpracownik Perkusisty, a obecnie redaktor naczelny serwisu Infodrum.pl wydał książkę do ćwiczeń gry na bębnach.
Paweł Ostrowski przez długi okres współpracował z magazynem Perkusista, gdzie dał się poznać jako muzyk podchodzący w nowatorski sposób do nauki gry na perkusji. Jego działania opierają się nie tylko o wytrwałą pracę z instrumentem, ale także odpowiednie nastawienie psychiczne, gdzie duże znaczenie ma przygotowanie, które ma zwiększyć efektywność ćwiczeń. Nie inaczej jest w tej szkole.
Materiał książkowy jest wpierany 7 godzinami (!) materiału muzycznego. Gościnnie na basie występuje Karol Kozłowski. Jak wygląda spis treści? Bardzo bogato i po zapoznaniu się z jego treścią widać, że jest to materiał skierowany do szerokiego grona perkusistów o różnym poziomie gry.
„Cieszę się, jeśli posiadasz moją szkołę gry. Jest to materiał świadomie tworzony przez lata więc i starannie przemyślany merytorycznie, a więc zachęcam do zapoznania się z opisem zagadnień, których uczę w książce “Szkoła na perkusję. Kompletny trening.”. Stopień trudności ćwiczeń/zadań wzrasta wraz z lekcjami treningowymi:
STARTER – Moduł 0 (przygotowanie do treningu i wejście w “stan” treningowy):
Poruszamy szeroki zakres zagadnień, ważne dla perkusisty, omawiając m.in.:
-ćwiczenia rozciągające – dłonie i całe ciało (kontynuacja ćwiczeń z rozdziału “sprawne dłonie”),
-ćwiczenia wzmacniające kończyny, kręgosłup, mięśnie brzucha oraz poprawiające kondycję i koncentrację,
-praca nad brzmieniem (celność, precyzja, rimshot, dynamika),
-praca nad poczuciem timu,
-ćwiczenia rozgrzewające przed graniem, z uwzględnieniem roli oddechu w graniu,
-kreatywna praca z instrumentem (poprawiająca m.in. umiejętności improwizacyjne),
-praca nad wizerunkiem (prezencja za zestawem), ekspresją grania,
-kształtowanie poprawnej motoryki i właściwych nawyków pamięci mięśniowej
–i wiele innych…
RYTMIKA – Moduł 1
Ćwiczenia rytmiczne i koordynacyjne:
-ćwierćnuty w różnych miejscach taktu i rytmy budowane na bazie ćwierćnut,
-ósemki łączone rytmicznie z ćwierćnutami,
-triole ósemkowe łączone z ćwierćnutami,
-szesnastki + ćwierćnuty + ósemki,
-omijanie nuty głównej – ósemkowo, szesnastkowo, triolowo,
– precyzja grania unisono – ręce oraz ręce + nogi,
-umiejętne dodawanie nóg do schematu rąk (stałe figury oraz wynikające ze schematu rytmicznego),
-wprowadzenie zmiennej dynamiki,
-“wygodne i niewygodne” kombinacje rąk,
-inwersja rytmiczna, czyli wypełnianie pomiędzy głównym schematem rytmicznym.
Moduł rytmiczny jest kluczem do kolejnych ćwiczeń zawartych w danej lekcji, a więc jest to nasza jakby “perkusyjna tonacja”, na bazie której budujemy całą resztę.
SPEED UP – Moduł 2
Ćwiczenia werblowe i przełożenie ich na zestaw:
-uderzenia naprzemiennie
-symetrycznie od jednej i drugiej ręki
-ósemki, szesnastki, triole, flamy, ghosty, trzydziestodwójki
-uderzenia dwójkowe, paradiddle
-dynamika – akcenty, ghosty
-trening precyzji, koordynacji, wzrost szybkości, budowanie schematów rąk i swobodne przekładanie ich na zestaw
-umiejętne wykorzystywanie instrumentów zestawu, jako konsekwencji zbudowanych schematów na werblu
GROOVE – Moduł 3
Pakiet groove’owy: Budujemy podziały w 4 wersjach, wynikające (bezpośrednio lub pośrednio) z ustalonego wcześniej klucza rytmicznego (RYTMIKA), a czasem także schematu rąk (SPEED UP):
-podziały ćwierćnutowe
-podziały ósemkowe
-podziały triolowe
-podziały szesnastkowe (stopa)
-podziały szesnastkowe (ręce)
-podziały triolowe szesnastkowe (ujęte w metrum 6/8)
-podziały shuffle
-podziały w pulsie half time shuffle
-podziały z przesuniętym werblem, względem typowego 2 i 4 w takcie
-podziały off beat – z hihatem na “i”
-wykorzystywanie takich elementów gry jak: rimshot, cross stick, tomy, otwarcie hihatu, przechodzenie z hihatu na ride/drugi hihat.
-lekcje 41-43: podziały w metrum nieparzystym
-lekcja 44: podziały latynoskie – specyfika ich budowy i rozwijania struktury rytmicznej.
-werbel grany lewą i prawą ręką.
FILL IN – Moduł 4
Budujemy przejścia w 4 wariantach, według ustalonego schematu.
Tym sposobem, poza efektownymi i przydatnymi gotowymi przejściami, uczymy się istoty mechanizmu budowania przejść oraz umiejętności ich wkomponowania w podział.
-Główny schemat budowy przejść opiera się na systemie:
1.werbel, 2.werbel + tomy, 3.werbel+stopa, 4.werbel+stopa+tomy.
W miarę rozwoju stopnia zaawansowania wzbogacamy ten schemat o kolejne zasady, budując coraz bardziej złożone przejścia.
Każde przejście w danej lekcji pasuje do każdego podziału z tej lekcji i w wielu przypadkach wynika w jakimś stopniu z podziału lub schematu rytmicznego.
W przejściach wykorzystujemy elementy poznane wcześniej, między innymi:
-naprzemienny układ rąk
-akcenty
-flamy
-ghosty
-przenoszenie rąk z werbla na zestaw
-dodawanie pozostałych instrumentów, np. crash’a do stopy, zgodnie z ustaloną kolejnością rąk.
LEKCJE FUNKCYJNE I TRENINGOWE:
Omawiają oddzielne zagadnienia techniczne, których zastosowanie poznajemy na wybranych groovach oraz schematach (np. paradiddle). M.in. dotyczą takich dziedzin jak:
-akcentowanie w na talerzach w podziałach
-zagęszczanie talerzy w podziałach
-podziały off beat, rozszerzone o wersję zagęszczoną szesnastkami na “i”
-podziały liniowe
-wykorzystanie tomów do budowania groovu
-ghosty w podziałach + ćwiczenia dynamiczno-sprawnościowe rąk (+koordynacja)
-paradiddle i ich wykorzystanie w budowie podziałów oraz przejść
-grupy szesnastek i budowanie podziałów i przejść na ich podstawie
-rozdział poświęcony rozwijaniu timingu i precyzji grania
-rozdział poświęcony rozwijaniu dynamiki gry oraz sprawności dynamicznej obu rąk.
Książka została ujrzała światło dzienne dzięki znanemu wydawnictwu muzycznemu AbSonic, które ma w swoim portfolio tytuły o podobnej tematyce (Łukasz Krzesiewicz, Dariusz Henczel)
Więcej informacji na temat zawartości szkoły na pawelostrowski.pl