Drumset Academy - Jazz - podstawowa koordynacja
Drumset Academy
Dodano: 17.07.2017
Dnia 30 kwietnia cały świat obchodzi Międzynarodowy Dzień Jazzu, natomiast w Stanach Zjednoczonych cały kwiecień jest miesiącem jazzu.
Ten artykuł czytasz ZA DARMO w ramach bezpłatnego dostępu. Zarejestruj się i zaloguj, by mieć dostęp do wszystkich treści. Możesz też wykupić dostęp cyfrowy i wesprzeć rozwój serwisu.
Oto dlaczego wybrałem akurat taki temat tego artykułu. Pamiętajmy, że zestaw perkusyjny jest bardzo młodym instrumentem. Pierwsze instrumenty zaczęto sprzedawać na początku XX w., tak więc ma on nieco ponad 100 lat. Do lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, czyli do rozkwitu popularności rock’n’rolla, wszyscy perkusiści byli jazzmanami. Jest to dobry powód do tego, aby sięgnąć do źródeł, do tradycji grania na perkusji. Bez względu na preferowaną stylistykę, ćwiczenia, które zaprezentuję, są doskonałe na poprawę koordynacji i niezależności wszystkich kończyn.
Zacznijmy od zbudowania patternu talerza ride w koordynacji do hi-hatu granego nogą. Zagrajmy najpierw równe ćwierćnuty, akcentując delikatnie każdą z nich. Do granego ride’a dodajemy hi-hat nogą, grany techniką heel-toe czyli "po polskiemu" pięta-palce. Razem z pierwszą i trzecią ćwierćnutą gramy piętą (bez dźwięku - nuta w nawiasie, potem nieujęta w zapisie), natomiast na dwa i cztery gramy palcami. Dzięki temu swoistemu kołysaniu lewej nogi mamy taki osobisty metronom.
Jeśli gramy już ćwierćnuty prawą ręką i lewą nogą to czas na dołożenie dodatkowych dźwięków ride’a, które zdefiniują nam typowy jazzowy pattern talerza. Pamiętajmy, aby akcentować lekko każdą ćwierćnutę, nie tylko na dwa i cztery.
W pierwszej serii ćwiczeń z dodanym werblem, bęben basowy będzie grał wszystkie ćwierćnuty (four-on-the-floor). Zanim jednak weźmiemy się za rozgrywanie tych ćwiczeń, dodajmy do talerza i hi-hatu ćwierćnuty bębna.
Gramy stopą techniką heel-down czyli ciężar opieramy na pięcie. Gramy bardzo lekko, delikatnie, nie zostawiając bijaka na naciągu.
Sekcja 1 - bęben basowy gra ćwierćnuty, werbel gra comping
Sekcja 2 - bęben basowy i werbel gra comping
Jeśli zainteresował cię temat grania jazzowego na zestawie to proponuję posłuchać proponowanych przeze mnie płyt oraz zachęcam do rozwijania tematyki z rekomendowanymi przeze mnie książkami.
Piotr Czyja
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.
Lekcja ukazała się w numerze kwiecień 2017
Zacznijmy od zbudowania patternu talerza ride w koordynacji do hi-hatu granego nogą. Zagrajmy najpierw równe ćwierćnuty, akcentując delikatnie każdą z nich. Do granego ride’a dodajemy hi-hat nogą, grany techniką heel-toe czyli "po polskiemu" pięta-palce. Razem z pierwszą i trzecią ćwierćnutą gramy piętą (bez dźwięku - nuta w nawiasie, potem nieujęta w zapisie), natomiast na dwa i cztery gramy palcami. Dzięki temu swoistemu kołysaniu lewej nogi mamy taki osobisty metronom.
Jeśli gramy już ćwierćnuty prawą ręką i lewą nogą to czas na dołożenie dodatkowych dźwięków ride’a, które zdefiniują nam typowy jazzowy pattern talerza. Pamiętajmy, aby akcentować lekko każdą ćwierćnutę, nie tylko na dwa i cztery.
W pierwszej serii ćwiczeń z dodanym werblem, bęben basowy będzie grał wszystkie ćwierćnuty (four-on-the-floor). Zanim jednak weźmiemy się za rozgrywanie tych ćwiczeń, dodajmy do talerza i hi-hatu ćwierćnuty bębna.
Gramy stopą techniką heel-down czyli ciężar opieramy na pięcie. Gramy bardzo lekko, delikatnie, nie zostawiając bijaka na naciągu.
Sekcja 1 - bęben basowy gra ćwierćnuty, werbel gra comping
Sekcja 2 - bęben basowy i werbel gra comping
Jeśli zainteresował cię temat grania jazzowego na zestawie to proponuję posłuchać proponowanych przeze mnie płyt oraz zachęcam do rozwijania tematyki z rekomendowanymi przeze mnie książkami.
Piotr Czyja
Piotr Czyja - instruktor szkoły perkusyjnej Drumset Academy. Nauczyciel z ponad 15-letnim doświadczeniem. Prowadził wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą m.in. "Warsztaty Werblowe" czy "Pociąg perkusyjny". Zafascynowany różnorodnością gatunków muzycznych i technik perkusyjnych, w tym legendarnych technik Gladstone’a oraz Moellera.
Lekcja ukazała się w numerze kwiecień 2017
QUIZ – Nie wiesz tego o Evans!
1 / 12
Evans jest w rodzinie firmy D’Addario wspólnie z marką pałeczek…