Drumset Academy - Połamane rytmy
Drumset Academy
Dodano: 04.04.2016
Bardzo często na indywidualnych zajęciach uczniowie pytają o sposoby tzw. "połamania" rytmów.
Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.
Wynika to z potrzeby urozmaicenia swojej gry, zagrania czegoś więcej niż tylko doskonale sprawdzone rytmy z mocnym backbeatem werbla na 2 i 4. Przesunięcie akcentów werbla w inne miejsca taktu może tworzyć wrażenie grania w nieparzystym metrum (np. 7/8, 5/8). Jest to inspirujące dla pozostałych muzyków. Otwiera "beret" na nowe pomysły. Pozwala wymyślić niestandardowe motywy i riffy, które bez tego "połamanego" rytmu być może nigdy nie przyszłyby do głowy.
Nasze "łamańce" nie będą bardzo trudne. Zbudujemy je w oparciu o naprzemienny rytm szesnastkowy, który każdy potrafi zagrać:
Przesuniemy pierwszy akcent werbla o szesnastkę w przód i zagramy go lewą ręką:
Drugi akcent werbla przesuniemy o dwie szesnastki w przód i zagramy go prawą ręką:
Dodajmy stopę na trzeciej i dwunastej szesnastce:
Otrzymaliśmy dobrze brzmiący rytm, który dzięki ominięciu backbeatu na 2 i 4, stał się mocno synkopowany i sprawia wrażenie, jakby nie był grany w metrum 4/4.
Można go zagrać, przekładając lewą rękę na werbel, która wszystkie dźwięki oprócz akcentów gra duszkami:
Zachęcam do eksperymentowania z przesunięciem werbla w inne miejsca taktu oraz do urozmaicania powstałych schematów różnymi wariantami stopy. Bądźcie kreatywni, tworząc własne, unikalne podziały. Nie jest to trudne, a daje sporo satysfakcji i wprowadza powiew świeżości do naszego grania.
Poniżej, w celach inspiracji, rozpisałem kilka podziałów, które właśnie przyszły mi do głowy. Można je wykorzystać jako motywy wyjściowe do budowania własnych "połamańców".
Piotr Czyja
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.
Lekcja ukazała się w numerze styczeń 2016
Nasze "łamańce" nie będą bardzo trudne. Zbudujemy je w oparciu o naprzemienny rytm szesnastkowy, który każdy potrafi zagrać:
Przesuniemy pierwszy akcent werbla o szesnastkę w przód i zagramy go lewą ręką:
Drugi akcent werbla przesuniemy o dwie szesnastki w przód i zagramy go prawą ręką:
Dodajmy stopę na trzeciej i dwunastej szesnastce:
Otrzymaliśmy dobrze brzmiący rytm, który dzięki ominięciu backbeatu na 2 i 4, stał się mocno synkopowany i sprawia wrażenie, jakby nie był grany w metrum 4/4.
Można go zagrać, przekładając lewą rękę na werbel, która wszystkie dźwięki oprócz akcentów gra duszkami:
Zachęcam do eksperymentowania z przesunięciem werbla w inne miejsca taktu oraz do urozmaicania powstałych schematów różnymi wariantami stopy. Bądźcie kreatywni, tworząc własne, unikalne podziały. Nie jest to trudne, a daje sporo satysfakcji i wprowadza powiew świeżości do naszego grania.
Poniżej, w celach inspiracji, rozpisałem kilka podziałów, które właśnie przyszły mi do głowy. Można je wykorzystać jako motywy wyjściowe do budowania własnych "połamańców".
Piotr Czyja
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.
Lekcja ukazała się w numerze styczeń 2016
QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…